Yamaha: YZF-R9 met triple MT-09 blok?

Eerder deze week hadden we een prikkelend bericht uit Japan. Daar weten ze zeker dat er een nieuwe FZ op stapel staat op basis van het rijwielgedeelte van de MT-09. In Indonesië durven ze een ander en minstens zo interessant gerucht aan: de triple uit de MT-09, Tracer 900 en XSR900 kun je ook goed gebruiken in een YZF-R9. Yamaha zou dan ook meteen een wapen in huis hebben waarmee ze de MV Agusta F3 800, Ducati Panigale V2 en Triumph Daytona 765 kunnen bestrijden.

Is er een nieuwe Yamaha FZ750 in de maak?

De Yamaha YZF-R9 zou volgens ‘Indonesië’ bestaan uit de bovenbouw van de YZF-R6, die ook de voorzijde levert. De kont is ontegenzeggelijk Panigale. De achterbrug lijkt op het exemplaar dat Yamaha ook voor de MT-10 gebruikt. En voor de uitlaat is een eerdere versie van de YZF-R1 verantwoordelijk. De geruchtenstroom gaat zelfs zover dat een gooi wordt gedaan naar het vermogen: 135 pk. Op zich zijn het allemaal best plausibele argumenten en mogelijkheden.

Yamaha YZF-R9

Maar de werkelijkheid is anders. Het Yamaha CP3-blok is een uiterst verfijnd en meer dan uitstekend blok. Het is dynamisch en perfect voor de modellen waarin het nu wordt gebruikt. Maar niet in een sportmotor. Het blok is namelijk uitgelegd voor veel koppel in het middentoerengebied. Wil het de naam hoog houden van een model dat de lettercombinatie YZF-R draagt, moet het vooral hoge toerentallen aankunnen. Wij zien dit niet gebeuren. Zul je zien dat er nu iemand in Japan zich een hoedje lacht en dat de YZF-R9 al lang ergens staat te pronken. Je weet het niet.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?