Home Blog Pagina 634

Herman Brusselmans: ‘De dader vlucht op een gestolen Suzuki V-Strom 650’

0
Column Herman Brusselmans

Het is dit jaar een goede motorzomer en -nazomer geweest. We hebben veel en langdurig kunnen rijden. Akkoord, soms was het te warm, maar ik zeg altijd; beter te warm dan een tropische moessonregen, een antarctische sneeuwlawine, of een muggenplaag, waardoor duizenden van deze insectjes in je helm vliegen, je het zicht ontnemen, en je in een sloot rijdt. Gelukkig staat door de warmte die sloot droog, zodat je niet verdrinkt. En inderdaad, statistieken bevestigen dat er dit jaar weinige motorrijders verdronken zijn, en zo zie je maar hoe belangrijk het is dat je, ook met je motorpak aan, goed kunt zwemmen. Zelf heb ik eveneens etterlijke kilometers afgelegd, zowel met mijn Triumph Speed Twin Breitling als met mijn Triumph Thruxton R. De Breitling, die nog altijd de new kid in town is, heeft zelfs zijn eerste onderhoud al gehad, na duizend kilometer. Met de Thruxton heb ik al bijna vijfduizend kilometer op de teller. Je moet hierbij rekening houden dat ik niet altijd de tijd heb om met de motor te rijden. Als Vlaams auteur moet ik ook vele uren arbeiden aan mijn nieuwe roman, getiteld ‘Als De Vogels Vliegen, Zie Je Dieren In De Lucht’. Het is een misdaadroman, waarbij een oude vrouw vermoord wordt teruggevonden in Spijkenisse, achter een vervallen café-restaurant. Ik situeer mijn roman in Nederland, omdat dit een prima land is voor misdaad, en ja hoor, af en toe wordt er effectief een oude vrouw vermoord teruggevonden. De brutale verwurging moet opgelost worden door inspecteur Wilma van den Boomschors, die vroeger Willem heette, maar na haar transitie wijselijk heeft gekozen voor de naam Wilma. Het is zodoende een roman die hedendaagse thema’s aankaart, mede omdat de moordenaar een vluchteling is, niet uit Somalië, Syrië of Afghanistan, maar uit Finland.

Herman Brusselmans: ‘Volgens mij is het de beste motor ter wereld’

Waarom hij uit Helsinki gevlucht is, dat kom je te weten aan het eind van de roman, als de dader vlucht op een gestolen motorfiets, een Suzuki V-Strom 650, en achternagezeten wordt door de Spijkenissische politie in hun Skoda Octavia. Hoe het allemaal afloopt, is voor de lezer een hele verrassing. Uiteraard onderbreek ik geregeld het schrijfproces om met de Breitling of de Thruxton een ontspannende rit te maken en zo bewoog ik me onder meer naar Hooglede, Hamme, Dendermonde, Grembergen, Waarschoot, Destelbergen, Deurle en Sluis, dat net over de grens België/Nederland ligt, en waar ik, met mijn vriendin Lena op de duozit, wel eens naartoe sjees, om in bistro Petrus & Paulus een hartige pannenkoek te eten (met veel kaas, spek, en ei). Lekker hoor. Mijn vriendin Lena zit graag achterop, zowel bij de Breitling als bij de Thruxton, al verkiest ze wel de Breitling omdat die, zowel voor chauffeur als passagier, een minder sportieve zithouding heeft. Na onze verplaatsing naar Sluis en terug heeft Lena niet meer op de motor gezeten, omdat er zowel in België als in Nederland veel hobbelig wegdek is en daaroverheen banjeren als zwangere vrouw, dat is niet aan te raden. Jawel, mijn vriendin Lena is nog steeds volop zwanger van ons eerste kind, dat een zoontje zal worden, en z’n geboorte zal vieren aan het begin van maart in 2023. We zijn er bijzonder blij mee. Nu nog een goeie naam vinden voor het ventje, en alles komt in orde. We denken aan Jan, Piet, of Klaas, maar de definitieve beslissing daaromtrent is nog niet genomen. Wat ik wel hoop is dat Klaas (of dus Jan of Piet) zal opgroeien tot een goed mens, en uiteraard tot een motorrijder in hart en nieren. Ik zal zeer mijn best doen om de overdracht van de motormicrobe perfect te laten verlopen.

Werkt Royal Enfield aan een nieuwe Bullet 350?

0
Royal Enfield Bullit 350

Een testexemplaar van wat naar verwachting de volgende generatie Royal Enfield Bullet 350 wordt, is gespot tijdens een test in India.

Royal Enfield heeft het zeker goed gedaan met zijn huidige modelreeks. De Continental GT en Interceptor 650, die in 2017 voor het eerst als wereldwijde modellen werden geïntroduceerd, stuwden de ooit obscure Indiase motorfietsfabrikant naar wereldwijd sterrendom. Nu, slechts een half decennium later, is het merk synoniem geworden voor voordelige, retro-geïnspireerde motoren.

Nieuwe Royal Enfield Hunter 350 ziet levenslicht in Thailand

Naast het vlaggenschip van het merk, de 650-serie, heeft het onlangs ook zijn 350-serie motorfietsen nieuw leven ingeblazen, te beginnen met de Meteor 350. De Meteor, die gebruik maakt van het J-platform van het merk, dient als het perfecte voorgerecht voor motorrijders die willen proeven van de cruiser lifestyle, maar nog niet klaar zijn om het grote geld te betalen voor zware cruisers met grote cilinderinhoud. Deze motorfiets werd kort daarna gevolgd door de Classic 350, een model dat een moderne heropleving was van de motorfiets die van Royal Enfield zo’n geliefd merk in India maakte.

Veel recenter draaide Royal Enfield het script om met de introductie van de Hunter 350 voor haar 350cc modellenreeks. Hoewel aangedreven door dezelfde motor als de Meteor en Classic, had de Hunter een veel sportievere ergonomie en een urban-scrambler vibe die zich onderscheidde van de rest van de 350 klasse. Royal Enfield toont nu geen tekenen van vertraging, want er wordt druk gespeculeerd dat het bedrijf werkt aan nog een revival in de 350cc klasse; de Bullet 350.

Gaadi Waadi, een Indiase auto- en motorpublicatie, plaatste onlangs een filmpje op Instagram (zie boven) waarop de volgende generatie Bullet 350 te zien is die in India op de openbare weg wordt getest. Het algemene uiterlijk en profiel van de motorfiets zijn nauw afgestemd op het huidige model, maar er zijn duidelijk een paar subtiele maar merkbare wijzigingen aangebracht. Het ronde achterlicht heeft de plaats ingenomen van het hoekige achterlicht, terwijl het ontwerp van het zadel en de handgreep iets anders zijn en er verfijnder uitzien. Bovendien heeft de ronde koplamp van het nieuwe model een vlakker uiterlijk dan de bolle lens van de oude.

De komende Bullet wordt ongetwijfeld gebouwd op het nieuwe J-platform van Royal Enfield, dat een nieuw dual-cradle frame heeft en een 349 cc lucht/oliegekoelde motor die in de Classic en Meteor 350 20 pk en 19 ft-lbs koppel levert. Voor een veiliger en aangenamer rijgedrag zijn ook de wielen, de vering en het remsysteem verbeterd ten opzichte van het vorige model.

Honda CBR250RR: SP-versie komt eraan voor 2023

0

Honda’s CBR250RR SP-versie, uitgerust met een nieuwe vork, meer vermogen en quick-shift, duikt op in Indonesië. Kunnen we deze ook in Europa verwachten?

Herinner je je de kleine Honda CBR250RR? Twee jaar geleden werd het gepresenteerd. Gister werd de MY2023 gepresenteerd in Indonesië. Indonesië? Ja, dat is waar het wordt geproduceerd, en dan “belandt” het op de Zuid-Aziatische markten en in Japan. Zou er een SP-versie ontbreken? Absoluut niet. Een versie met hogere prestaties, die we nu gaan bekijken.

Sinterklaas-hint: elektrisch aangedreven Honda CBR1000RR voor kinderen

Esthetisch gezien is de kleine CBR gebaseerd op de Fireblade, met een herziene kuip en tankafdekking. Ook de koplampen zijn veranderd, volledig LED, waarbij de richtingaanwijzers hun plaats hebben gevonden boven de koplampen zelf. De kleuren zijn Black Freedom, Mystic Blue, Bravery Red Black en Tricolor HRC. De aandrijflijn is nog steeds de gebruikelijke tweecilinder-in-lijn met een verdeling in acht kleppen met twee assen en zijwaartse kettingaandrijving. Voor deze versie is het echter herzien. We hebben een nieuwe cilinderkop, andere nokkenassen en een andere ECU.

De cilinderinhoud blijft dus gelijk, namelijk 249,7 cc, maar het vermogen stijgt tot 42 pk bij 13.000 tpm. We hebben het over de CBR250RR SP, want de standaardversie blijft steken op 38,7 pk bij 12.500 tpm. Een slipkoppeling en hulpkoppeling ontbreken niet. Voor de SP hebben we dan quick-shift. Het chassis is interessant, want we hebben een nieuwe Showa SFF-PB omgekeerde vork. Het gewicht van de motor, stopt de naald van de weegschaal op 166 kg (2 meer op de SP versie). De vraag is echter: wanneer zien we deze motor in Europa?

2023 Honda CBR250RR

Onvergetelijke maand voor Joop Sluijmers met de BMW R 18 B

1

Lekker tokkelen over de boulevard, een bakkie koffie op zondagmorgen in Luik of van ons part een retourtje Gibraltar met de BMW R 18 B. En dat ook nog eens helemaal GRATIS! We hadden voor deze gave Motor.NL Riders Club-winactie veel animo verwacht, maar het enthousiasme voor deze speciale BMW bleek nog veel groter. Uiteindelijk was Joop Sluijmers het gelukkige Motor.NL Riders Club-lid dat een maand voor helemaal niets onderweg mocht met de unieke R 18 B. Het werd een maand om nooit te vergeten.

Als Motor.NL Riders Club VIP bij de Dutch TT op Assen

Hoe het begon

Op 28 juli 2022 werd ik gebeld door Maikel van de Motor.NL Riders Club dat ik een maand mocht rijden met de nieuwe BMW R 18 B. Je kunt je wel voorstellen dat ik zeer aangenaam verrast was, want dit had ik natuurlijk nooit verwacht. Maandag 1 augustus direct op pad naar ‘Fleet Services’ in Berkel en Rodenrijs, om daar de BMW R 18 B op te halen. De motor is gloednieuw, met krap 800 kilometer op de teller. Het feest kon beginnen! Nu heb ik al ervaring met het rijden van dikke cruisers. Ik bezit zelf een Yamaha XV 1900 en een Kawasaki VN 1700 Classic Tourer. Mooi om nu eens met een dikke boxer te rijden in plaats van een v-twin. Motorisch valt de BMW ergens tussen mijn beide motoren in, met het aantal pk’s vrijwel gelijk aan de Yamaha en het koppel ergens midden tussen de 2 v-twins in. Nieuwsgierig als ik ben, ga ik direct dezelfde dag al op pad maar niet voordat ik de BMW Motorrad Connected-app heb geïnstalleerd. Die is nodig om de navigatie met kaartweergave te gebruiken op het grote display van de R 18 B. De BMW moet daarvoor naast Bluetooth ook via WiFi gekoppeld zijn. Helaas resulteerde dit wel een hoog batterijverbruik.

Het ophaalmoment in Berkel en Rodenrijs.

Hoe het verder ging

Ongemerkt glijden de kilometers asfalt onder de motor door; er is totaal geen probleem om lang onafgebroken te rijden. En dat ondanks dat ik met een speciale gordel (geen niergordel) rond rij sinds ik een wervelfractuur opgelopen heb. De BMW trekt als een tierelier, bochten nemen gaat gemakkelijk (wel opletten dat de voetsteunen niet het asfalt raken!) Het rijden gaat zelf zo heerlijk, dat ik gewoon vergeet om foto’s te maken. Van alle toeters en bellen die deze R 18 B heeft, maak ik vooral gebruik van de navigatie en de cruise control. Die van mij beschikt ook nog eens over active cruise control waarbij de motor dus rekening met de afstand tot de voorganger. Ik heb meerdere trips gemaakt met de motor en eigenlijk niet gebruikt voor de korte ritjes, alleen om lekker lang te cruisen.

Hoe het eindigde

En ja, ik heb van elke rit genoten, het was een feest om mee te rijden!

Joop Sluijmers bij Neede.

Overzicht van de tochten (allen vanuit Zoetermeer):

  • 1 augustus: 139 km, rondrit naar Bunnik
  • 2 augustus: 153 km, Monnickendam (bij mijn moeder op bezoek)
  • 3 augustus: 84 km, rondje Alpen aan de Rijn, Woerden, Bodegraven
  • 4 augustus: 462 km, Emmer-Compascuum (bij mijn broer langs, even showen)
  • 7 augustus: 517 km, door de bossen van Drenthe, samen met mijn zoon (op de Kawasaki)
  • 9 augustus: 153 km, Monnickendam again
  • 10 augustus: 187 km, binnendoor rondje Amsterdam, Utrecht en terug naar huis
  • – Even niet gereden tijdens de hittegolf –
  • 15 augustus: 153 km, Monnickendam again
  • 18 augustus: 144 km, rondje binnendoor via Moordrecht (pontje naar Gouderak), naar Schoonhoven, Vianen en Gouda.
  • 22 augustus: lekker naar Zeeland, via Rotterdam, Zierikzee naar Goes, om vervolgens via Bergen op Zoom weer terug
  • 24 augustus: 327 km, naar Brabant, via de snelweg tot even boven Breda en dan binnendoor tot bij Bladel en dan terug naar Tilburg en dan weer de snelweg naar huis
  • 24 augustus: 378 km, naar Ede, via de snelweg en vanaf daar binnendoor via Arnhem, Doetinchem, Goor en Deventer terug naar Ede, de snelweg op en naar huis.
  • 26 augustus: 15 km, helaas weer afscheid nemen van de R 18 B. ca 3000 km verder op de teller.

Positief ben ik over

  • Rijeigenschappen
  • Zitting
  • Het verbruik (1 liter op de 22 á 23 km is zeer goed te doen)
  • Ondanks hoog gewicht zeer hanteerbaar
  • Achteruitversnelling

Heeft de motor dan geen minpuntjes? Ja die waren er ook, maar niet veel:

  • Door de nette afwerking van de binnenzijde van de koffers, was het volume erin minder dan de buitenzijde doet vermoeden
  • Het klepje boven de tankdop en van het telefoonvakje kunnen niet op slot (evenmin een USB aansluitpunt in telefoonvakje)
  • Neutraal was moeilijk te vinden en inschakelen en (bij koude motor) van de 1e versnelling.
Tocht naar Drenthe, samen met zijn zoon (op de Kawasaki.)

WK zijspan Rudersberg: Etienne Bax / Ondrej Cermak wereldkampioen!

0
Bax/Bax/Cermak wereldkampioen wereldkampioen

De Nederlander Etienne Bax ging samen met zijn Tsjechische bakkenist Ondrej Cermak met een achterstand van vijf punten op WK-leiders Varik/Kunnas richting het Duitse Rudersberg voor de finale van het WK zijspancross. Het werd een bloedstollend en knotsgek weekend, waarin Bax/Cermak de vijf punten achterstand wisten om te buigen naar een voorsprong van vier punten. Zo werd Etienne Bax voor de vijfde keer Wereldkampioen en schonk hij Tsjechië, uit naam van bakkenist Ondrej Cermak, de eerste zijspancross WK-titel ooit.

Tekst en Fotografie: Emil Bilars

Het was weer eens een dramatisch seizoen geweest bij de WK zijspan en dit alles zou tot een absolute climax komen in het Duitse Rudersberg. Het circuit ademt traditie en het is mooi dat op deze voor zijspannen bijna mythische plek het wereldkampioenschap in 2022 nog immer haar finale kon rijden.

MXGP steeds meer als F1 dankzij allesbepalende start

Vooraf lag alles open. Bax/Cermak waren op papier iets sneller dan leider Varik/Kunnas. Maar de Est/Finse-combinatie is taai en piekt op het juiste moment. Niet voor niks gingen zij met de rode leidersplaat richting Rudersberg. Maar met een minimaal verschil van vijf punten op Bax/Cermak én nog vijftig te vergeven in de finale stonden alle opties nog open. Ook wat het weer betreft. De dagen vooraf regende het behoorlijk en de voorspellingen voor het weekend zelf waren zo verschillend dat het letterlijk afwachten werd. Het circuit was op de zaterdagochtend tijdens de training aardig modderig. Er liepen wat zijspannen vast die met het zijspanwiel de dikke blubberrand naast het circuit raakte, maar verder was er gewoon goed te crossen. Maar rond 14.00 uur kreeg alles een dramatische wending toen een lichte bui toch een hoosbui van jewelste bleek, inclusief ‘pijpenstelen’ en hagel!

Regelement grijpt in

Het circuit kon dat eigenlijk niet hebben en een uur later, tijdens de kwalificatieheat van groep A, werd duidelijk waarom. Gaandeweg de heat waren er verschillende zijspannen die op één plek in een modderpoel belanden. Er was geen doorkomen meer aan en de wedstrijd moest noodgedwongen met rood worden afgevlagd. Later nam de FIM de beslissing om de gehele dag af te lasten. De uitslag van de met rood afgevlagde race van groep A bleef staan en de pre-kwalificatie training van groep B gold dan nu als daadwerkelijke kwalificatie. Er kwam ook geen last-change kwalificatie meer. De beste vijftien van elke groep gingen door en de overige elf zijspannen die erbuiten vielen moesten op zondag toekijken. Deze optie stond ook zo ergens in het regelement, maar pakte zeer zuur uit voor enkele combinaties. Het Belgische team Sanders en het Zwitserse team Heinzer, normaliter top-10 teams, vielen zo buiten de boot en konden inpakken.

Bloedstollend

Op zondagochtend werd de warm-up training ook afgelast en werd één lus uit de baan gehaald. Dit bleek een goede beslissing, want er kon nu twee keer geracet worden in de middag zonder dat het loterij zou worden van wie wel en niet door de prut zou komen.

De spanning was om te snijden vlak voor het starthek viel voor de eerste WK-heat. Bax/Cermak spoten als eerste weg, op de voet gevolgd door WK-leiders Varik/Kunnas. Het Estse team kwam echter wat meer aan de buitenkant terecht en kwam zo als vierde de eerste bocht uit. Bax/Cermak kwamen als leiders uit de eerste lussen en met een geweldig tempo reden ze weg van de achtervolgers om de heat uiteindelijk winnend af te sluiten. Bax/Cermak waren in de eerste heat gewoonweg fenomenaal! Bijna elke toeschouwer was onder de indruk van het tempo en vooral het gemak en de controle waarmee Bax de overwinning pakte. Zelfs een fikse steen die de klep van de helm van Etienne Bax wegsloeg kon het duo niet stoppen!

Achter Bax/Cermak eindigden Vanluchene/Bax op de tweede plaats en in de allerlaatste ronde wisten Varik/Kunnas nog net de Engelsen Brown/Chamberlain te verschalken en zo de derde plek in te nemen. Deze uitslag betekende dat team Varik en team Bax precies gelijk stonden in punten. De tweede heat was dus simpel te volgen. Wie er voor de ander zou finishen was Wereldkampioen!

Gecontroleerde heat

De Engelsen Brown/Chamberlain pakte in die tweede heat de kopstart, maar werden direct gevolgd door hoofdrolspelers Bax/Cermak, Varik/Kunnas en Vanluchene/Bax. Nestor Stuart Brown gaf zich niet zomaar gewonnen toen Bax/Cermak aanvielen en dat bleek ook toen de combinaties in het dal elkaar licht raakten en Cermak bijna de bak uitviel! Met kunst en vliegwerk wist de ervaren Tsjech toch in het zijspan te blijven en zo de aanstormende Varik/Kunnas niks cadeau te geven. Uiteindelijk viel Brown terug en namen Vanluchene/Bax de leiding over met Bax/Cermak op afstand als tweede. Varik/Kunnas reden op dat moment derde en kregen alle ruimte van het vierde zijspan van Veldman, die geen negatieve rol wilde spelen in de één op één titelstrijd, om eventueel Bax te kunnen achterhalen.

Maar Bax reed een gecontroleerd tempo en wist dat de tweede plek voldoende zou zijn voor de WK-titel. Varik/Kunnas reden voor wat ze waard waren, maar konden nooit echt dichterbij Bax/Cermak komen. De op de vierde plaats hangende Veldman zag dit ook en gaf op het einde dan toch de genadeklap en passeerde Varik om als derde te finishen. In de door Vanluchene/Bax gewonnen laatste heat werden Bax/Cermak dus tweede en Varik/Kunnas vierde en zo was het Nederlandse team Bax voor de vijfde keer Wereldkampioen zijspancross!

Op het podium louter blije gezichten. Vanluchene/Bax werden derde in het WK en zo nam Robbie Bax, de jongere broer van Etienne, als bakkenist afscheid van de sport met het brons. Varik/Kunnas waren evenals hun meegereisde supporters trots op het zilver dat naar Estland en Finland ging. Maar op de hoogste trede waren het Etienne Bax en Ondrej Cermak die verdiend Wereldkampioen Zijspancross 2022 werden!

Husqvarna Heritage-serie, een knipoog naar het verleden

0
Husqvarna Heritaga

Husqvarna heeft de nieuwe Heritage-serie gelanceerd, toegepast op het huidige assortiment enduro- en crossmotoren.

De frames gebruiken dezelfde structuur als Husqvarna’s enduro- en motorcrossmotoren, die in hun klasse bekend staan om hun uitgebreide uitrusting die gebruik maakt van eersteklas fabrikanten zoals WP-vering en Brembo-remmen, maar ook om hun geavanceerde elektronica met twee motoren voor bochtenwerk en elektronische tractiecontrole.

Ongetwijfeld ligt de charme van de Heritage-lijn in de speciale kleurstelling die doet denken aan de Husqvarna-motoren van de jaren tachtig, de modellen die na de combinatie rood, grijs en wit vanaf het begin van het motorrij-gamma in de jaren zestig de combinatie wit, blauw en geel overnamen ter ere van de kleuren van de Zweedse vlag.

Dubbeltest Husqvarna Norden 901 vs. Honda Africa Twin: De kloof gedicht?

Die combinatie wordt nu toegepast op de 2023 Heritage off-road serie, zowel op de FC en TC crossmotoren als op de FE en TE enduro motoren. We mogen niet vergeten dat het nieuwe Husqvarna motorcrossgamma voor 2023 een complete revisie van bijna alle onderdelen ondergaat.

Alle motoren krijgen een nieuwe chassisstructuur, dat wil zeggen een nieuw chassis en een volledig vernieuwde carrosserie. Wat de motoren betreft, krijgen de FC-viertakten nieuwe cilinderkoppen voor de 250 en 350 cilinderinhoud, evenals een nieuw “quick-shift”-schakelsysteem dat de twee bovengenoemde motoren en ook de FC 450 treft. De TC-tweetakten hebben eveneens volledig nieuwe mechanieken, waaronder voor het eerst een elektronisch brandstofinjectiesysteem.

Naast de nieuwe kleurstelling op de motoren wordt in het kader van het Husqvarna Heritage initiatief ook een collectie uitrusting en accessoires in de iconische kleuren van het Zweedse merk gelanceerd. De nieuwe serie is nu verkrijgbaar bij Husqvarna dealers.

Dutch Masters of Motocrosswedstrijden voor drie jaar naar Markelo, Harfsen en Oldebroek

0

De top motocrosscompetitie in Nederland, de Dutch Masters of Motocross, zal de komende drie jaren in Markelo, Harfsen en Oldebroek verreden worden. Stichting Motocross Markelo, Stichting Motorsport Harfsen en Stichting Circuit Oldebroek slaan met de KNMV de handen ineen en gaan in 2023, 2024 en 2025 gezamenlijk de competitie organiseren. De competitie bestaat in die periode dus steevast uit drie wedstrijden op deze prachtige circuits met de organisatie op een hoog niveau.

MXGP steeds meer als F1 dankzij allesbepalende start

Afgelopen seizoen stonden de wedstrijden garant voor spanning, spektakel en strijd. Achter de schermen zijn de organisatoren en de KNMV daarom al druk bezig om er komend seizoen weer een fantastisch jaar van te maken met deelname van internationale toprijders. Zij moeten de strijd aangaan met onze nationale helden die afgelopen jaar, met meerdere WK- en EK-titels en MXGP-overwinningen, maar weer hebben laten zien dat zij op het allerhoogste niveau presteren. Wanneer ook Jeffrey Herlings weer fit is en kan deelnemen aan de Dutch Masters, belooft het zeer zeker iedere wedstrijd weer spektakel te worden.

Zodra de MXGP-kalender bekend is gemaakt door Infront Moto Racing zal gekeken worden op welke data de Dutch Masters of Motocrosscompetitie in 2023 haar wedstrijden gaat draaien. Zodra dit duidelijk is zullen we deze kalender uiteraard zo spoedig mogelijk bekendmaken!

De drie organisatoren en de KNMV kijken uit naar een fantastische samenwerking met als resultaat een prachtige competitie!

Op de website blijf je volledig op de hoogte van al het nieuws rondom de #DMoMX www.dutchmastersofmotocross.nl.

Ducati viert mijlpaal van 100.000 verkochte Scramblers met exclusieve zonnebril

0

Ducati viert de populariteit van de Scrambler na het bereiken van de mijlpaal van meer dan 100.000 nieuwe Scramblers op de weg sinds de lancering van het model in 2015.

Stukje geschiedenis. Op verzoek van de gebroeders Berliner, Ducati-importeurs voor de Verenigde Staten in de jaren 1960, ging de eerste Scrambler Ducati in productie in 1962. De Berliners wilden een model dat paste bij de smaak van Amerikaanse motorrijders. De productie eindigde in 1975.

Ducati Monster SP voegt high-spec onderdelen toe en vermindert gewicht

Ducati heeft veel verschillende interpretaties voorgesteld sinds de nieuwe Scrambler van 2015, waaronder de eerste Scrambler Ducati Icon in de versies Urban Enduro, Full Throttle, Street Classic en Classic, waaraan vervolgens de Mach 2.0, de Italia Independent limited edition, de Flat Track PRO, de Café Racer, de Desert Sled, de Sixty2 en de Icon Dark werden toegevoegd.

2018 Ducati Scramler Mach 2

De Scramble-familie wordt gecompleteerd door de nieuwste en modernere 1100 Tribute PRO, Urban Motard en Nightshift.

In de afgelopen maanden konden liefhebbers in Ducati Museum de geschiedenis van het merk en zijn motorfietsen herbeleven via de tijdelijke tentoonstelling ‘Scrambler 60th’. De expositie, die loopt tot eind september, vertelt de geschiedenis van Land of Joy en zijn werelden: design, lifestyle, customization, exploratie en zelfexpressie.

2015 Ducati Scrambler Icon

Om dit belangrijke jubileum en mijlpaal te vieren, heeft Scrambler Ducati samengewerkt met Carrera Eyewear, Officiel Partner van Ducati Corse, voor de Eyewear Collection. Er werd een iconische zonnebril gecreëerd in een beperkte oplage van slechts 60 stuks.

De stijl van de zonnebril weerspiegelt de Carrera esthetiek verrijkt met het Scrambler Ducati logo op het rechter glas. De afwerking is in de klassieke ‘62Yellow’ kleur.

De dubbele neusbrug draagt de Scrambler Ducati-handtekening en het logo ter ere van het 60-jarig bestaan van het merk staat op de rechterbrillenpoot. Dit alles verpakt in een exclusieve verpakking.

Dit zou wel eens de 2023-Suzuki ‘Strom’ kunnen zijn

0

Kanyarfoto is een typische site. Het team erachter fotografeert motorrijders op gekende toertoppers als de Stelvio en zet de foto’s online. Die kun je vervolgens kopen voor 9,50 euro. Op zo’n toertopper als de Stelvio wil het wel eens gebeuren dat er iets heel speciaals voorbij komt. Zoals de 2023-Suzuki V-Strom. Waarom de testrijder op een dag gaat testen wanneer de Stelvio vergeven is van de motorrijders, is ons een raadsel. Je zou bijna denken dat ze het met voorbedachte rade doen, om het rumoer rond de nieuwe V-Strom nog wat extra aan te jagen. Dat het werkt, bewijst dit bericht.

Valt het doek voor de Suzuki GSX-R1000 in 2023?

Maar goed, de V-Strom. Het is Suzuki’s populairste model die al twee decennia aaneen wordt gekoesterd. Reken maar dat ze bij Suzuki peentjes zweten als wordt besloten dat het hoog tijd is voor een opvolger. Een opvolger ook die geen schroef deelt met én een ander blok heeft dan de vertrouwde en degelijke V-twin. Je moet het lef maar hebben om een deel zekere omzet weg te strepen in je begroting van 2023.

De geheimzinnige motorfiets die op de Stelvio werd gefotografeerd droeg geen opschriften, laat staan een merk. Maar de lijnen van de motorfiets roepen wel meteen herkenning op waarmee je een verband legt met Suzuki. Met name de snavel roept die herkenning op. En de wijze van bevestiging van de Tokico-remklauwen in combinatie met de dubbele voorremschijf lijkt lijkt op die van de V-Strom.

Uiteraard blijven bij Suzuki de monden gesloten, maar als bovenstaande speculaties worden bevestigd, zou dat een revolutie betekenen voor wat een van Suzuki’s populairste modellen. En dan hebben we het nog niet over het blok gehad, dat jarenlang het piece de resistance is geweest van de V-Strom. In de gefotografeerde motorfiets is dat nog steeds een tweecilinder; geen V-twin maar een staande twin! Het lijkt er ook op dat de cilinderinhoud iets groter zou kunnen zijn dan de 645 cc van de uitlopende V-Strom.

21- en 18-inch wielen

De nieuwe staande twin heeft ook tot gevolg dat het frame en het achterbrugprofiel nieuw zijn. Tevens lijkt Suzuki de kans gegrepen te hebben om ook de omgekeerde voorvork te vernieuwen.

De spaakwielen zouden wel eens de maten 21-inch voor en 18-inch achter kunnen hebben. Omdat de banden iets van noppen/blokken vertonen, mag je aannemen dat dit de adventure-versie is. En dat er naast deze nieuwe V-Strom – die naam blijft – tegelijkertijd ook een meer straatgerichte versie komt.

Omdat het allemaal mogelijke zekerheden betreft, zijn het in feite speculaties. Voor harde zekerheden moeten we wachten op de EICMA of in de periode daarvoor. De motorfiets die werd gefotografeerd lijkt een prototype in een zeer vergevorderd stadium. Het is niet uitgesloten dat het in Milaan zal worden gepresenteerd. Op dat moment zullen we weten of het echt de nieuwe ‘Strom’ is (zonder de V) of dat de twee modellen naast elkaar komen te staan, maar dat lijkt onwaarschijnlijk.

Moto Guzzi V100 Mandello Aviazione Navale draagt marine luchtvaart kleuren

0
Moto Guzzi V100 Mandello 1

Met deze nieuwe versie wordt de familie van Moto Guzzi’s meest innovatieve motorfiets uitgebreid. Laten we, in afwachting van het moment dat hij eindelijk in de etalages van de dealers te zien is, genieten van de suggestieve beelden van de limited edition V100 Mandello Aviazione Navale, gepresenteerd op het vliegdek van het vliegdekschip Cavour.

Moto Guzzi V100 heeft hoofdrol in Marvels nieuwe stripalbum Wolverine

Hij is nog maar tien dagen in de voorverkoop en heeft al een “speciale” versie op zak: we hebben het over de V100 Mandello, de belangrijkste nieuwigheid van Moto Guzzi, de motor waarmee de in Mandello del Lario gevestigde fabrikant het goed wil doen in een heel nieuw segment dat Guzzi zelf heeft “gelanceerd”, dat van de naakte sporttourers.

Gepresenteerd op het vliegdek van het vliegdekschip Cavour, afgemeerd in de haven van Civitavecchia, betrad de nog niet uitgebrachte V100 Mandello Aviazione Navale het toneel via het door vliegtuigen gebruikte hefplatform, waarbij de bedieningsorganen werden gevolgd die gewoonlijk bedoeld zijn voor opstijgende vliegtuigen.

Geproduceerd in een beperkte oplage van 1.913 genummerde exemplaren (als eerbetoon aan het oprichtingsjaar van de luchtcomponent van de marine), heeft het een speciale kleurstelling die de graphics van de F-35B gevechtsvliegtuigen weerspiegelt, van de typische jet intake strepen die de luchtinlaten van de jets markeren tot de low-visibility driekleurige cockade op de zijkanten van de brandstoftank, en eindigend met het wapen van de Marine Luchtvaart en het Gruppo Aerei Imbarcati logo.

De standaarduitrusting van de V100 Mandello Aviazione Navale omvat met name de TPMS-bandendruksensor en verwarmde handvatten, terwijl het serienummer met een lasergravure op de stuurverhoging is aangebracht. Elk model wordt geleverd met een speciale motorhoes en een gedenkplaat.

Moto Guzzi en de marineluchtvaart zijn verbonden door de strijdbaarheid van de oprichters Carlo Guzzi en Giorgio Parodi in de luchtvaartdienst van de Regia Marina tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het was tijdens het conflict dat de twee vrienden, samen met piloot Giovanni Ravelli, besloten zich aan de motorbouw te wijden zodra de oorlog voorbij was. De laatste overleed echter in 1919, en toen Moto Guzzi in 1921 werd geboren, besloten de twee om de adelaar (symbool van de luchtmacht) als kenmerkend element van het Moto Guzzi-logo te nemen, ook ter nagedachtenis aan hun vriend.