Spannend Spaans speelgoed

Je spreekt het uit als ‘bolta’, want het is Spaans, maar dat is niet het enige wat verrast aan de Volta Motorbikes. 

We zochten de Catalaanse vertegenwoordiger op van Volta en fileerden hem over ‘alweer een elektrisch motormerk’. “Het is wel weer een merk, maar dat maakt Volta niet zómaar weer een elektrische motor,” legt Jordi Verdaguer uit. “Onze eigenaar wilde een lichte stadsmotor, bij voorkeur elektrisch, maar wat hij precies wilde was er simpelweg niet; een lichte en simpele motor, voor een niet al te schandalige prijs.”

Volta komt uit Spanje, om precies te zijn Barcelona. Hun eerste model heet dan ook de BCN, wat een afkorting voor de Spaanse wereldstad is, en komt er in twee modellen. “De City en de Sport zijn technisch nagenoeg identiek. De City is het basismodel met twee rijmodi: een eco-stand en een city-stand. Die eerste is logischerwijs om energie te besparen. De city-stand geeft je volledig vermogen, maar kost iets meer accuspanning,” vertelt Verdaguer. En dan is er de Volta BCN Sport, die vooral opvalt door de extra knallende stickers. “De Sport is niet heel anders, maar heeft gewoon net dat beetje meer. Qua looks iets drukker, maar ook een extra sport-rijmodus, die hem klaarmaakt om mee te spelen!”

Tot zover klinken de Volta BCN Sport en BCN City nog steeds als iedere andere elektrische motorfiets, maar dat uitspreken lokt Verdraguer uit. “Bij concurrenten zijn motoren vaak wat minder afgewerkt, omdat ze willen proberen een echte motorfiets te bouwen, met veel vermogen, chique rijwielgedeelte én een ruime actieradius. Wij hebben er specifiek voor gekozen de motor licht te houden en de actieradius te beperken. Het is echt een motor voor in de stad, dus je hebt niet zoveel actieradius nodig. De volgende stap was om de motor er niet uit te laten zien als iets zelfbouw-achtigs of een prototype. Als je in bijvoorbeeld Barcelona rondkijkt, zie je dat men vooral uit is op stadsscooters, die er cool en mooi uitzien. De Volta gebruikt de voordelen van een scooter, zonder van de rijervaring van een motor af te stappen.” De tank is dan ook open te klappen en gebruiken als buddy, waar een helm inpast. “En er zit een USB-lader in, ideaal voor je telefoon!” 

Voor de toekomst wil Volta ook andere segmenten gaan aanspreken. “We zijn bezig met een dual-purpose motor, een allroad dus. Zoals hier in Nederland zijn de wegen best wel prima, heel goed zelfs. Maar in Zuid-Europa en verder is de ondergrond vaak een stuk slechter, dus daar is echt wel markt voor!” Een ander plan dat in de pijplijn zit is een volwassen en complete motor. “Dat moet ons flagship-model worden, echt een grote stoere motor! Alleen dat wordt echt pas volgend jaar…”

Volta is vanaf de MOTORbeurs aanwezig op de Nederlandse markt en distributie verloopt via Electric Motorcycles Nederland. De standaard BCN City heeft een vanafprijs van € 9.064,91 voor een bereik van 70 kilometer, voor 700 euro meer heb je een actieradius van 100 kilometer. De BCN Sport koste eveneens € 9.770,75 en heeft ook een bereik van 70 kilometer.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.