Zelfrijdende Tesla gevaarlijk voor motorrijders

Tesla’s elektrische auto’s zijn in toenemende mate aanwezig op de Nederlandse wegen. Tesla rust elektrische auto’s ook uit met een automatische piloot. Heel innovatief, maar de techniek blijkt niet áltijd goed te werken. Er gebeurden (bijna) ongelukken, onderzoeken wezen uit dat de (software achter) de autopilot niet veilig is en bovendien motorrijders in mindere mate opmerkt dan dat het auto’s opmerkt. Belangenbehartigers van de Nederlandse motorrijders hebben nu actie ondernomen.

Bij een ongeluk in Noorwegen raakte een motorrijdster zwaargewond toen een Tesla haar op de automatische piloot vanachter aanreed. Hierop stuurden de Noorse belangenbehartiger voor motorrijders, de NMCU, een brief naar Noorse politici. Deze brief ging ook naar de man achter het bedrijf van de zelfrijdende batterijwagens, Elon Musk. In Nederland hebben Tesla’s typegoedkeuring van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) gekregen. Hiernaar richten De Motorrijders Actie Groep (MAG) en de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) nu een brief. 

Zij doen dit samen met de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA), die eerder al een e-mail aan de RDW stuurde met vragen hierover. Hierin vroegen zij naar het afgeven van vergunningen voor het testen van autonoom rijdende voertuigen zónder dat duidelijk is of deze systemen ook met motorfietsen worden getest. Hierop kwam geen antwoord, waarop door de drie partijen nu een ondertekende brief is verstuurd.

Onderzoek van Duits verkeersonderzoek bureau BASt  wees uit dat de software (nog) niet veilig is. Duitse politici vroegen Tesla het woord ‘autopilot’ niet meer te gebruiken omdat dit misleidend zou zijn. Uit een Amerikaans onderzoek bleek dat de software die voertuigen moet signaleren die vóór de auto rijden, in 41 procent niet reageert wanneer het om een motorfiets gaat. Wanneer er een personenauto voor de autopilot rijdt, wordt deze ‘maar’ in 3,6 procent van de gevallen niet opgemerkt. 

MAG, KNMV en FEMA formuleren in de brief dat dergelijke systemen moeten worden getest met tweewielers. De drie organisaties stellen dat de RDW zou hierop moeten toezien en geen typegoedkeuring of vergunning moet afgeven wanneer niet met tweewielers is getest. Een kopie van de brief ging naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Photo: James Tensuan

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.