Twee dagen met de Husqvarna Norden 901: de eerste test

Husqvarna wordt door velen nog steeds vooral als een off road merk gezien. Het merk heeft de titels en motoren om die visie te ondersteunen. Maar nu is er de Norden 901, een motorfiets die zich moet meten met de gevestigde orde in het adventuresegment. Zijn ze bij Husky het noorden kwijt of is de Husqvarna Norden een concurrent voor de gekroonde hoofden en vooral: een voorbode van méér? Tijd dus voor: Husqvarna Norden 901 de eerste test Na twee dagen intensief testen op San Miguel, het grootste eiland van de Azoren, kunnen we met zekerheid stellen dat dat eerste niet ...
Husqvarna wordt door velen nog steeds vooral als een off road merk gezien. Het merk heeft de titels en motoren om die visie te ondersteunen. Maar nu is er de Norden 901, een motorfiets die zich moet meten met de gevestigde orde in het adventuresegment. Zijn ze bij Husky het noorden kwijt of is de Husqvarna Norden een concurrent voor de gekroonde hoofden en vooral: een voorbode van méér? Tijd dus voor: Husqvarna Norden 901 de eerste test Na twee dagen intensief testen op San Miguel, het grootste eiland van de Azoren, kunnen we met zekerheid stellen dat dat eerste niet het geval is. Ze weten bij Husqvarna heel goed waar ze met deze Norden naartoe willen. Dit is het eerste tourgerichte model in de 120-jarige geschiedenis van het merk. Sinds Husqvarna in 2013 deel ging uitmaken van de Pierer Mobility Group, is het snel gegaan. Gebruik makend van de KTM 890 Adventure-basis, is Husqvarna twee jaar na het tonen van het prototype al klaar met de Norden 901. De insteek is anders dan bij de KTM. Terwijl de oranje broer (en dan vooral het R-model) een off road is die ook iets kan op de weg, is de Norden 901 een echte reisenduro. Een motorfiets die het toelaat grote afstanden af te leggen en die zowel op als naast de weg zijn mannetje kan staan. Geen broedermoord Husqvarna wil de Norden breder postitioneren dan de concurrent uit eigen stal. Meer zelfs, ze zien de 890 Adventure niet als een concurrent. Motoren boven de 1000 cc – de Africa Twin op kop – zijn de grootste tegenstrevers. Althans, dat zeggen ze bij Husqvarna, want hoe kunnen ze het anders stellen? Dat zou op broedermoord lijken? Het toont wel aan dat Husqvarna zich met het potente 889cc-blok wil meten met grotere jongens. Zou kunnenlukken, want het vermogen is bijna identiek aan dat van de CRF1100L. Anderzijds snoepen ze ook mee van de sterk groeiende markt van de middenklasse adventures. Dat doet de Norden 901 dan weer door zijn wendbaarheid, gebruiksgemak en - relatief - lage gewicht. Niet zozeerdoor zijn afmetingen, want de Huskie is vrij ruim bemeten. Met een erg comfortabel zadel ook, dat ook wel iets smaller had mogen zijn om vlotter rechtop te kunnen staan. Eerste blik op elektrische Husqvarna E-Pilen Veelzijdig Er wordt wel eens gesproken over vier seizoenen op één dag. Wel, op de Azoren krijg je er vier in een uur. Dat zorgt voor een enorme verscheidenheid in de ondergrond. De basis? Een droge weg; die maakt ongeveer 10 procent van je route uit. Daarnaast heb je halfnatte wegen, natte wegen, natte wegen met mos, natte wegen met modder, natte wegen met bladeren, natte kasseien – bestrooid met alles wat hiervoor genoemd is én een keur aan onverharde ondergrond, nu en dan onderbroken door een riviertje of een beek. Dat de Husqvarna Norden onder al deze omstandigheden vertrouwen bleef wekken, is het beste bewijs van zijn veelzijdigheid. Tijdens deze eerste test van de Husqvarna Norden 901 hebben we niet één keer getwijfeld aan de motorfiets of met andere problemen bezig geweest dan wat we onder die wielen geschoven kregen. Dat zegt veel over de Norden. En ja, het is dankbaar om hem op een veelzijdige locatie als de Azoren te testen. De rit op de paadjes die de Sete Cidades-vulkaan beklimmen, behoren tot het mooiste wat je op een motor kan doen. Donkerbruine aarde onder je wielen, tropisch groen langs de weg, links de Atlantische oceaan en rechts de een azuurblauw kratermeer dat honderden meters lager ligt. Indrukwekkend. Eigen stijl Minder indrukwekkend, maar toch mooi om vast te stellen, is dat de designers van Kiska de Norden 901 niet alleen een eigen smoel gegeven hebben, maar dat dit ook nog past binnen wat we van Husqvarna ondertussen gewend zijn. Dit is nieuw, maar tegelijk ook zeer herkenbaar. Wie naar de Norden kijkt, ziet elementen uit de Vitpilen en eenzelfde strak en sober ontwerp dat zelfs terug te vinden is in hun enduro’s en MX-motoren. Er valt niet te twisten over geuren en smaken, maar de Norden 901 is een knappe verschijning, met een eigen stijl. Eenheidsworst? Ze hebben er bij Husqvarna nog niet van gehoord. Rijmodi Tijdens deze eerste test van de Husqvarna Norden 901 konden we ook goed kijken naar de rijmodi. Je kunt hem helemaal naar je hand zetten via verschillende rij-modi. Opletten: het ABS op het achterwiel wordt los van de modi uitgeschakeld. Als je’m in bijvoorbeeld Off Road-modus uitschakelt, blijft-ie ook uit als je naar de Rain-modus gaat. Daar valt iets voor te zeggen. We vonden het anderzijds nu en dan vervelend dat de uitgeschakelde tractiecontrole telkens weer aan staat als je de motor uitschakelt. Niet door de contactsleutel om te draaien dus, maar gewoon met de killswitch. Best lastig als je eens stopt, maar gewoon vervelend als je off road de motor doodremt. Starten is dan wel eenvoudig, maar je rijdt de volgende hellingdan wel op met de tractiecontrole opnieuw ingeschakeld. Opvallend is ook dat Bluetooth-connectiviteit een optie is. Door het enorme tekort aancomputerchips, werd er bewust voor gekozen om de Bluetooth-verbinding optioneel te maken. Niet om moeilijk te doen, gewoon omdat er wereldwijd een groot tekort is aan chips. Behalve bij Lays dan. Troeven Als het brede zadel en de tractiecontrole de enige problemen zijn bij de nieuwe Norden, dan zegt dat ook best veel over het niveau waarmee deze reisenduro zijn intrede maakt. De twee eerder genoemde bezwaren zijn trouwens geen breekpunten. Neem het smallere, optionele zadel of kies voor de al even optionele Explorer-modus - waar je bijvoorbeeld eentractiecontrole op niveau 1 kunt kiezen en toch heel wat wielspin krijgt. Wat rest, is een motor die nagenoeg vrij is van kritiek en een heleboel troeven in handen heeft. Het pittige tweecilinderblok is daar één van. Met de diverse standaard rij-modi en de andere die als optie verkrijgbaar zijn, stel je de motor helemaal af op je wensen. Maar welke modus je ook kiest, je hebt altijd een goed reagerend blok dat ook opvallend trillingsarm is. Koppel daaraan de fijn werkende quickshifter en je weet dat je met dit blok letterlijk en figuurlijk alle kanten uit kunt. Met wat goede wil, hanteer je zelfs een supermotard-stijl op de weg, maar het is wel duidelijk dat de Norden 901 vooral een motor is die -sportief als het kan, gezapig als het moet – graag kilometers vreet. De WP-ophanging staat in standaardtrim goed afgesteld voor zo goed als elk gebruik. Het niet instelbare windscherm leek ons voor aanvang van de test vrij laag, maar het bleek wel meer dan afdoende bescherming te bieden en turbulenties weg te werken. Wie het wil, kan nog kiezen voor een optioneel hoger scherm, maar met onze 1m80 hadden we daar zelfs op de snelweg geen behoefte aan. Als er dan toch iets uit de accessoire-catalogus mag komen, is het een middenbok. Het was mooi geweest als die er standaard op had gezeten. Maar stellen dat de Norden 901 voor zijn prijs wel een middenbok had mogen hebben, zou wat kort door de bocht zijn. De prijs is immers nog niet bekend. Die volgt nog deze maand en ergens in december moet de Husqvarna Norden 901 bij de dealers staan. Husqvarna Norden 901 de eerste test: Conclusie De Norden 901 is de de eerste tourmotor in de 120-jarige geschiedenis van Husqvarna. Het merk is er in geslaag om hem anders te postitioneren en anders te laten rijden dan de motor waarop hij gebaseerd is. Dat is een verdienste op zich, maar het wordt helemaal mooi als je ziet welke mate van veelzijdigheid en gebruiksgemak Husqvarna aan zijn Nordenmeegegeven heeft. Als dit de motor is die het profiel moet bepalen van de toekomstige Husqvarna wegmodellen, dan staat er ons nog veel moois te wachten. Ik ben héél benieuwd naar wat dit zal gaan kosten.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?