donderdag 22 februari 2024
4.5 van 5

Twee dagen met de Husqvarna Norden 901: de eerste test

Husqvarna wordt door velen nog steeds vooral als een off road merk gezien. Het merk heeft de titels en motoren om die visie te ondersteunen. Maar nu is er de Norden 901, een motorfiets die zich moet meten met de gevestigde orde in het adventuresegment. Zijn ze bij Husky het noorden kwijt of is de Husqvarna Norden een concurrent voor de gekroonde hoofden en vooral: een voorbode van méér? Tijd dus voor: Husqvarna Norden 901 de eerste test

Na twee dagen intensief testen op San Miguel, het grootste eiland van de Azoren, kunnen we met zekerheid stellen dat dat eerste niet het geval is. Ze weten bij Husqvarna heel goed waar ze met deze Norden naartoe willen. Dit is het eerste tourgerichte model in de 120-jarige geschiedenis van het merk. Sinds Husqvarna in 2013 deel ging uitmaken van de Pierer Mobility Group, is het snel gegaan.

Husqvarna Norden 901 2022 Bochten rijden Azoren

Gebruik makend van de KTM 890 Adventure-basis, is Husqvarna twee jaar na het tonen van het prototype al klaar met de Norden 901. De insteek is anders dan bij de KTM. Terwijl de oranje broer (en dan vooral het R-model) een off road is die ook iets kan op de weg, is de Norden 901 een echte reisenduro. Een motorfiets die het toelaat grote afstanden af te leggen en die zowel op als naast de weg zijn mannetje kan staan.

Geen broedermoord

Husqvarna wil de Norden breder postitioneren dan de concurrent uit eigen stal. Meer zelfs, ze zien de 890 Adventure niet als een concurrent. Motoren boven de 1000 cc – de Africa Twin op kop – zijn de grootste tegenstrevers. Althans, dat zeggen ze bij Husqvarna, want hoe kunnen ze het anders stellen? Dat zou op broedermoord lijken? Het toont wel aan dat Husqvarna zich met het potente 889cc-blok wil meten met grotere jongens. Zou kunnen
lukken, want het vermogen is bijna identiek aan dat van de CRF1100L.

Anderzijds snoepen ze ook mee van de sterk groeiende markt van de middenklasse adventures. Dat doet de Norden 901 dan weer door zijn wendbaarheid, gebruiksgemak en – relatief – lage gewicht. Niet zozeer
door zijn afmetingen, want de Huskie is vrij ruim bemeten. Met een erg comfortabel zadel ook, dat ook wel iets smaller had mogen zijn om vlotter rechtop te kunnen staan.

Eerste blik op elektrische Husqvarna E-Pilen

Veelzijdig

Er wordt wel eens gesproken over vier seizoenen op één dag. Wel, op de Azoren krijg je er vier in een uur. Dat zorgt voor een enorme verscheidenheid in de ondergrond. De basis? Een droge weg; die maakt ongeveer 10 procent van je route uit. Daarnaast heb je halfnatte wegen, natte wegen, natte wegen met mos, natte wegen met modder, natte wegen met bladeren, natte kasseien – bestrooid met alles wat hiervoor genoemd is én een keur aan onverharde ondergrond, nu en dan onderbroken door een riviertje of een beek.

Dat de Husqvarna Norden onder al deze omstandigheden vertrouwen bleef wekken, is het beste bewijs van zijn veelzijdigheid. Tijdens deze eerste test van de Husqvarna Norden 901 hebben we niet één keer getwijfeld aan de motorfiets of met andere problemen bezig geweest dan wat we onder die wielen geschoven kregen. Dat zegt veel over de Norden. En ja, het is dankbaar om hem op een veelzijdige locatie als de Azoren te testen. De rit op de paadjes die de Sete Cidades-vulkaan beklimmen, behoren tot het mooiste wat je op een motor kan doen. Donkerbruine aarde onder je wielen, tropisch groen langs de weg, links de Atlantische oceaan en rechts de een azuurblauw kratermeer dat honderden meters lager ligt. Indrukwekkend.

Husqvarna Norden 901 op de Azoren

Eigen stijl

Minder indrukwekkend, maar toch mooi om vast te stellen, is dat de designers van Kiska de Norden 901 niet alleen een eigen smoel gegeven hebben, maar dat dit ook nog past binnen wat we van Husqvarna ondertussen gewend zijn. Dit is nieuw, maar tegelijk ook zeer herkenbaar. Wie naar de Norden kijkt, ziet elementen uit de Vitpilen en eenzelfde strak en sober ontwerp dat zelfs terug te vinden is in hun enduro’s en MX-motoren. Er valt niet te twisten over geuren en smaken, maar de Norden 901 is een knappe verschijning, met een eigen stijl. Eenheidsworst? Ze hebben er bij Husqvarna nog niet van gehoord.

Rijmodi

Tijdens deze eerste test van de Husqvarna Norden 901 konden we ook goed kijken naar de rijmodi. Je kunt hem helemaal naar je hand zetten via verschillende rij-modi. Opletten: het ABS op het achterwiel wordt los van de modi uitgeschakeld. Als je’m in bijvoorbeeld Off Road-modus uitschakelt, blijft-ie ook uit als je naar de Rain-modus gaat. Daar valt iets voor te zeggen. We vonden het anderzijds nu en dan vervelend dat de uitgeschakelde tractiecontrole telkens weer aan staat als je de motor uitschakelt. Niet door de contactsleutel om te draaien dus, maar gewoon met de killswitch. Best lastig als je eens stopt, maar gewoon vervelend als je off road de motor doodremt.

Starten is dan wel eenvoudig, maar je rijdt de volgende helling
dan wel op met de tractiecontrole opnieuw ingeschakeld. Opvallend is ook dat Bluetooth-connectiviteit een optie is. Door het enorme tekort aan
computerchips, werd er bewust voor gekozen om de Bluetooth-verbinding optioneel te maken. Niet om moeilijk te doen, gewoon omdat er wereldwijd een groot tekort is aan chips. Behalve bij Lays dan.

Troeven

Als het brede zadel en de tractiecontrole de enige problemen zijn bij de nieuwe Norden, dan zegt dat ook best veel over het niveau waarmee deze reisenduro zijn intrede maakt. De twee eerder genoemde bezwaren zijn trouwens geen breekpunten. Neem het smallere, optionele zadel of kies voor de al even optionele Explorer-modus – waar je bijvoorbeeld een
tractiecontrole op niveau 1 kunt kiezen en toch heel wat wielspin krijgt. Wat rest, is een motor die nagenoeg vrij is van kritiek en een heleboel troeven in handen heeft.

Het pittige tweecilinderblok is daar één van. Met de diverse standaard rij-modi en de andere die als optie verkrijgbaar zijn, stel je de motor helemaal af op je wensen. Maar welke modus je ook kiest, je hebt altijd een goed reagerend blok dat ook opvallend trillingsarm is. Koppel daaraan de fijn werkende quickshifter en je weet dat je met dit blok letterlijk en figuurlijk alle kanten uit kunt. Met wat goede wil, hanteer je zelfs een supermotard-stijl op de weg, maar het is wel duidelijk dat de Norden 901 vooral een motor is die -sportief als het kan, gezapig als het moet – graag kilometers vreet.

Husqvarna Norden 901 de eerste test

De WP-ophanging staat in standaardtrim goed afgesteld voor zo goed als elk gebruik. Het niet instelbare windscherm leek ons voor aanvang van de test vrij laag, maar het bleek wel meer dan afdoende bescherming te bieden en turbulenties weg te werken. Wie het wil, kan nog kiezen voor een optioneel hoger scherm, maar met onze 1m80 hadden we daar zelfs op de snelweg geen behoefte aan. Als er dan toch iets uit de accessoire-catalogus mag komen, is het een middenbok. Het was mooi geweest als die er standaard op had gezeten. Maar stellen dat de Norden 901 voor zijn prijs wel een middenbok had mogen hebben, zou wat kort door de bocht zijn. De prijs is immers nog niet bekend. Die volgt nog deze maand en ergens in december moet de Husqvarna Norden 901 bij de dealers staan.

Husqvarna Norden 901 de eerste test: Conclusie

De Norden 901 is de de eerste tourmotor in de 120-jarige geschiedenis van Husqvarna. Het merk is er in geslaag om hem anders te postitioneren en anders te laten rijden dan de motor waarop hij gebaseerd is. Dat is een verdienste op zich, maar het wordt helemaal mooi als je ziet welke mate van veelzijdigheid en gebruiksgemak Husqvarna aan zijn Norden
meegegeven heeft. Als dit de motor is die het profiel moet bepalen van de toekomstige Husqvarna wegmodellen, dan staat er ons nog veel moois te wachten. Ik ben héél benieuwd naar wat dit zal gaan kosten.

Husqvarna Norden 901 de eerste test: conclusie
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (1)

pm
peter machtelinckx
29/11/2023

potente all-roader

Totaalscore(4.5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (4 van 5)
Vering en Demping (4 van 5)
Remmen (4 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (4 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (4 van 5)
Comfort (5 van 5)
Speelse , lichte en degelijke motorfiets met een aparte uitstraling . Zeer comfortabel , zuinig en toch meer dan genoeg power .

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

Speelse , lichte en degelijke motorfiets met een aparte uitstraling . Zeer comfortabel , zuinig en toch meer dan genoeg power .Twee dagen met de Husqvarna Norden 901: de eerste test