De TT van Bo Bendsneyder: te gretig

Hoe een fractie van een seconde je raceweekend kan veranderen ondervond Bo Bendsneyder tijdens de TT van Assen. Nadat de Rotterdammer iets te vroeg weg was bij de start, kon hij na twee long lap penalty’s geen aanspraak meer maken op een top-tien-klassering en werd vijftiende. Motor.NL volgde Bo Bendsneyder op de voet tijdens zijn thuis-Grand Prix. Het succes van een coureur in de race wordt vaak gevormd tijdens de trainingen. De eerste vrije training geeft dikwijls al een goed beeld waar de coureurs staan, zeker in de competitieve Moto2-klasse. De Nederlandse blikken waren vrijdagmorgen natuurlijk gericht ...
Hoe een fractie van een seconde je raceweekend kan veranderen ondervond Bo Bendsneyder tijdens de TT van Assen. Nadat de Rotterdammer iets te vroeg weg was bij de start, kon hij na twee long lap penalty’s geen aanspraak meer maken op een top-tien-klassering en werd vijftiende. Motor.NL volgde Bo Bendsneyder op de voet tijdens zijn thuis-Grand Prix. Het succes van een coureur in de race wordt vaak gevormd tijdens de trainingen. De eerste vrije training geeft dikwijls al een goed beeld waar de coureurs staan, zeker in de competitieve Moto2-klasse. De Nederlandse blikken waren vrijdagmorgen natuurlijk gericht op Bo Bendsneyder: hoe zou hij beginnen op zijn thuiscircuit? Het antwoord was niet wat we wilden horen. Bo kreeg na zes ronden een elektronisch probleem, waardoor hij belangrijke rijtijd verloor. Je zou zeggen dat Bo op Assen al voldoende ronden heeft gereden en dat dit niet veel zou uitmaken, maar dat ligt in de praktijk toch anders. Bo had nog nooit met een Kalex op de Drentse hei gereden en wetende dat iedere tiende van een seconde telt in de Moto2, telt ook iedere seconde in een sessie. Dan is er nog het fenomeen thuisvoordeel. Behalve wellicht mentaal voor sommige rijders, bestaat dat tegenwoordig niet meer. Kijk maar naar Raul Fernandez, die nog nooit met een Moto2 op het TT Circuit Assen had gereden en wel de pole en overwinning pakte.   Uiteindelijk eindigde de Pertamina Sandalika SAG Team-coureur als tweeëntwintigste tijd in FP1. ‘Dat is niet de manier hoe je wilt beginnen aan je thuisrace. We hebben iets geprobeerd waarvan we dachten dat het goed zou zijn na de Sachsenring. Alleen hier in Assen is er veel meer grip, dus dat was niet de goede richting’, vertelde Bo na afloop. Maar het kon nog minder. In FP2 was het nat en Bo had een zeer slecht gevoel met de motor, waardoor hij op bijna vier seconden van de snelste als vierentwintigste eindigde. ‘De motor stond veel te hard’, aldus de coureur zelf. Wij weten het zeker: dit wordt de TT van Bo Bendsneyder! Beter gevoel In de avond zocht Bo met het team aan de hand van de data naar verbeteringen. Maar goed, dat doen alle rijders. FP3 op zaterdagmorgen was wel cruciaal om de kansen op een succesvolle TT in leven te houden. Dit lukte! Het gevoel vanaf de eerste ronde was gelijk een stuk beter en Bo haalde 1,2 seconde van zijn tijd af. Dat is een megastap in de Moto2-klasse, waarin de top-twintig regelmatig binnen een seconde staat. Bo eindigde alleen zestienduizendste buiten de belangrijke top-veertien, die zich rechtstreeks plaatsen voor de Q2-kwalificatie. In Q1 reed Bo geweldig en was hij de snelste met 1.36,775. Wanneer de 22-jarige coureur het was gelukt om deze tijd te evenaren in Q2, had hij een vijfde plaats op de grid gestaan. Maar het liep anders. Bo was in de beslissende kwalificatiesessie vier tienden langzamer en eindigde als dertiende. Bo had een duidelijke verklaring voor het verschil tussen de sessies. ‘In Q1 heeft de MotoGP net gereden. De rubber die zij neerleggen zorgt voor extra grip. Tijdens de laatste GP’s merkten we al dat ik hier heel goed mee kon omgaan, dus het was belangrijk om gelijk te knallen in Q1 en daar gebruik van te maken. De grip wordt daarna al snel minder. Toch ben ik ook zeker niet ontevreden over mijn tijd in Q2. We hebben ons vergeleken met vrijdag goed verbeterd. Mijn doel voor de race is om in de top-tien te finishen.’ Te vroeg Bo’s doel was zeker mogelijk geweest, wanneer het niet mis was gegaan bij de start. Wanneer de lichten doven, zien de toeschouwers Bo al hoofdschuddend naar de Haarbocht racen. ‘Ik wist meteen dat ik iets te vroeg weg was. De starts gaan het hele jaar al goed. Ik was misschien nu iets te gefocust’, zou Bo na afloop verklaren. Nadat hij als zesde eerste bocht inging, kwam hij als tiende door. Twee ronden later volgde de straf: een dubbele Long Lap Penalty. Dat betekende dat Bo tweemaal een speciaal aangelegde route buiten de baan moest nemen. Bo voerde hem in de vierde en vijfde ronde al uit, waardoor hij buiten de top-twintig kwam rijden. ‘Ik wilde hem gelijk uitvoeren, zodat ik daarna mij kon focussen op mijn tempo.’ Dat tempo was er zeker, alleen verloor hij in zijn opmars veel tijd in de Strubben. ‘Zo’n vier keer kwam ik in deze bocht in de neutraal te zitten toen ik wilde terugschakelen naar de eerste versnelling. Ik zag dat meer rijders dit probleem hadden. Ik denk dat het in de versnellingsbak van onze motoren zit.’ De Moto2-rijders hoeven niet op veel circuits terug naar de eerste versnelling en in Assen ook maar op één plek: in De Strubben. Bo verloor door dit alles veel tijd. Met een ultieme remactie wist Bo in de laatste keer Geert Timmerbocht nog voorbij te steken aan Cameron Beaubier, waardoor hij met een vijftiende plek nog wel één punt pakte in zijn thuisrace. ‘Qua tempo hadden we zeker kunnen strijden voor P8 tot P10, maar daar kwam het niet van.’ Zoals al eerder aangegeven, fracties van seconden kunnen je weekend veranderen, in dit geval niet in rondetijden, maar van het stoplicht. MOTO2: Raul Fernandez weerstaat de druk Terwijl er volop geruchten zijn voor een transfer naar de MotoGP, liet Raul Fernandez op de baan zien dat hij een zitje in de koningsklasse waardig is. De 20-jarige Spanjaard viel na een foutje in de tweede ronde terug naar de negende plaats, maar wist in een geweldig tempo naar voren te komen en zijn derde zege te scoren in zijn debuutseizoen in de Moto2. Red Bull KTM Ajo-teamgenoot Remy Gardner werd tweede en Augusto Fernandez (geen familie) pakte zijn eerste podiumplaats in 2021. NTS RW Racing GP kon deze keer niet strijden voor de puntenposities en eindigde in het achterveld. Hafizh Syahrin werd drieëntwintigste en Barry Baltus finishte als vierentwintigste. Raul Fernandez. Uitslag Moto2 Dutch TT 1. Raul Fernandez (E), Kalex; 2. Remy Gardner (AUS), Kalex; 3. Augusto Fernandez (E), Kalex; 4. Sam Lowes (GB), Kalex; 5. Marco Bezzecchi (I), Kalex. WK-stand (na 9 van 19 races): 1. Gardner, 184 punten;2. R. Fernandez, 153;3. Marco Bezzecchi, 128;4. Lowes, 99;5. Di Giannantonio (I), Kalex, 73;13. Bendsneyder, 39.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?