woensdag 5 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Volkswagen Superleggera!

Weet je nog, toen Ducati werd overgenomen door Audi? Nou, het deed het nodige stof opwaaien, maar echte kruisbestuivingen hebben we vooralsnog (gelukkig?) niet gezien: Ducati is nog steeds Ducati. Toch is bovenstaande Volkswagen XL Sport het eerste echte tastbare resultaat van de overnamen. En ja, je leest het goed: het is een Volkswagen. Hoe het contractueel precies in elkaar steekt weten wij ook niet, maar Audi is onderdeel van de Volkswagen Groep, en zo kan de ontwerpafdeling van Volkswagen dus ook putten uit de motorblokken van Ducati.

De XL Sport is een conceptmodel van Volkswagen dat gebruik maakt van het ons bekende Superleggera-motorblok: 11.000 toeren per minuut en 200 pk. Volkswagen heeft de Ducati-twin gekoppeld aan een zeventraps DSG-tranmissie: een versnellingsbak die zowel in volautomatisch als handgeschakeld bediend kan worden. 

Het sterkste punt van deze XL Sport is volgens Volkswagen echter niet in de Ducati-krachtbron, maar de aerodynamica. Daarnaast weegt het geheel ‘maar’ 890 kilogram, al is dat voor ons motorrijders niet zo indrukwekkend. De Superleggera (details in motorbase) weegt droog immers maar 155 kilo!

En wat wij hier nou aan hebben? Tja, eigenlijk helemaal niets! De XL Sport heeft natuurlijk twee wielen te veel en is nog maar een prototype, maar het is interessant om te zien hoe de techniek uit een motorfiets wordt gebruikt in de wereld van de auto’s. Andersom hebben we natuurlijk ook genoeg motorfietstechniek te danken aan de auto-industrie, die qua ontwikkeling over het algemeen voorop loopt. En dus kan het helemaal geen kwaad om af en toe met een schuin oog naar Volkswagens, Audi’s en andere vierwieliers te kijken!

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen