vrijdag 13 december 2024

Yamaha brengt verschillende concept-modellen naar de Japan Mobility Show

Yamaha Motor neemt deel aan de Japan Mobility Show 2023. Het motormerk gaat hier verschillende conceptmodellen presenteren, waaronder zes wereldpremièremodellen voor motorfietsen, elektrische woon-werkvervoermiddelen, e-bikes en meer.

MOTOROiD2

Als eerste stelt Yamaha zich de filosofische vraag hoe mens-machine interfaces er in de toekomst uit gaan zien. Dit concept is een vervolg op het experimentele model uit 2017 en combineert mobiliteit met intelligente technologieën om die vraag te bestuderen.

Yamaha gaat in China samenwerking met CFMoto aan

De MOTOROiD2 is verder ook een voertuig voor persoonlijke mobiliteit, dat zijn eigenaar kan herkennen. Hij kan zelf opstaan van zijn standaard en zich naast de rijder verplaatsen. Daardoor moet hij niet als motor aanvoelen, maar als een levenslange metgezel. Hij heeft hiervoor een verbeterde Active Mass Center Control System (AMCES) voor houdingsensoren en zelfbalancering. Daarnaast is het beeldherkenning AI-systeem voor het herkennen en reageren op het gezicht en de gebaren van de eigenaar, ook verbeterd. Bovendien beschikt MOTOROiD2 over een nieuwe Leaf-structuur, in tegenstelling tot elke motorfiets voorheen. Hierdoor moet het chassis van het model ‘levendige’ en ‘complementaire’ reacties op de rijder geven.

ELOVE

Naast AMCES heeft Yamaha ook het Advanced Motorcycle Stabilization Assist System (AMSAS) ontwikkeld. Dit systeem moet gebruikers helpen met het rijden bij zeer lage snelheden, met name bij wandeltempo. De ELOVE is een elektrische scooter, uitgerust is met AMSAS. Het standaardmodel op de afbeelding zal te zien zijn, naast een versie met speciale styling. Deze andere versie is namelijk ontworpen door een middelbare scholier uit Okinawa en een professionele rolstoeltennisser.

E-FV

Deze elektrische minibike is als zijproject door een vrijwilligersteam van jonge ingenieurs ontwikkeld. De motor heeft dezelfde krachtbron als de TY-E elektrische trialmotor en moet volgens Yamaha puur gericht zijn op “het genieten van het rijden”. Naast zijn stille werking heeft de E-FV Yamaha’s Active Sound Control-technologie. Hierdoor krijgt de rijder uitlaatgeluiden en dergelijke te horen bij het starten of uitzetten. Hierdoor kan je heel eventjes op een benzinefiets wanen.

TMW

De TMW is bedacht door vrijwilligers van de Motorfiets Testafdeling. Het is Yamaha’s eerste offroad Leaning Multi-Wheeler (LMW). De twee voorwielen bewegen onafhankelijk en bieden aanpassingsmogelijkheden voor verschillende oppervlakteomstandigheden, en de LMW-linkage maakt de montage van een grote drager aan de voorkant mogelijk. Tijdens het leunen en op hellingen moet deze drager horizontaal kunnen blijven. De TMW is verder ook een hybride; elektrische wielmotoren drijven de twee voorwielen aan, terwijl het achterwiel wordt aangedreven door de benzinemotor.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen