Onthullend nieuws: Moto Guzzi V100 Mandello

Zoals bij zovele andere bijeenkomsten, verstoorde de pandemie ook de plannen van Moto Guzzi om haar 100ste verjaardag te vieren (maart 1921-maart 2021). Guzzi’s traditionele wereldwijde bijeenkomst van duizenden Guzzisti zou in september in Mandello del Lario, Italië plaatsvinden. Nu is dat verschoven naar september 2022.

Nieuwe fabriek

Render van nieuwe Moto Guzzi-fabriek.

Moto Guzzi heeft nu plannen aangekondigd voor een nieuwe fabriek en museum in Mandello del Lario. Samen met die aankondiging komen beelden van de eerste van een nieuwe generatie modellen: de V100 Mandello. Alle details worden officieel bekend gemaakt op de EICMA, de motorbeurs die van 23 tot 28 november in Milaan wordt gehouden. Ondertussen hebben we al wat inside info. Het nieuws is bijzonder opwindend, want de volgende generatie Guzzi’s zal gebruik maken van een nieuwe V-twin, ontworpen volgens de traditionele 90-graden layout met cilinders die aan elke kant uitsteken.

Het algemene motorontwerp is heel logisch. Hoewel het niet door Moto Guzzi werd uitgevonden, is dit motorblok in de loop der jaren een fundamenteel onderdeel van het merk Moto Guzzi geworden, net zoals de boxer-twin dat is voor BMW, de 45-graden V-twin voor Harley-Davidson en de 90-graden V-twin voor Ducati. Al deze drie merken hebben hun iconische lay-out behouden, terwijl ze hun motorblokken moderniseerden. Nu is het de beurt aan Guzzi.

Hoewel de nieuwe motorenfamilie van Moto Guzzi zeker groot nieuws is, is het niet geheel onverwacht. Met de definitieve pensionering van Moto Guzzi’s originele V-twins, bleef in Mandello enkel de V85 over, maar eentje die gewoon niet volstaat om Guzzi’s GT-imago voort te zetten.

Planning en Prototypes

De overleden Piaggio Chief Project Engineer Dr. Federico Martini begon al voor 2010 te werken aan het nieuwe motorblok. Het eerste prototype was ongeveer 10 jaar geleden klaar. Het was een modern blok dat niets gemeen had met het bekende Moto Guzzi-blok. Hij was vloeistofgekoeld, had een cilinderinhoud van 1.300 cc, een DOHC-ontwerp met kettingaangedreven nokkenas, vier kleppen per cilinder, downdraft inlaatkanalen en naar voren gerichte uitlaatpoorten.

In die tijd concentreerde het management van Piaggio zich op plannen om Aprilia te laten groeien, terwijl Moto Guzzi doorging met zijn traditionele lijn. Bijgevolg werd Martini’s nieuwe V1300 in de ijskast gezet om te wachten op betere tijden. Toen de strengere homologatieregels voor Euro5 het oude grote blok uit de markt dwongen, was het tijd om het prototype opnieuw te bekijken.

Zien: Harley-Davidson Pan America Politiemotor

Verkenning van de nieuwe V1000

Een nieuw motorblok moet niet alleen voldoen aan de huidige emissienormen, maar moet ook voldoende aanpasbaar zijn om de homologatie-uitdagingen voor de komende jaren aan te kunnen. Dat is de nieuwe krachtbron van Moto Guzzi toevertrouwd. Net als Martini’s prototype, is ook de nieuwe V1000 vloeistofgekoeld en voorzien van kettingaangedreven dubbele nokkenassen met vierkleps koppen. Het nieuwe blok heeft een cilinderinhoud van ongeveer 1050 cc, maar is ontworpen om een familie van motoren mogelijk te maken, zowel kleinere als grotere.

De nieuwe V-twin heeft een relatief conservatieve boring x slag, 96 mm x 72mm. Niet bijzonder wild,, maar voldoende om zowel een goed vermogen als een vlakke koppelkromme te leveren. Moto Guzzi doet nog geen uitspraken over het vermogen, maar gezien de huidige Euro50tuning mag je iets in de buurt van 115 pk verwachten.

Nu zien we de nieuwe V1000 geïnstalleerd op de fraai ogende V100 Mandello. De motorfiets put weinig inspiratie uit de traditionele lijn van Moto Guzzi Sport-GT modellen, maar die styling is vooralsnog niet van primair belang. Wat belangrijker is, overtuigen de nieuwe motorfiets en de nieuwe V1000 V-twin voldoende motorrijders over de hele wereld zodat Moto Guzzi de concurrentie vol zelfvertrouwen te lijf kan gaan.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?