In mijn tijd in het Continental Circus runden we het team vanuit Rotterdam. Vanaf daar naar Anderstorp in Zweden was me een eind. Alleen de race in Finland was verder, maar die kwam er dan ook meteen achteraan. Als je dan toch onderweg bent, hé. Maar dat altijd drukke en zelfs verharde rennerskwartier was geweldig. Er hing nooit een slechte sfeer en dat kwam niet alleen door dat geweldige circuit. Anderstorp is zo enorm technisch, snel en bochtig. Machtig mooi. Alleen kregen we onze Yamaha niet afgesteld. Vol gas ging wel, maar op halfgas werd de motor nerveus. Laat Anderstorp ...
In mijn tijd in het Continental Circus runden we het team vanuit Rotterdam. Vanaf daar naar Anderstorp in Zweden was me een eind. Alleen de race in Finland was verder, maar die kwam er dan ook meteen achteraan. Als je dan toch onderweg bent, hé. Maar dat altijd drukke en zelfs verharde rennerskwartier was geweldig. Er hing nooit een slechte sfeer en dat kwam niet alleen door dat geweldige circuit. Anderstorp is zo enorm technisch, snel en bochtig. Machtig mooi. Alleen kregen we onze Yamaha niet afgesteld. Vol gas ging wel, maar op halfgas werd de motor nerveus. Laat Anderstorp nou zo’n beetje constant half gas zijn. Aanstormend 125cc-wereldkampioen Kent Andersson had gelukkig wel tijd om wat van zijn lokale kennis te delen. ‘Die brandstof is pure AV-gas. De Zweedse organisatie geeft niks anders uit. Monteer eens flink kleine sproeiers’, legde Kent uit. ‘En vertandt de motor alsof het een vijfbak is. Vergeet de zesde versnelling en stel af vanaf daar.’ Dit soort dingen leerde je dus constant van de ervarener coureurs – je kwam erachter wie je vrienden waren in de paddock. En natuurlijk werkte het briljant, met precies de trekkracht voor elke bocht en het gas kon zo langer openblijven ook.
Suzuki TR750: De waanzin voorbij
Al draaide het natuurlijk niet alleen om het racen. Het was midden juli en heerlijk weer. Dat, en er was een zwembad in het rennerskwartier! Schaars gekleed zoals dat ging, drankje erbij en vooral veel gekkigheid en gezelligheid. Niks wat het daglicht niet kon verdragen. Tenminste, tot de Fransen het feestgedruis meekregen. Altijd de Fransen. Kwamen ze aan met Yamaha-minibikes, om zich vervolgens enorm te misdragen. Beetje indruk maken op de dames rond het zwembad. Je snapt wel waar dit heenging… Voor we het wisten sprong Rougerie met minibike en al het water in. Of was het toch Chevallier? Het arme kleine Yamaha-tweetaktje liep nog een seconde of dertig voor het echt uit met de pret was. Terwijl het zeker dertig minuten duurde voor we uitgelachen waren en de motor weer uit het zwembad was. De motor eruit tillen viel al niet mee, maar het werd erger. We hebben het hele weekend niet meer in het zwembad gemogen van de organisatie. Er dreef een centimeterdikke laag tweetaktolie aan het oppervlak van het zwembadwater. De Yamaha-minibike deed het trouwens een week later in Finland alweer en heeft daarna nooit meer in een zwembad gelegen.
Doorgaan met lezen?
Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je
hier inloggen.
Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.
Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat
Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat
Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.