Volkswagen Superleggera!

Weet je nog, toen Ducati werd overgenomen door Audi? Nou, het deed het nodige stof opwaaien, maar echte kruisbestuivingen hebben we vooralsnog (gelukkig?) niet gezien: Ducati is nog steeds Ducati. Toch is bovenstaande Volkswagen XL Sport het eerste echte tastbare resultaat van de overnamen. En ja, je leest het goed: het is een Volkswagen. Hoe het contractueel precies in elkaar steekt weten wij ook niet, maar Audi is onderdeel van de Volkswagen Groep, en zo kan de ontwerpafdeling van Volkswagen dus ook putten uit de motorblokken van Ducati.

De XL Sport is een conceptmodel van Volkswagen dat gebruik maakt van het ons bekende Superleggera-motorblok: 11.000 toeren per minuut en 200 pk. Volkswagen heeft de Ducati-twin gekoppeld aan een zeventraps DSG-tranmissie: een versnellingsbak die zowel in volautomatisch als handgeschakeld bediend kan worden. 

Het sterkste punt van deze XL Sport is volgens Volkswagen echter niet in de Ducati-krachtbron, maar de aerodynamica. Daarnaast weegt het geheel ‘maar’ 890 kilogram, al is dat voor ons motorrijders niet zo indrukwekkend. De Superleggera (details in motorbase) weegt droog immers maar 155 kilo!

En wat wij hier nou aan hebben? Tja, eigenlijk helemaal niets! De XL Sport heeft natuurlijk twee wielen te veel en is nog maar een prototype, maar het is interessant om te zien hoe de techniek uit een motorfiets wordt gebruikt in de wereld van de auto’s. Andersom hebben we natuurlijk ook genoeg motorfietstechniek te danken aan de auto-industrie, die qua ontwikkeling over het algemeen voorop loopt. En dus kan het helemaal geen kwaad om af en toe met een schuin oog naar Volkswagens, Audi’s en andere vierwieliers te kijken!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?