Royal Enfield Cruiser 650 niet eerder dan eind 2021

Aangedreven door de tweecilinder Interceptor en de Continentale GT zusters, heeft de nieuwe Cruiser 650 van Royal Enfield nieuwe oplossingen waar de fans van het Indo-Britse merk lang op hebben gewacht. Het zal waarschijnlijk na de Meteor en Classic 350 aankomen, dat wil zeggen eind 2021.

De tweecilindermotor van Royal Enfield, gemonteerd op de Interceptor en de Continental GT 650, heeft in grote mate bijgedragen tot de versterking van het merk in alle belangrijke markten. Ook andere (nieuwe) modellen kunnen worden verwacht: allereerst de veelbesproken Cruiser 650, die onlangs tijdens een test op de weg op slechts enkele kilometers afstand van de Chennai-fabriek werd gespot. We hebben nog geen officiële en gedetailleerde informatie over haar, maar uit de foto’s die op het web circuleren (de laatste die je hierboven kunt zien) hebben we inmiddels een vrij nauwkeurig idee.

Honda jaagt op Royal Enfield met H’Ness CB350

In tegenstelling tot wat eerder werd gedacht, wordt de transmissie met een ketting aangedreven en niet met een riem, zijn de wielen van lichtmetalen en hebben ze dubbele schijfremmen. Aan de voorzijde, een nieuwigheid waar veel Royal Enfield-fans al lang op wachten, kun je rekenen op een nieuwe upside-down vork. De rijpositie is typisch cruiser door dat lage zadel en naar voren geplaatste voetsteunen. Een ander opvallend detail is het instrumentenpaneel, dat sterk lijkt op dat van de Meteor 350, met een analoog en digitaal display en naar alle waarschijnlijkheid een Bluetooth-verbinding met de mobiele telefoon.

Er blijven twijfels bestaan over de timing van de wereldwijde uitrol. Naar alle waarschijnlijkheid zal het Indo-Britse merk voor de lokale markt prioriteit geven aan de Meteor en Classic 350, waarvan de lancering verder is uitgesteld tot april volgend jaar. De nieuwe Cruiser 650 zal dus nog een paar maanden moeten wachten. Misschien is de juiste datum november 2021. De prijs – ook in dit geval slechts verondersteld – zou tussen de 350 en 400 duizend roepies in India kunnen liggen, wat overeenkomt met ongeveer 4.000 en 4.500 euro. Tel daar nog NL-belasting bij op en je gaat naar de 6.000 – 7.000 euro.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?