donderdag 25 april 2024

Triumph Tiger 900 Rally en GT onderweg

Heugelijk als het nieuws van een nieuwe, grotere middenklasse Triumph Tiger is, is er nog een nieuwtje meer. Met namen als Tiger 900 Rally en Tiger 900 GT, lijken de verwarrende XR-, XRx-, XRt-, XCx- en XCA-noemers te verdwijnen.

Triumph komt dus met twee nieuwe Tiger 900-modellen, te weten de Tiger 900 Rally en Tiger 900 GT. De 900 Rally zal naar alle waarschijnlijkheid de XC-kant van het spectrum opvolgen, terwijl de 900 GT als vervanger van de meer straatgerichte XR-versies optreedt.

Zoals dat met teasers gaat – en deze beelden zijn nog behoorlijk gedetailleerd – zijn exacte details nog totaal ongewis. Wel is de nieuwe koplamp-unit met een boos kijkende DRL-ledstrip en beduidend minder ronde koplampen duidelijk te ontwaren.

Het wachten is even tot 3 december, wanneer Triumph ons de nieuwe Tiger 900 in al zijn nieuwigheid laat zien.

We weten al wel een aantal dingen dankzij spionagefoto’s die her en der over het web zwerven, maar Motorcycle News heeft nu wel heel duidelijk beeld te pakken. Zo duidelijk zelfs dat je wel kunt stellen dat de Tiger 900 op weinig vlakken een Tiger 800 groeispurt-editie betreft; het is alleszins een nieuwe motorfiets.

Triumph Tiger 900 Rally (?) in testtrim in het wild – Bron: MCN

Bovenstaande foto is logischerwijs de 900 in Rally-uitvoering. Het immense gespaakte voorwiel bevestigt de onverhard-insteek wel aardig. Maar er valt meer op. Zo stopt het nieuwe stalen buizen-vakwerkframe bij het subframe. Net als op de nieuwe Honda CRF1100L Africa Twin, is het subframe uit aluminium opgetrokken is en met bouten aan het hoofdframe wordt bevestigd. De achterburg is duidelijk ook compleet nieuw.

Gewichtsbesparing staat al tijden hoog op Triumphs prioriteitenlijstje, dus je kunt er donder op zeggen dat de nieuwe Tiger op dieet gezet is.

Minder ‘compleet nieuw’, is het blok. Dat qua opzet erg veel gelijkenissen lijkt te vertonen met de 800-driecilinder. Naar verluidt is de boring nu identiek aan die van de 2020 Street Triple 765RS, waardoor mogelijk de vederlichte zuigers van die sportieve naked een duit in het zakje van de Tiger 900 kunnen doen. Al met al komt de Triumph Tiger 900 zo uit op 888cc. Vermogen van de Tiger 800 kwam uit op 95 pk, terwijl het koppel op 79 Nm lag. Reken voor het nieuwe model op zo’n 10 newtonmeter trekkracht meer en een vermogen dat net over de 100 pk klimt.

Gewichtsbesparing staat al tijden hoog op Triumphs prioriteitenlijstje, dus je kunt er donder op zeggen dat de nieuwe middenklasse-allroad op dieet gezet is. Met een opgegeven drooggewicht van 208 kilo voor de Tiger 800, zou onder de 200 kg uitkomen een mooi streven zijn voor de nieuwe 900. Acht kilo kwijtraken wel een flinke kluif. Gezien het feit dat het nieuwe lichtmetalen subframe alleen al een lading staal scheelt, zou het zo maar eens kunnen.

Qua vering en remmen pakt Triumph ook duidelijk uit. De dikke upsidedown-telescoopvork met radiale Brembo M50 monobloc-klauwen springen in het oog.

Voor nu kunnen we eigenlijk enkel afwachten. Op dinsdag 3 december weten we meer en dan lees je er hier natuurlijk alles over. Tot die tijd; gelukkig hebben we de foto’s nog…

Foto’s: Triumph

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen