zaterdag 14 december 2024

Waar is MrGPS?

Een paar maanden geleden, kreeg ik op Facebook een berichtje: “Weet iemand waar MrGPS gebleven is? Ik zie hem nergens meer.” De volgers van Motor.NL weten gelukkig dat ik nog volop in leven ben, maar vanuit de online community kan ik deze vraag goed begrijpen. Hetzelfde geldt voor vragen over de boerderij, de wijngaard en Rectum. Alle reden om eenmalig af te stappen van de GPS-theorie en -praktijk en toelichting te geven over de actuele status van MrGPS. In de vorm van een vraaggesprekje met… mijzelf!

MrGPS: Hoezo? Een sprookje?

Ben je er nog wel?

‘Zeker, ik ben er nog en het leven staat niet stil. Er zijn wel wat zaken veranderd, waardoor je mij online minder tegenkomt dan vroeger.’

Wat is vroeger?

‘Het begon ruim twintig jaar geleden toen ik per ongeluk in de GPS-wereld belandde en, eerst parttime, aanschoof bij Waypoint waar ze de drukte niet goed aankonden. Dat was nog in de tijd van de Streetpilot III, de godfather van de motornavigatie. Het bedrijf groeide rap en dat gold ook voor de honderden helpdeskmails die elke dag weer om beantwoording vroegen. Internet was nog in opkomst, van Facebook had nog niemand gehoord. Hyves wel. Maar vooral ook phpBB; de toentertijd veelgebruikte forumsoftware. We besloten een apart GPS-forum op te zetten om efficiënter te zijn met onze helpdesk. Het antwoord op de vraag waar een ander mee zit, kan ook jou helpen. Avond aan avond zat ik urenlang vragen te beantwoorden en problemen te analyseren. In een kleine tien jaar tijd schreef ik in totaal 24.525 berichten op dat forum. Het werd zelfs een eigen community, met stamkroeg en al. Een beetje de voorloper van Facebook kun je nu wel zeggen.’

De godfather van de motornavigatie: de Streetpilot III.
Ik schreef een boekenkast vol op het GPS-forum.

Waarom doe je dat niet meer?

‘Het GPS-forum bestaat nog steeds maar was gekoppeld aan WayPoint. Samen met de toenmalige financieel directeur zijn we met de eigenaren van WayPoint in gesprek geweest over een eventuele overname van het bedrijf. Dat proces verliep niet helemaal lekker, waarna we meer dan tien jaar geleden afscheid van elkaar hebben genomen. Het forum bestaat nog steeds maar wordt sindsdien niet meer onderhouden. In de periode bij WayPoint had ik ook de OnRoute-motorkaart ontwikkeld, samen met het toenmalige ANWB Promotor. Na mijn vertrek bij WayPoint wilde Promotor graag met mij verder. En niet alleen met de artikelen die ik al schreef. Ook zijn we toen de eerste videocursussen op DVD gaan ontwikkelen. Online verlegde ik mijn aandacht van het GPS-forum naar de GPS-topics in andere motorfora, op zowel het GS-, RT- als Goldwing-forum. En later kwam daar Facebook bij, waar ik niet alleen een MrGPS-groep beheer, maar ook een Garmin Zumo-groep en een TomTom Rider-groep. Jarenlang besteedde ik daar dagelijks meerdere uren aan. Enerzijds omdat ik dat gewoon leuk vond om te doen maar tegelijk was het ook een prima promotie voor mijn videocursussen natuurlijk.’

Eén van de door MrGPS beheerde groepen op Facebook.

Maar ook daar zien we je nu amper nog?

‘Klopt en dat heeft twee redenen. Enerzijds zie je dat er in de loop der jaren echt brede kennis is ontstaan op het vlak van motor-GPS. Steeds vaker heeft een club, forum of groep z’n eigen specialist(en). Steeds vaker was een vraag al prima beantwoord voor ik ‘m überhaupt gelezen had. De andere reden heeft te maken met m’n privésituatie, enkele jaren geleden kwam een eind aan 26 jaar huwelijk. Dat was beter zo. Maar deed mij ook beseffen dat mijn wereldje wel erg klein geworden was. Ik besloot daarom terug te keren naar mijn ‘oude vak’, communicatie. In mijn vorig leven hield ik mij daar bij defensie en KPN jarenlang mee bezig. Sinds ruim twee jaar ben ik, naast MrGPS, ook fulltime ambtenaar! En wát voor één! Ik mag als senior bestuurscommunicatieadviseur één van de Enschedese wethouders ondersteunen bij zijn belangrijke werk. Iets dat ik met onverwacht veel plezier doe. Maar dat betekent uiteraard ook dat ik minder tijd heb voor MrGPS. An sich geen probleem, de webwinkel draait gewoon door en bestellingen worden automatisch perfect verwerkt door een daarin gespecialiseerde partner. Ik hou mij alleen bezig met voorraden en uiteraard klantcontact. Dat is meestal via e-mail en kan daardoor op elk moment van de dag. Mijn klanten merken in de praktijk niets van m’n dubbele baan. Maar actieve aanwezigheid op online media is gewoon té tijdrovend en heb ik op een laag pitje gezet.’

En hoe zit het met die wijngaard?

‘De vele mensen die mij al jaren kennen of volgen, weten dat ik in een heerlijke boerderij in het Twentse Rectum woonde. Rectum, da’s pas een gat! Met enige regelmaat had ik motorclubs te gast, soms zelf midden in de nacht met de Dutch 1000. Samen in de kou, bij een warme vuurton. Mooie tijden waren dat! En omdat er bij die boerderij een stuk grond zat, had ik bovendien een tweede hobby in de vorm van een wijngaard. Om de sfeer compleet te maken zelfs voorzien van een heuse jeu de boules-baan met flankerende platanen. Hoe die zelfgemaakte wijn was? Nou, laat ik zeggen dat ik nog steeds meer verstand van GPS heb dan van vinificatie. En dat gaat ook niet meer goedkomen, want na de scheiding heb ik de boerderij inclusief wijngaard verkocht en woon ik tegenwoordig in het centrum van het nabijgelegen Enter. Naast de plaatselijke jeu de boules-baan, dat dan weer wel!’

De beroemde wijngaard, mét beroemde jeu de boules-baan.

Hoe zie je de toekomst?

‘Het werk bij de gemeente bevalt mij dus uitstekend, dat zie ik mijzelf nog wel een paar jaar doen. Misschien wel tot aan m’n pensioen, dat langzaam maar zeker aan de horizon begint te gloren. Maar ondertussen ga ik gewoon door als MrGPS. Sterker nog, ik hoop daar komende winter wat meer tijd voor vrij te maken zodat ik eindelijk m’n videocursussen voor TomTom Rider en Garmin Zumo eens kan actualiseren. Ik hoef de wijnkelder niet meer in immers! Ik zal op deze plek ook melden zodra de cursussen geactualiseerd zijn. Het kan zelfs zijn dat ik m’n productrange ooit ga uitbreiden.’

Komende winter ga ik aan de slag met actualisatie van mijn videocursussen.

Moet ik de cursus dan opnieuw aanschaffen?

‘Nee, als je ooit, nu of in de nabije toekomst de cursus Toeren met de TomTom Rider of Toeren met de Garmin Zumo hebt aangeschaft, worden die updates gratis aan die cursussen toegevoegd.’

Tot slot, rij je zelf nog motor?

‘De motor staat nog steeds in de garage, maar komt er amper uit. Tijdgebrek en concurrentie van de e-bike, de cabrio en de camper. En eerlijk gezegd gaandeweg ook wel wat fysiek manco waardoor de motor minder in beeld komt. Maar ach, routes maken voor de cabrio is eigenlijk net zo leuk, dus verleren doe ik het echt niet!’

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen