dinsdag 19 maart 2024

TankTasTocht 6: Vanuit het Centrum

De Randstad. Het blijft een bijzonder fenomeen. Er zijn mensen, ook in motorkringen, die zeggen: daar zou ik nooit willen wonen. Te druk. Die komen waarschijnlijk nooit verder dan de Dam en consorten. Want druk… Rijd deze TTT6 en je verbaast je over de leegte, de stilte, het groene karakter. Jazeker, soms zie je stedelijke bebouwing, heel in de verte, en de auto’s op de A2, maar last, nee, last heb je daar niet van.

Paul Vreuls

Rijk, dat is de Randstad ook, daar kan geen buitengewest tegenop. Neem Hilversum, het startpunt van deze rit. Een architectonische goudmijn, dat is het, een snoeptrommel voor wie van mooie gebouwen houdt. En dan al die musea links en rechts – ik ben weer een nieuwe tegengekomen, het Healey Museum in Vreeland. Denk aan glanzend gewelfde spatborden maar dan mooier… Er moet een relatie zijn met vrouwen maar welke weet ik niet precies.

Intussen is het ook nog eens lustig rijden, door de bossen van de Utrechtse Heuvelrug en later, langs piepkleine veenriviertjes, zoals de Geer en de Waver en de Winkel. Wel oppassen dat je je motorfiets niet in het riet parkeert, zo nauw luistert het rijden hier. En voor wie denkt dat in het westen de zonde woont, in de streng hervormde kerk van het nietige Kockengen duelleerden organist en trompettist in ‘Jezus Overwinnaar’, zelfs voor een ongelovige om stil van te worden!

Dudok

We pikken de route op in Hilversum, een apart geval want iedere keer als ik er kom, denk ik: waar is het centrum? Ook deze keer komen we er niet achter, maar al rondtoerend valt wel op wat een ongelooflijk mooie verzameling straten en pleinen het is. Nu eens stuur je door een villapark met luisterrijke panden in overdadig groen, dan weer rijd je door een zorgvuldig ontworpen woonwijk met arbeiders- en middenstandswoningen uit de eerste helft van de vorige eeuw. Eén man in het bijzonder is daarvoor verantwoordelijk geweest en dat is Willem Dudok. Onthoud die naam!

Vanzelfsprekend lopen we ook even het Instituut voor Beeld en Geluid binnen – we bevinden ons hier immers in het hart van medialand. En ja, daar heb je het weer. We zijn een rijk, wat heet, gezegend land dat we ons zo’n fantastisch gebouw kunnen permitteren. En als je ziet wat bijvoorbeeld de televisie de afgelopen decennia aan programma’s heeft gebracht… Alleen al die kinderprogramma’s: Theo en Thea en hun Kreatief met Kurk, Buurman en Buurman, Bart de Graaff die schaterlachend achterin een politieauto zit, VPRO’s Achterwerk in de Kast waarin een jongen van amper tien zich vreselijk boos maakt om het couperen van honden (‘Een hond mag toch wel plezier van zijn staart hebben!’). Onvergetelijk.

Slecht geïnformeerd

Zodra je Hilversum uit bent, zit je meteen in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Lekker rijden, want nu eens duik je een beukenbos in, dan weer mag je bergje op bergje af. Het is een oud stuwwallenlandschap, met de daarbij behorende hoogteverschillen. Mooiste stuk? Over de Hoge Vuurscheweg, richting het pannenkoekencentrum van Nederland en verder ook bekend vanwege kasteel Drakensteyn waar Beatrix haar oude dag slijt. Maar kort daarna is het gedaan met de stuwwallen en duiken we het groene hart van Holland in.

De slecht geïnformeerde motorrijder denkt nu misschien: moet ik daar mijn dure kilometers aan besteden, aan dat vlakke gebied waar niks te zien is behalve groene veenweiden zover het oog reikt? Maar deze slecht geïnformeerde motorrijder zou ik willen toebijten: rijd nou eens over het Zandpad naar Breukelen – sowieso een fraai stukje toeren, langs de Vecht. Steek daar de A2 over en vervolg je weg langs de Geerkade en de Amstelkade en De Hoef Oostzijde, dan praat je wel anders.

Ten eerste komt de stuurman in ons allen hier volledig tot zijn recht, langs de kronkelende veenriviertjes. Sterker nog: op een gegeven moment kreeg ik kramp in mijn rug van de pas de deux tussen mijzelf en mijn motorfiets – links, rechts, links, links, rechts en nog eens en weer naar links en naar rechts! Ten tweede duiken er zo nu en dan onverwachte schoonheden op, van Kockengen met zijn Wagendijk en zijn Heicop en zijn Voorstraat tot Baambrugge met zijn Dorpsstraat…; je zou zweren dat het 1900 was. En ten derde: het gaat hier om een eeuwenoud landschap dat ook nog eens verrassend goed bewaard is gebleven. Menigmaal denk je onderweg: huh … dat het nog bestaat, en dan vooral langs de Waver en de Winkel, onder de rook van Amsterdam.

Suicide door

Omdat we er op de terugweg toch langs komen, stappen we even binnen in het Healey Museum, aan de Vecht boven Vreeland. Ouderen onder ons weten dan dat het hier gaat om een tweezits sportwagen uit de jaren vijftig/zestig/zeventig van de vorige eeuw. Echt zo’n wagentje waarin je gezien wilde worden. Echt verbaasd zijn we dan ook niet als de gids namen laat vallen als die van Marilyn Monroe, Cary Grant en… Herman Heinsbroek, gewezen minister namens de LPF en ooit ook in bezit van een Healey.

Grappig detail: de witte banden waren niet voor de sier, nee, in staten als Californië en Florida verplicht omdat ze het zonlicht beter reflecteerden en daardoor minder warm werden. Ook maken we met hulp van de gids kennis met het begrip suicide door. ‘Kijk’, zegt-ie, ‘die deur zwaait naar voren open, waardoor je niet automatisch ziet wat er vanachter aankomt. Zo zijn er vroeger de nodige slachtoffers gevallen.’ Onder wie veel motorrijders, vrees ik.

Download GDB, ITN, GPX-route

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/TRK-TTT619.GPX”]

De deelnemers

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

13 Reacties

  1. FIJN! dat deze route ook werd aangeboden als GPX
    Ik denk dat er meer leden zo over denken. Houen zo

  2. Wat een leuk idee en wat een leuke route. Het wordt vast druk op het bruggetje van de Waver.

    De aangeboden gpx.route en gpx.track verschillen nog wel op vijf punten van elkaar zoals ze gemaakt zijn in de in de open streetmap. Er zijn wat weinig punten gebruikt in de route, vandaar die verschillen. Omdat de meeste navigatieapparaten niet direct een track kunnen inladen, maar wel een route en daar vervolgens een track van maken, doet het er wel toe.

    Het gaat om de volgende routepunten die van de track afwijken: .
    Routepunt=rp
    – Bij rp 2 De Route loopt meteen een stukje de Lorentzlaan in en keert dan in de straat om terug te gaan. De
    Track volgt daar de Kleine Drift.
    – Tussen rp 7 en 8: De Route loopt daar via Middenweg en Veenkade. De Track loopt daar via Tienhoven
    over de Laan van Nifterlake
    – Tussen rp 15 en 16: De Route volgt daar de N201. De Track volgt daar de Tienboerenweg.
    – Rp 22: De Route gaat daar via Stokkelaarsbrug en de Winkeldijk. De Track gaat over de Voetangelweg
    – Tussen rp 32 en 33: de Route gaat over het Noordereinde. De Track gaat rechtstreeks naar Kortenhoef via
    Kwakel.

    Uitgaande van de aangeboden track heb ik daar precies de route op gemaakt en die gelijkgetrokken voor zowel de Tomtom als de Garmin/Here kaart. Dat zijn de meest gebruikte kaartsystemen voor de navigatie apparaten op het stuur en in de computer/tablet/smartphone. De route wijkt met 102 routepunten niet langer af af van de track en de Garmin/Here kaart niet van de Tomtom kaart.

    In MyRouteApp staat de route op openbaar, iedereen met een account kan daar de route downloaden, die precies overeenkomt met de aangeboden track van Pro-Motor.

    De route is in te zien en te gebruiken op:
    https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/2400935?mode=share .
    Met een mailtje naar flattire@ziggo.nl kan de route ook gemailed worden.

    • Dan heb ik zeker een andere download. Bij mij lopen track en route identiek.

      • Vandaag heb ik de route alvast voorgereden. Het blijkt een prachtige route te zijn, door bos, langs het water en tussen de weilanden. Er komen nauwelijks rotondes en stoplichten op de route voor en de route rijdt ook plezierig door. Rondom het Dudok gemeentehuis te H’sum wordt aan de weg gewerkt en dat kan nog wel even duren. Wellicht zijn die werkzaamheden tegen die tijd al afgerond en anders kunnen de borden met de omleiding gevolgd worden.
        Het nieuwe redactieadres is aan de gevel nog niet direct te herkennen als typisch motorpand, maar wel aan de blinkende testmachines op de stoep. Hoofdredacteur Eddy de Vries zag me vanaf de redactie klungelen met de zelfontspanner en bood aan een foto te maken. En die gevel? Die komt volgens Eddy echt wel in orde.
        Mooie middag gehad met een fraaie en specifieke motorroute.

  3. Vandaag (10-9-’19) route gedownload vlg’s Mr GPS methode. Route ging geheel probleemloos en was heel leuk om te rijden. Degene die van verkeersdrempels houdt komt zeker aan zijn trekken.

  4. Geweldige route. Ik heb hem op een mooie donderdagmiddag (12 sept) gereden. Hele stukken o.a. langs de Waver reed ik vrijwel alleen. Ik realiseer me dat dit ook bij fietsers (race en toeristisch) een populair traject is. Vooral in het weekend. Op stukken met een snelheidsbeperking van 30 km/u, is het wijs om je hieraan te houden. Tegemoetkomende autos zijn netzo breed als de weg. Onaangenaam als deze achter een blinde bocht opduiken. Het is prachtig hoe mooi het landschap is terwijl je je onder de rook van onze hoofdstad toert. Compliment voor de uitzetters.

  5. Mooie tocht. Het koste wat correctiewerk om in Tyre de lussen uit de tracks van de gpx-file weg te werken en zodoende 125 km over te houden. Als de rit tegengesteld wordt verreden zal het passeren van de brug in Vreeland geen problemen geven.

    • Het is de kaart van Google Maps, die je niet over een klein bruggetje laat gaan. De route in MyRoute-App Gold via TomTom MyDrive exporteren/synchroniseren naar mijn Rider 550 ging als een zonnetje.

  6. Vandaag 525 km. gereden incl. de hele mooie TankTasTocht#6. Start en finish bij de redatie Motor.nl
    Jammer, jammer, kom ik om 14.00 uur bij het eindpunt, geen enkel persoon meer aanwezig!
    Ik ben groot geworden met: Les 1 van een zelfstandig ondernemer: afspraak is afspraak.
    Vandaag geen Pro(fessionals)Motor maar Wat(jes op de)Motor 😉 ??

    • Hi Jakob, om 8 uur stond vanmorgen de koffie te pruttelen, lagen de gevulde koeken voor het grijpen en woei er warme lucht door de MotorNL Garage 29. Het werd gezellig druk na 09.00 uur. Druppelsgewijs als koffie die door een filter gaat, kwamen de TTT-rijders binnen. Rond 13 uur werd het stil. Inmiddels viel de regen gestaag naar beneden. Ad en ik keken elkaar aan. Wat te doen? Rond 13.30 vertrok ik richting Drenthe, Ad sloot af maar moet weldra ook richting IJmuiden zijn gereden. Ergens zijn we elkaar ongetwijfeld tegemoet gereden, misschien hebben we elkaar een hand omhoog gestoken. Jammer dat het zo is gegaan. We hadden je graag ontmoet. In het nieuwe seizoen moeten we nog duidelijker zijn in onze communicatie om misverstanden als deze te voorkomen. Het was vast een mooie tocht, maar in dit uienweer had je vast zin gehad in een goede kop koffie. Die was je toegekomen.

  7. De letterlijke tekst: “De tocht wordt op 12 en 13 oktober gereden en begint (en eindigt) bij het hoofdkantoor van MotorNL in Hilversum. Op beide dagen staat tussen 12:00 en 15:00 uur de koffie/thee klaar.”
    Ik hou wel van een bakkie ’s ochtends, dus besloten bij Meddens in Hilversum te starten… Ook ik stond iets voor 14:00 voor een gesloten deur, erg jammer.
    Dit jaar is voor mij wel een opeenstapeling van teleurstellingen wat Promotor betreft. Ik hoop dat de Kouwepotentocht 2019 daar nog verandering in gaat brengen… *fingers crossed*

    • Hi Richard, wat je schrijft klopt. Op de site staat idd 12-15. In het magazine schrijven we vanaf de start koffie etc. 2020 wordt het jaar van het beter communiceren.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen