vrijdag 29 maart 2024

Yamaha vergroent productie van motorfietsen

Yamaha Motor laat weten dat het een overeenkomst heeft gesloten met een leverancier voor de inkoop van groen aluminium. De leveranties van het ‘groene’ aluminium, die vorige maand op gang kwam, is de grondstof voor onderdelen in Yamaha-motorfietsen. Dit is de eerste keer dat groen aluminium wordt gebruikt in Japanse motorfietsen en Yamaha Motor is van plan het gebruik ervan geleidelijk uit te bouwen.

‘Groen’ aluminium is aluminium dat wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen om ongeveer 60% minder CO2 uit te stoten bij de productie in vergelijking met traditioneel geproduceerd aluminium. Natuurlijk hangt het percentage minder uitstoot door hernieuwbare energie af van de fabrikant. Aluminium onderdelen zijn goed voor 12% tot 31% van het totale voertuiggewicht van een motorfiets. Het gebruik van groen aluminium is een effectieve aanpak om de CO2-uitstoot te verminderen voor een gedeelte van de levenscyclus van een product dat uit aluminium bestaat.

Yamaha Ténéré 700 Extreme en Explore Edition voor Duitsland, Frankrijk en Italië

Door de ontwikkeling van zijn engineering- en productietechnologieën en expertise heeft Yamaha Motor het gebruik van gerecycled aluminium actief gestimuleerd Dat maakt nu ongeveer 80% van het aluminiumgebruik van Yamaha Motor uit. De introductie van groen aluminium is bedoeld als aanvulling hierop en zal worden ingezet voor onderdelen die nog niet met gerecyclede materialen kunnen worden vervaardigd.

Als eerste stap zal Yamaha Motor groen aluminium gebruiken voor bepaalde onderdelen in zware en off-road competitiemotoren. Yamaha Motor wil het aantal modellen waarin het materiaal wordt gebruikt in de toekomst uitbreiden naarmate de beschikbare leveringsvolumes dit toelaten.

In overeenstemming met het Yamaha Motor Group Environmental Plan 2050 streeft het bedrijf naar koolstofneutraliteit in al zijn bedrijfsactiviteiten – inclusief de gehele toeleveringsketen. Om dit te realiseren heeft Yamaha Motor zich ten doel gesteld om tegen 2050 over te schakelen op 100% duurzame materialen, zoals het gebruik van meer plantaardige harsmaterialen, de ontwikkeling van recyclebaar polypropyleen en het gebruik van groene materialen en andere gerecyclede materialen voor zijn motorfietsen die in Japan en regio worden geproduceerd.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen