Nieuwe Yamaha-driecilinder!

Een half jaar nadat Yamaha voor het eerst hun nieuwe driecilinder concept onthulde, heeft de fabriek eindelijk het doek van het eerste tastbare resultaat afgetrokken. Maak kennis met de MT-09. Afgelopen herfst liet Yamaha al weten een revolutionair nieuw driecilinderblok te ontwikkelen en daar veel plannen mee te hebben. Geruchten gingen al snel rond. Een lichte Superbike? Wellicht een revolutionaire Grand Prix/motor? Een Crossplane triple? Naked of niet, sportief of toer, niemand had enig idee.

En met de motoren van Triumph en MV Agusta als voorbeeld was al wel duidelijk dat een driecilinder overal voor goed kon zijn. Met de MT-09 is het antwoord duidelijk: het is een naked. Een 850cc naked om precies te zijn. Geclaimd worden 115 pk, 10.000 toeren, 85 Nm en 191 kilo rijklaar, inclusief ABS. Dat zijn best goede en veelbelovende cijfers.

Opvallend is de typering MT, waarmee Yamaha de naked dus direct onder brengt bij motoren als de MT-01 en MT-03. Ieder op zijn beurt ook een bijzondere combinatie van design, eigenwijsheid en prestaties. Was de MT-01 nog een bullebak van een tweecilinder, de meeste aandacht ging uit naar de onconventionele benadering. Zo eveneens de MT-0-eencilinder, weliswaar losjes gebaseerd op het blok van de XT660, maar verder meer dan uniek in zijn soort.

Door de triple eveneens onder de MT-familie te scharen zou het kunnen zijn dat de nadruk niet moet worden gelegd op de prestaties. Maar aan de specificaties te oordelen hoeft de motor zich nergens voor te schamen. De motor staat precies volgens MT-normen als een huis, met veel gietdelen, een asymmetrische swingarm ophanging, designwielen en veel andere details. Uiteraard heeft de motor ook nog de mappings en electronica van een moderne motorfiets.

Met de cilinderinhoud van 850cc mikt Yamaha op de nieuwe middenklasse, in navolging op de 800cc middenklassers van MV Agusta. Bovendien is de keus voor 850cc een knipoog naar eerdere out-of-the-box modellen als de TDM en TRX. De keus voor een driecilinder zal in deze range dan ook hoge ogen kunnen gooien als een sterk, soepel blok met een brede, vlakke powerband die tussen dat van twee- en viercilinders in ligt.

De prijs volgt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?