dinsdag 19 maart 2024

Honda CRF1100L Adventure Sports – Motor van het jaar verkiezing 2020

Voor Jan Kruithof draait motorrijden om verre reizen, eindeloos kilometers afmalen, heerlijke eindbestemmingen en het gemak van een automatische bak. De Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT is hem dus letterlijk op het lange lijf geschreven.

Laten we voor de laatste maal dé dooddoener van 2020 gebruiken: het is een bijzonder jaar. Meer dan ooit vormde de motorfiets een individuele ontsnappingsmogelijkheid voor quarantaine en ander corona-leed. Die drang naar vrijheid komt terug in de keuze voor de Motorfiets van het Jaar 2020.

Lees hier de 2020 keuze van:
Ad van de Wiel: Kawasaki Ninja 1000SX
Nick Enghardt: Triumph Street Triple 765RS
Eddie de Vries: BMW S 1000 XR
Peter Politiek: Ducati Streetfighter V4S

Honda CRF1100L Adventure Sports

De enige keuze – de keuze van JanD

Hoe moeilijk is een keuze als er amper iets te kiezen valt. Motoren zat, maar slechts weinigen zonder koppelingshendel. Dan wordt het iets elektrisch, een motorscooter of een Honda. De Adventure Sports is dan de enige keuze. En dat zou de Honda niet alleen voor mij moeten zijn…

Het mooie van deze verkiezing is dat het om mijn keuze gaat. Ik hoef mijn woorden niet te wegen, niet met meel in de mond te praten. Ik mag recht voor z’n raap zeggen wat ik ervan vind: de Adventure Sports is een bloedmooie machine. De Honda is een allroad met unieke looks. Een unica met machtige vormen. Hoog ook. En kleurig. Dat staat mij wel tegen aan deze Adventure Sports, die kleuren. Ik weet, ik stamp menig adept van het merk hard op de tenen, maar die tricolore… Heb iedere keer weer het idee dat ik met een of andere pipo uit Venetië onderweg ben. Maar de rest? Verbluffend. Wat een motor. Laten we vast proosten op de winnaar. Staat de champagne al koud?

Zondags overhemd

Als ik van mijn afrit rijd, krijgt de vering het meteen op z’n lazer. De beruchte Drentse klinkerwegen weten wel raad met zo’n semi-automatische vering. Heel wat snel ogende karretjes en motoren hebben het onderspit gedolven op deze wegen. Niet de Honda. Majestueus zweeft de Adventure Sports over de oeroude steentjes. Ik sta er versteld van. Schakel standje Tour in en alle hobbels en kuilen zijn verdwenen. Normaal pogen ze je uit het zadel te werpen als je lekker bezig bent met je sportmotor. Maar nu niet. Gladgestreken als een zondags overhemd. Alsof je op lucht rijdt.

Nu is op lucht rijden nog net een tikkie te modern, maar je zit er wel op. Min of meer dan. Vraag: waarom moet een op een off-roadzadel lijkend zadel toch zo hard zijn. Waarom niet wat meer comfort – lucht – ingebed in de polstering? Jaja, op een allroad als deze zit je niet, maar sta je. Ik hoor het je zeggen. Maar dit is Nederland, een smal geasfalteerd strookje zand aan de Noordzee. Je gat hoeft toch niet binnen een half uur te branden als de hel? Of moet ik toch meer op mijn squats trainen?

Honda CRF1100L Adventure Sports

Sterrenrestaurant

Met de dampende schoorsteen van de grasdrogerij in Ruinerwold aan de einder, ganzen in V-vorm in de lucht en twee honden vechtend om een bal, geniet ik volop van het blok. Als liefhebber van tweecilinders is de 1100cc staande twin als een viergangendiner in een sterrenrestaurant. Heerlijk van de eerste tot de laatste slag. Dat bonkige bij lage toeren, het gepolijst rauwe oppakken, het getril in het stuur; bijna het unieke gevoel van een eencilinder. Kruip met je kruis tegen de tank en geef gas. Alle gewicht op het voorwiel en stuiterend over de klinkerweg voel je je geheid Jeffrey Herlings. Of anders wel Gerrit Wolsink, als idool past die beter bij mijn leeftijd…

De Honda CRF1100L Adventure Sports is ook een verwarrende motor. Of om mijn part modern. Er zitten zoveel knoppen op dat je verdwaalt in de mogelijkheden. Niet voor niets heeft Honda een site ingericht waarop je kunt oefenen met alle knoppen en instellingen. Da’s meteen een mooie winterklus. Staat er een verse Adventure Sports in je schuur? Raak dan niet de fabrieksinstellingen aan en doe dan eerst de onlinecursus. Dat is precies wat ik ga doen, met uitzicht op de beker.

Favoriet 2 – Ducati Streetfighter V4

Schaamteloosheid in een onopvallende verpakking. Verborgen kracht in een gedrongen rijwielgedeelte. Je loopt er zo maar aan voorbij. Alweer een rode Ducati. Maar wel een heel spectaculaire runner up.

Ducati Streetfighter V4

Favoriet 3 – Kawasaki Ninja 1000SX

De Kawasaki Ninja 1000SX is een segment in z’n eentje. Honda VFR800FI, Yamaha GTS1000, Suzuki GSX1100F. Waar zijn ze gebleven? Normaal ben je blij met een monopolie, maar in je uppie is er ook niks aan.

Kawasaki Ninja 1000SX

Mijn favoriet 1 voor 2021 – Harley-Davidson Pan America

Een USA-allroad die teruggrijpt op het iconische design van Jeep en Hummer. Grof, ruig, recht voor z’n raap. Een motor die prikkelt, die luide discussies veroorzaakt tussen motorrijders.

Harley-Davidson Pan America

Mijn favoriet 2 voor 2021 – BMW S 1000 XR

Een gladde viercilinder op hoge poten. Wel een hoop rommel rond het blok. En een makkelijke prater, zoals-ie toeren maakt. Maar fluisterstil is-ie. De favoriet van menig dijkbewoner.

BMW S 1000 XR
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen