Getest: Honda CRF250R

Honda heeft serieus werk gemaakt van de ontwikkeling van deze nieuwe CRF250R. Het nieuwe frame is afgeleid van die van de CRF450R, waarbij Honda goed naar de massacentralisatie heeft gekeken. De hoofdbuizen van het frame zijn laag op de balhoofdbuis bevestigd, het zwaartepunt verlagend. Trouwens, nog een mooi voorbeeld van de massacentralisatie vind je bij de dubbele uitlaatjes: die zijn héél dichtbij het centrum van de motorfiets geplaatst.

In het ééncilinder motorblok zorgt een nieuwe zuiger voor de mogelijkheid een hogere compressieverhouding toe te passen, die van 13,2:1 naar 13,5:1 is gegaan. Daarnaast zijn de in- en uitlaatkanalen van de cilinderkop aangepast en moeten aanpassingen aan het injectiesysteem een betere gasreactie met betere doseerbaarheid verzorgen. Belangrijk hierbij is dat Honda wél heeft vastgehouden aan de Unicam-opbouw: het 249cc-tellende motorblok heeft nog altijd slechts één bovenliggende nokkenas. Mede hierdoor is de Honda met zo’n 38 pk nog altijd geen echte krachtpatser, maar is z’n betrouwbaarheid juist om over naar huis te schrijven. Dit motorblok heeft reeds bewezen bulletproof te zijn en door het aantal draaiende onderdelen beperkt te houden is ‘ie nog altijd op het lijf van de hobbyrijder geschreven. 

Om de vernieuwing compleet te maken heeft Honda ook de swingarm stijver gemaakt, is de achterschokdemper korter dan voorheen en daarom zijn ook de verhoudingen van het linksysteem aangepast. 

Nog altijd CRF
Al dit nieuws onder de zon betekent echter niet dat de CRF z’n familiegenen links heeft laten liggen. Integendeel: het gemoedelijke CRF-karakter is geheel behouden. Het klinkt cliché en belegen, maar het credo ‘opstappen en rijden’ laat zich op geen andere crossfiets uit dit segment zo gelden als op de Honda. De CRF ademt gemak en doet dat op vele fronten. Zo is het motorblok toegankelijk en luistert het uitstekend naar het gashendel, het enige nadeel is dat je ietwat vermogen mist en daardoor een keertje extra moet schakelen. Qua gemak sluit het rijwielgedeelte mooi aan, en dat het nieuwe frame met verbeterde massacentralisatie meer is dan gebakken marketinglucht blijkt vooral bij het insturen. Dáár is de CRF echt geheel neutraal en stabiel. Pluspunten? Jazeker! 

Toch moeten we de feestvreugde wel een beetje temperen, want uiteindelijk moet de Honda het qua snelheid afleggen ten opzichte van concurrenten. Het is weliswaar het totaalpakket van de Honda dat hoge ogen gooit, maar uiteindelijk niet de snelste ronde op de klok zal zetten. Nee, dit is geen krachtpatser voor de allersnelste jongens, maar zeker wel een geschikte partner voor diegene die graag wat langer doorrijden. Álles klopt en alles is in balans, het rijwielgedeelte is zelfs op een stel knippen de rust zelve, en dat vergt weinig lichamelijke inspanning van de bestuurder. Maar dat wil niet zeggen dat je ook de snelste bent. Tenminste, niet op een paar rondjes. Maar rij je een wedstrijd over wat langere tijd, dan eindigt de Honda beslist op het podium.

Foto’s: Raymond de Haan

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?