vrijdag 19 april 2024

Nieuwe V-Strom 1000 gepresenteerd!

Suzuki heeft het wel spannend gemaakt. Krap een jaar geleden werd op de Intermot het eerste conceptmodel getoond, dat was al voorafgegaan door een paar prikkelende, maar weinig onthullende foto’s. En na het conceptmodel ging Suzuki daarmee rustig door en werd er in de afgelopen maanden steeds maar weer een beetje info vrijgegeven. Nu is het hoge woord eruit, alle info is er; we mogen hem helemaal zien. Voor het eerst in levenden lijve op de EICMA begin november in Milaan, kort daarna zijn de perstesten en rond de jaarwisseling staat hij bij de dealers.

We lopen even langs de hoogtepunten. Heel veel anders dan het concept model is hij niet, dus de grote lijnen geven geen verrassingen. Hij heeft duidelijk een ander gezicht dan de V-Strom 650. Ook Suzuki kiest ervoor z’n allroad een snavelsnuit te geven, zoals te doen gebruikelijk in deze klasse. De goudkleurige 43 mm dikke voorvorkpoten springen mooi in het oog en geven hem een sportieve look.

Met 228 kg rijklaargewicht is hij niet te gek zwaar, wat natuurlijk te danken is aan het aluminium frame. Hij wordt aangedreven door een V-twin van 1037 cc, die lichter, sterker en krachtiger is dan het vorige blok. De V-Strom 1000 is meteen ook de eerste Suzuki met traction control. Het systeem heeft twee standen: een wat sportievere die enige achterwielspin toelaat en een tweede toermodus die gewoon boven op de grip zit. Daarnaast kun je het ook nog uitschakelen. ABS is uiteraard standaard. Qua vering is er nog geen elektronica beschikbaar op deze grote Suzuki. Alles is uitgebreid instelbaar, maar nog gewoon met het handje.

De nieuwe grote V-Strom is natuurlijk een toermotor en dus vinden we op de optielijst een kofferset bestaande uit twee zijkoffers en een topkoffer. Daarnaast zijn er trouwens nog andere accessoires beschikbaar, zoals led-mistlampen, carterbescherming of een lager zadel.

Graag hadden we op deze plek ook vast de prijs bekend gemaakt, maar die laten nog heel even op zich wachten. Maar goed, bij de lancering van een achttrapsraket verwachten we ook niet anders…

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen