zaterdag 11 mei 2024

Kawasaki Ninja 7 Hybrid: eerste hybride motorfiets ter wereld

Als allereerste motorfietsfabrikant ter wereld introduceert Kawasaki een hybride motorfiets. De nieuwe Ninja 7 Hybrid moet een ‘game changer’ worden en is vanaf begin 2024 verkrijgbaar bij Kawasaki-dealers.

Het hart van de Ninja 7 Hybrid is een combinatie van een nieuwe, 451cc paralleltwin, gekoppeld aan een handgeschakelde/automatische versnellingsbak. Daarnaast heeft de Ninja als extra troef een elektrische tractiemotor, plus accu. Een futuristische combinatie die toch wel een bijzondere rijervaring gaat beloven. Kawasaki stelt namelijk dat je zeker aan een uitstekende acceleratie, gecombineerd met een zeer laag benzineverbruik kan denken. Het totale vermogen bedraagt 43,5kW (59,3 pk). Wanneer de ‘’E-boost’’ functie is ingeschakeld stijgt dit naar 51,1kW (69,6 pk). Rijders kunnen kiezen uit drie rijmodi (SPORT-HYBRID, ECO-HYBRID en EV) die elk een geheel eigen karakter hebben en geschikt zijn voor uiteenlopende rijsituaties.

Test 2024 Kawasaki Ninja 7 Hybrid: een blik op de toekomst of een imago-kwestie?

Andere innovaties zijn onder andere de stationaire stop. Hierbij schakelt de fiets zelf zijn verbrandingsmotor uit, om brandstof te besparen. Verder heeft de Ninja een automatische startpositiezoeker die, indien geactiveerd, automatisch de eerste versnelling selecteert bij stilstand. Daarnaast heeft de motor ook een ‘Walk Mode’ om voor- én achteruit manoeuvreren gemakkelijker te maken.

Door gebruik te maken van een speciaal ontworpen versie van Kawasaki’s bekende Trellis frame kunnen de brandstofmotor, elektrische tractiemotor en de accu compact gemonteerd worden. Zo ontstaat weer een optimale gewichtsverdeling. Qua styling is de Ninja 7 Hybrid voorzien van een unieke HEV-elementen zoals een speciale kleurstelling. Daarnaast moet door een ‘doorzichtig’ kuipdeel de accu te zien zijn. Het full colour TFT-display is voorzien van smartphoneconnectiviteit welke te verbinden is met de Kawasaki Rideology app. De volledige specificaties, prijs en beschikbaarheid worden binnenkort bekend gemaakt.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen