Carlin Dunne overlijdt op Pikes Peak

Ducati-coureur Carlin Dunne (36) is tijdens de Pikes Peak International Hillclimb om het leven gekomen. Als gedoodverfde winnaar van het evenement, kostte een crash luttele honderden meters van de finish de Californiër het leven.

Carlin Dunne had tot het noodlot toesloeg een tempo dat geheid voor een nieuw record zou gaan zorgen, toen Dunne op een kwartmijl van de finish door een hobbel in de problemen raakte. Dat de Ducati-coureur dit jaar tijdens de 97e editie van de legendarische Race To The Clouds extra onder de aandacht kwam, komt door de motor waarmee hij aan de start kwam; het Ducati Streetfighter V4 prototype – een nakedbike gebaseerd op de Panigale V4S, die de komst van een straatmodel voor komend jaar voorgaat.

Dunne, Ducati en Pikes Peak

Ducati heeft de Pikes Peak-hillclimb sinds 2010 ferm op de korrel, toen de Italianen dat jaar een team met Multistrada 1200s afvaardigde. Het jaar erop was Carlin Dunne onverwacht hoofdrolspeler in dit avontuur, zoals onderstaand videoverslag van de 2011 Pikes Peak International Hillclimb toont.

Dunne – mede-eigenaar van Ducati Santa Barbara – sloot zich met twee demomotoren uit eigen showroom aan in Colorado Springs dat jaar. Prompt won de Amerikaan, nog voor de fabrieksrijders. Dat underdog-verhaal zou de basis zijn van nog drie eens Pikes Peak-overwinningen. Waarschijnlijk zijn meeste klinkende overwinning kwam in 2013. Dunne won toen aan boord van de volledig elektrische Lightning met een tijd van 10:00,694 minuten. Hij won niet alleen in de elektrische klasse, maar ook overall in het motorklassement. De Ducati Multistrada 1200S achter hem op plek 2, kwam ruim twintig seconden later aan de finish.

Commercieel duwtje in de rug?

Cru als het is, kon de 2020 Ducati Streetfighter V4 op voorhand al eens een commercieel duwtje in de rug krijgen door het overlijden van Dunne. Voor altijd zal de aanstaande nieuwe nakedbike van de Bolognezen gelinkt zijn aan Pikes Peak, Dunne en diens heldhaftigheid. Reken er maar op dat Ducati met de komst van de productieversie een ode aan Dunne zal brengen.

Overigens is de kans klein dat we ooit officieel zullen horen wat er precies misging voor Dunne, en blijft het dus bij ooggetuigenverslagen. Dat lijkt de norm op de Amerikaanse hillclimb, want toen Bobby Goodin in 2014 – na de finish zelfs – crashte met zijn Triumph Daytona 675R en overleed, bleef de exacte situatie ook ongewis. Het was voor de raceorganisatie wel reden met ingang van de daaropvolgende edities enkel nog motoren met stuur – geen clipons dus – toe te staan. Of je races als de Pikes Peak International Hillclimb ooit echt veilig maken kunt, blijft de vraag.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • G.G.J. Dijkstra 06/07/2019 at 16:42

    Hij stevende af op de overwinning en een nieuw record voor motoren op de PPIHC. Hij kreeg in de laatste bocht een high-sider die hij niet meer onder controle kreeg. 9:32minuten daarvoor zij hij tegen me: “Let op, ik ga vandaag historie schrijven!” Nou dat heeft hij zeker, door zijn crash zijn we tweede algemeen en frist in class geworden, maar tegen welke prijs? We hebben die dag een groot motorrijder verloren, een goede vriend en collega.
    Carlin you did it, your legendary, I hope there are some nice curves up there.
    God speed my friend, G.D. Team ERC-BMW

    Antwoord