zaterdag 9 november 2024

Suzuki presenteert gloednieuwe Suzuki V-Strom 800

Suzuki breidt zijn adventure-assortiment uit met de nieuwe Suzuki V-Strom 800. Volgens het Japanse merk is hij nauw verwant aan de eerder uitgebrachte Suzuki V-Strom 800DE en een spirituele opvolger van de V-STROM 1000, uit 2002.

Dit volledig nieuwe model is naast de Suzuki V-Strom 800DE gepositioneerd, maar is daarentegen meer gericht op straatgebruik. Hij is in de kern ontworpen voor het afleggen van lange afstanden, maar volgens Suzuki kom je er ook prima mee weg om hem voor woon-werkverkeer te gebruiken. De nieuwe V-STROM beschikt over Suzuki’s 776 cc paralleltwin, die dubbele, bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder heeft. Het maximumvermogen bedraagt 84,3 pk bij 8.500 toeren per minuut. Daarnaast is er ook een 35 kW-versie voor A2-rijbewijshouders. Op het gebied van koppel krijgt de STROM 78 Nm bij 6.800 toeren per minuut. De tankinhoud van 20 liter moet verder voor een actieradius van 400 km zorgen.

De V-STROM 800 is voorzien van gegoten aluminium 7-spaaksvelgen, die speciaal voor deze motorfiets ontworpen zijn. Ze zijn voorzien van tubeless Dunlop D614F/D614-banden (110/80R19 aan de voorzijde; 150/70R17 aan de achterzijde).

2024 Suzuki V-Strom 800DE krijgt frisse kleurenkeuzes

Comfort

Voor extra comfort is de zitpositie, ten opzichte van de Suzuki V-Strom 800DE, aangepast. Het stuur staat namelijk 13 mm lager en 23 mm verder van de rijder af. De handvaten staan dan juist weer 15 mm dichter bij elkaar. De voetsteunen zijn 7 mm hoger geplaatst en 14 mm verder naar achter. Verder is de zadelhoogte 25 mm lager ten opzichte van de V-STROM 800DE (855 mm).

Verder heeft de Suzuki een 5-inch TFT-kleurendisplay, waarbij de toerenteller ook dienst kan doen als een programmeerbare schakelindicator. Daarbij is het mogelijk in stappen van 250 toeren per minuut tussen de 4.000 en 9.250 toeren per minuut, zelf je voorkeur in te stellen. Verder beschikt de STROM over verschillende technologische snufjes, zoals: Drive Mode Selector, Tractie controle, Suzuki’s Bi-Directional Quick Shift-systeem, ABS in twee standen en het Ride-by-Wire Electronic Throttle System. Verder heeft hij ook een in hoogte verstelbaar windscherm.

De nieuwe Suzuki V-Strom 800 wordt nog dit jaar bij de dealers verwacht. De prijs is nu nog niet bekend.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen