Suzuki parallel-twin ontwikkelt zich snel

In augustus diende Suzuki een patentaanvraag in voor een nieuwe parallel-twin die is afgeleid van het recursion-project waar Suzuki al enkele jaren aan werkt. Nu is er een ander document verschenen dat meer details toont van het blok dat ontworpen lijkt te zijn om de SV650 te vervangen.

Suzuki’s turbo-twin project is al jaren bekend. Het debuteerde in 2013 als het 588cc, SOHC Recursion-concept. Twee jaar later ontwikkelde het zich tot een 700cc, DOHC-ontwerp. Sindsdien heeft een gestage stroom van patenten laten zien dat het project in de richting van productie gaat. Tot augustus was er geen enkele aanwijzing dat er ook een niet-geladen versie van het blok in de maak was. Nu lijkt het erop dat de ontwikkeling van de niet-turbo twin die van de op druk gebrachte versie overtreft. Een tweede patent voor de ‘gewone’ versie laat meer details zien van zowel het blok motor als de motor waarin hij is gemonteerd.

Een niet-turbo versie van de ‘XE7’ 700cc-twin heeft veel zin voor Suzuki. Op dit moment is de 650cc V-twin – zoals gebruikt in de SV650 en V-Strom 650 – meer dan twee decennia oud en door de V-opstelling van de cilinders is hij verre van ideaal als het gaat om de productie. Niet alleen hebben V-twins meer componenten dan parallell-twins, maar door bijvoorbeeld de uitlaten die zowel aan de voor- als aan de achterzijde te voorschijn komen, is het moeilijk om er een compacte, lichte motor omheen te ontwerpen.

Terwijl het patent van augustus zich richtte op de uitlaat van de nieuwe motor, keek het nieuwe patent in plaats daarvan naar de inlaat en de airbox. Het idee is om hem zo compact mogelijk te houden, door de airbox en het filter direct boven het blok te monteren, met ongebruikelijke gebogen inlaatpijpen die vanaf de gasklephuizen omhoog lopen in de box.

Suzuki V-Strom 650 en SV650 op stapel voor 2021?

In tegenstelling tot het vorige patent toont het nieuwe document illustraties van de brandstoftank, het zadel en het subframe van de motor. Het geeft zo een veel gedetailleerdere kijk op het chassis zelf. Het lijkt te zijn voorzien van een gelagerd gedeelte rond het draaipunt van de achterbrug, dat overgaat in een stalen buisvormig voorstuk met het blok als structureel element.

Hoewel het Suzuki parallel-twin blok hier ideaal lijkt als vervanging voor de SV650, hebben andere firma’s al bewezen dat de parallel-twin ook geschikt is voor adventurebikes. Een opvolger van de V-Strom 650 met dit blok is dan ook zeer zinvol. Maar dit project heeft nog een lange weg te gaan voordat de schijnwerpers er vol op kunnen. De verwachting is dat Suzuki een licht aangepaste SV650 voor 2021 zal lanceren, die voldoet aan Euro5 en daarbij mogelijk de levensduur onbeperkt zal verlengen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?