maandag 13 mei 2024

Nieuwe 2024 Bimota TERA: gesuperchargede crossover

Bimota heeft op de EICMA zijn allereerste crossover gepresenteerd. De 2024 Bimota TERA beschikt over Kawasaki’s gesuperchargede één liter-vierpitter.  

TERA is de nieuwste ontwikkeling van Bimota’s TESI-chassisconcept, met een lay-out die precies de 52,5% frontgewichtsverdeling levert. De ingenieurs in Rimini achten dit optimaal voor deze motor. Bimota heeft de TERA ook de allernieuwste iteraties gegeven van de voertuig dynamische controlesystemen van Kawasaki. De TERA moet de 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden doen en van 0 tot 200 km/u zou dit 8,2 seconden in beslag moeten leggen. Een geheel nieuw chassis heeft standaard twee billet aluminiumlegering platen om het gewicht laag te houden en het zwaartepunt te verlagen. Het ontwerpen van het lichaam vanaf nul betekende ook dat de ontwerpers nieuwe functies konden opnemen. De zijkoffers zijn daarom de grootste die ooit terug te vinden waren op een Bimota. Daarnaast is het zitgedeelte voor bijrijders uitgebreid.

Systemen

Volgens de Italiaanse makers beschikt de 2024 Bimota TERA over een uniek, innovatief stuursysteem dat is ontwikkeld met als doel een stuurhoek van 35° te bereiken. In vergelijking met de TesiH2 biedt het nieuwe stuursysteem 8° meer stuurhoek. Deze oplossing maakt een stuurhoek van 35 graden mogelijk, waarbij het stuur rechtstreeks is verbonden met het voorwiel met behulp van een multi-link oplossing, waardoor het gevoeliger is voor oneffenheden in de weg en remmen. Deze technologie optimaliseert ook de maximale bochtprestaties dankzij de variabele en continue verdeling van de pitch-stijfheid en het actief verlaagde rolcentrum (met maximaal 30 mm verminderd).

EICMA 2023: 2024 Kawasaki Z 7 Hybrid

De TERA biedt verder nog een reeks standaard rijdersassistentiefuncties, waarvan er vele in samenwerking met Kawasaki zijn ontwikkeld. Hierbij kan je denken aan Cruise Control, Assist en Slipper-koppeling, een full-colour TFT-scherm en volledige LED-verlichting. De standaard Akrapovič Titanium-uitlaat is voorzien van een lichtgewicht titanium slip-on demper met laser geëtst logo, een eindkap van koolstof en een hitteschild van koolstof. Deze uitlaat met zijn katalysatorcomponenten is gehomologeerd en heeft een ECE-typegoedkeuring (Euro 5+). Bovendien zijn er nog opties te selecteren voor de motor, zoals: USB- en 12V DC-stopcontacten, verwarmde handgrepen, een tanktas en een groot windscherm. Over de prijzen en beschikbaarheid is nog niets bekend.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen