donderdag 25 april 2024

Tony Hardenberg (NEFOM): ‘Ik heb echt geen hekel aan motorfietsen’

30 juni 2023, zondagmorgen, net na kerktijd. Een ritje langs de Vlist, van Haastrecht naar Schoonhoven. Je zou bijna denken dat God een motorrijder is. Zoals de weg de rivier volgt… zo heerlijk zwieren. Goddelijk. Iets gelijkwaardigs vind je in de verre omgeving niet. Alleen jammer van al die verkeersdrempels en snelheidsbeperkingen. Aan het eind pauzeren bij Café de Vlist, kopje koffie, appelgebak met slagroom. Het leven van een motorrijder is zo goed.

30 juni 2023, zondagmorgen, net na kerktijd. De familie Hardenberg zit aan de koffie. Ondanks dat het prettig warm is op het terras in de schitterende tuin, zijn de ramen en deuren potdicht gesloten. Dat lawaai van passerende motoren. Alle plezier van het wonen in een stiltegebied verdampte in twintig jaar. Je zou er depressief van worden. Niet de familie Hardenberg. De koffie smaakt best, de cake lekker klef en morgen is alles anders.

Wie?Tony Hardenberg
Waarom?is voorzitter van 53 actiegroepen tegen motorlawaai

De mensen zijn het zat

Tony Hardenberg, voorzitter van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM), weet het zeker: op 1 juli 2023 daalt er een weldadige stilte over zijn Krimpenerwaard. Dan is het weer het stiltegebied zoals de overheid het ooit heeft bedoeld. Een gebied waar geluidsbronnen maximaal het geluid mogen voortbrengen van een luid gevoerd gesprek. Hoe redelijk is dat? ‘Laat ik vooropstellen dat ik echt geen hekel heb aan motorfietsen. Heb er zelf een gehad, een CZ100. Mijn broers rijden nog steeds.’ Dat zal dan wel gezellig zijn tijdens het kerstdiner? ‘Zeker, ze steunen me in mijn verzet. Want dat is het. Ik verzet mij al vier jaar tegen het idee dat je zaken op z’n beloop mag laten. Dat afspraken niet gelden. Als je iets afspreekt, hou je er dan ook aan.’

Jeffrey Buis: ‘Natuurlijk rij ik volgend jaar met startnummer 1!’

Die logica volgen we, maar Tony neemt geen genoegen met stilte in zijn eigen woonomgeving. In heel Nederland moet een maximum gelden van 70 dB! Dat is het geluid dat verkeer op een snelweg produceert. Mijn Honda produceert rijdend 73 dB volgens RDW. Hoe realistisch is dit Tony? ‘Heel. Mensen zijn het zat. Ik krijg ze huilend aan de telefoon. Sommigen zijn ten einde raad, weten niet meer wat te doen. Als je naar de gemeente gaat, sturen ze je naar de politie. En die stuurt je weer terug. Bestuurders zijn snel geneigd het terzijde te schuiven. Motorherrie heeft geen prioriteit, maar dat komt: Amsterdam is het zat, Bergen aan Zee komt in verzet, Scheveningen. Alle bewoners van leuke dorpjes met nauwe straatjes ergeren zich aan motorlawaai. Al die ingehouden ergernis kanaliseren we.’

‘Mensen zijn het zat. Ik krijg ze huilend aan de telefoon.’

Tony Hardenberg

In korte tijd hebben zich 53 bewonersgroepen aangesloten bij de NEFOM. Corona hielp daarbij, toen vielen motoren extra op. Het accelereren, de grote groepen, het racen. En niet alleen dijkbewoners, ook stedelingen zijn al die open pijpen zo beu. Maar in twee jaar terug naar 70 dB, dat lukt toch nooit? ‘Nou, we hebben een heel redelijke eis én we krijgen hulp van hooggeschoolde leden. Denk aan juristen, lobbyisten, ondernemers. Zelf ben ik projectleider met de moeilijkste klussen onder mijn hoede. Ik heb nog nooit gefaald. Daarom lukt 1 juli 2023.’

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen