Dit was het GP-weekend op Losail

MotoGP – Perfecte start
We zijn gelijk goed verwend, door de MotoGP-mannen. Wat een wedstrijd hebben ze ons gegeven. Na de eerste Grand Prix is gelijk duidelijk dat Marc Marquez nog steeds de bepalende factor is in de koningsklasse. Hoewel de voorbereiding van de huidige wereldkampioen flink verstoord werd door een gebroken been kon de Spanjaard gelijk zijn eerste winst van 2014 pakken. Het werd ‘m echter wel moeilijk gemaakt door Valentino Rossi, die herboren lijkt te zijn. De negenvoudig wereldkampioen kende een lastige kwalificatie, moest starten vanaf de tiende plek, maar liet zien nog altijd een flinke portie vechtlust in zijn lijf te hebben. Rossi zelf over de race: ‘Ik ben echt wel blij, maar baal dat ik verloren heb. Marc is gewoonweg erg sterk en heeft verdiend gewonnen. Het leek wel op een MotoGP-race van tien jaar geleden: gelijk tempo, fouten hier en daar, maar enorm spectaculair. Ik heb echt genoten van ons gevecht.’ En niet alleen Rossi, ook alle MotoGP-fans zaten waarschijnlijk op het puntje van hun stoel om de strijd tussen twee grootheden te volgen. Saai was de MotoGP allerminst dus. Niet alleen Rossi en Marquez zorgden daarvoor, ook enkele andere coureurs deden van zich spreken. Soms in positieve zin, soms negatief. Zo leek Jorge Lorenzo op weg om het leven van Marquez al in de eerste GP zuur te maken, maar hij ging te overhaast aan het werk. Ondanks een geweldige start was het spelletje snel over voor de Spaanse MotoGP-wereldkampioen van 2010 en 2012. Op kop liggende ging Lorenzo gelijk in de eerste ronde onderuit. ‘Ook ik ben menselijk en maak fouten. Zoals nu dus. Het is overigens wel lang geleden dat ik zo’n fout heb gemaakt. Ik ging gewoon met teveel snelheid de bocht, terwijl de banden daar op dat moment nog niet klaar voor waren.’

Lorenzo was niet de enige die op z’n kokosnoot ging. Stefan Bradl, eveneens aan de leiding tijdens de GP van Qatar, verloor de voorzijde van zijn Honda en kon zich voortijdig melden bij zijn team. Daar bleef het echter niet bij. Ook Bradley Smith en Alvaro Bautista, eveneens zicht op prima resultaten, hielden het hoofd niet koel. Zodoende schoof Aleix Espargaro, sensationeel tijdens de trainingen, op naar plaats vier en kon zijn eerste GP-weekend op de Forward Yamaha op prima wijze afsluiten. De Ducati’s van Dovizioso en Crutchlow eindigden de race als vijfde en zesde en het leek erop dat de Brit maar ternauwernood aan de finish kon komen. Blijkt nu 24 liter ook te weinig te zijn? Er werd niet over gesproken, echter bleek Crutchlow last te hebben van de elektronica. Zo werkte de transponder niet naar behoren, viel het dashboard uit en begon de motor anders te reageren. Scott Redding, beste debutant in Qatar, versloeg op de finishlijn nog Nicky Hayden (wereldkampioen MotoGP van 2006) en dat moet bemoedigend zijn voor Redding. Dankzij de vele uitvallers kon hij gelijk zijn eerste negen MotoGP-punten grijpen. 

Als deze eerste race een voorbode is voor de rest van het seizoen, dan zitten we gebakken. In Qatar konden we namelijk zien dat de fabrieksjongens erg aan elkaar gewaagd zijn. Vraag is alleen of Marquez niet nog veel beter kan dan dat hij nu op het circuit van Losail zien. Zou hij hinder hebben gehad van een mindere voorbereiding en zijn beenblessure? In Austin zullen we een nog beter beeld hebben van de competitie en misschien al wel antwoord krijgen op die vragen.          

Uitslag: 1. Marquez (ESP), Honda; 2. Rossi (ITA), Yamaha; 3. Pedrosa (ESP), Honda; 4. A. Espargaro (ESP), Forward Yamaha; 5. Dovizioso (ITA), Ducati; 6. Crutchlow (GBR), Ducati; 7. Redding (GBR), Honda; 8. Hayden (USA), Honda; 9. Edwards (USA), Forward Yamaha; 10. Iannone (ITA), Ducati; 11. Aoyama (JAP), Honda; 12. Hernandez (COL), Ducati; 13. Abraham (CZE), Honda; 14. Petrucci (ITA), ART; 15. Parkes (AUS), PBM; 16. Laverty (GBR), PBM; 17. Di Meglio (FRA), Avintia.

Moto2 – Rabat maakt favorietenrol waar
Zoals verwacht heeft het Marc VDS Racing Team dit jaar het sterkste duo op de grid staan. Hoewel het in eerste instantie leek op een winst voor Tito Rabat en een derde plek van Mika Kallio, werd het feest nog mooier na afloop van de race. Bij de technische controle bleek Takaaki Nakagami, die tweede werd in de race, een niet-reglementaire luchtfilter te gebruiken. Daarom werd hij uit de resultaten geschrapt en kon haast iedereen, op winnaar Rabat na, een plekje opschuiven. Zodoende scoorde het Belgische team gelijk een een-tweetje. Hoewel hij niet het podium zag, greep Thomas Lüthi wel een derde plek en zestien belangrijke punten. Het kan zomaar zijn dat hij samen met Rabat en Kallio ook gelijk de titelkandidaten voor 2014 zullen gaan worden. Het is natuurlijk pas de eerste race, maar het zijn wel jongens die in staat zijn om voor het kampioenschap te gaan. Ook goed om te zien zijn de goed presterende rookies. Moto3-wereldkampioen Maverick Viñales liet gelijk in zijn eerste race zien dat er rekening met hem gehouden moet worden. Verbaasd zijn als hij als rookie een Moto2-wedstrijd gaat winnen? Nee, zeker niet. Hij zal alleen nog maar sterker en sterker worden. Datzelfde kunnen we ook verwachten van Sam Lowes, nog zo’n wereldkampioen die een sterke indruk achterliet. De Brit op de Speed Up hield ervaren GP-mannen achter zich en het is goed te zien dat het topniveau van het WK Supersport een goede kans van slagen maakt in de Moto2. Het resultaat van Lowes is in zekere zin ook zeer positief nieuws voor Michael van der Mark. Mocht hij eens de overstap naar deze klasse overwegen, dan weet hij dat goede klasseringen mogelijk zijn. 

Meest tegenvallende prestatie werd geleverd door Nico Terol. Nog altijd schijnt de voormalig 125 cc-wereldkampioen last hebben van do or die-dagen. Dit keer weer duidelijk een die-dag, want het ging niet zoals we van Terol mogen verwachten. Hoewel hij zich naar voren werkte, moest de Spanjaard van ver komen door een slechte kwalificatie (21e). Halverwege de race kwam Terol op plek tien aan, maar lang kon hij daar niet van genieten. Zelf niet in vorm, ging het ook niet al te best met zijn Suter. Het blok begon te sputteren en hield er uiteindelijk helemaal mee op. Zo kwam er een einde aan een dramaweekend voor Terol. Gelukkig gaan we nu richting Austin, het circuit waar de Aspar-coureur vorig jaar liet zien hoe goed hij ook kan zijn. Toen domineerde hij de gehele race. Erg benieuwd of Terol dat nogmaals kan doen.         

Uitslag: 1. Rabat (ESP), Kalex; 2. Kallio (FIN), Kalex; 3. Luthi (SUI), Suter; 4. Viñales (ESP), Kalex; 5. Corsi (ITA) Forward KLX; 6. Lowes (GBR), Speed Up; 7. Cortese (GER), Kalex; 8. Torres (ESP), Suter; 9. West (AUS), Speed Up; 10. Rossi (FRA), Kalex; 11. Folger (GER), Kalex; 12. Cardus (ESP), Tech3; 13. Krummenacher (SUI), Suter; 14. Salom (ESP), Kalex; 15. Syahrin (MAL), Kalex; 16. Simon (ESP), Kalex; 17. Pasini (ITA), Forward KLX; 18. Shah Mal (MAL), Kalex; 19. Ramos (ESP), Speed Up; 20. Warokorn (THA), Kalex; 21. Nagashima (JPN), TSR; 22. Mulhauser (SUI), Suter; 23. Zarco (FRA), Caterham Suter; 24. Simeon (BEL), Suter; 25. Morbidelli (ITA), Kalex.

Moto3 – Miller start met eerste GP-winst
Het goede begin van het MotoGP-seizoen 2014 werd ingezet door de jonge honden in de Moto3. Ze lieten gelijk zien hoe hongerig ze waren, want het werd een felle strijd om de zege. Waar het lang leek op een duel tussen Alex Marquez en Jack Miller, kwam polesitter Alex Rins samen met Efren Vazquez en Miguel Oliveira in de eindfase van de race knap terug. Marquez maakte in leidende positie een dure fout in de laatste ronde en dat was het moment waarop Jack Miller alles uit de kast haalde om de concurrentie op de streep voor te blijven. Het lukte hem, want in zijn slipstream kon Marquez zijn fout net niet op tijd herstellen. Het betekende voor de Australiër dat hij het seizoen 2014 op grandioze wijze kon beginnen, want hij greep zijn eerste podiumfinish in zijn nog prille GP-carrière. En gelijk stond hij op de hoogste trede. Close finish was er voor Efren Vazquez en Miguel Oliveira. Het werd uiteindelijk een tweede Honda-coureur op het podium, al leek het er lang op dat de Portugees op de Mahindra al in de eerste race succes zou hebben. Dat deze topklassering vooral te danken is aan Oliveira moge duidelijk zijn. In een competitief veld met sterke Moto3-fietsen als KTM en Honda presteert hij boven verwachting, vooral door zijn enorme talent. De eerstvolgende Mahindra werd in Qatar namelijk bestuurd door Brad Binder, die het laatste puntje wist te pakken. Een behoorlijk verschil dus. 

Positief verrast werden we dit weekend door de prestaties van Scott Deroue. De Nijkerkerveense coureur kende een goede kwalificatie (18e en beste rookie) en imponeerde in de race door het gevecht niet te schuwen. Hij vocht voor wat ie waard was, noteerde zijn snelste ronde van het weekend, en sloot zijn eerste GP af in de top-twintig met een negentiende positie. Dat belooft veel goeds voor de komende zeventien races. Hopelijk geldt dat ook voor Bryan Schouten, onze andere Nederlandse troef, echter zal hij een vieze nasmaak overhouden door zijn eerste GP op de Mahindra. Na een mindere kwalificatie (27e tijd) liep het helemaal niet in de race. Schouten bungelde de gehele wedstrijd achteraan en moest in zijn eentje de gehele race uitrijden. Vooral met een lang, recht stuk en geen slipstream moest hij zich vooral concentreren op constante rondetijden. Dat lukte hem en hopelijk is dat een lichtpuntje voor Schouten om fris aan de start te staan in Austin.    

Uitslag: 1. Miller (AUS), KTM; 2. Marquez (ESP), Honda; 3. Vazquez (ESP), Honda; 4. Oliveira (PRT), Mahindra; 5. Rins (ESP), Honda; 6. Kornfeil (CZE), KTM; 7. Masbou (FRA), Honda; 8. Viñales (ESP), KTM; 9. Antonelli (ITA), KTM; 10. Bagnaia (ITA), KTM; 11. McPhee (GBR), Honda; 12. Fenati (ITA), KTM; 13. Kent (GBR), Husqvarna; 14. Hanika (CZE), KTM; 15. Binder (RSA), Mahindra.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.