‘Ducati test met energie-opwekkende remmen’

In de derde vrije training op het circuit van Misano gooiden Ducati en wildcardrijder Michele Pirro hoge ogen in het paddock. Zij haalden een Ducati tevoorschijn met een dicht achterwiel, zoals bij een baanwielrenfiets. Daar wordt het gebruikt om de aerodynamica te verbeteren, maar voor Ducati zou het andere voordelen opleveren. 

MotoGP-commentatoren speculeerden ook dat Ducati zoekende was naar nieuwe voordelen op het gebied van aerodynamica. Dat zou ook logisch zijn, want vanaf volgend jaar zijn de ‘vleugels’ aan de kuip van de motor door MotoGP-organisator Dorna verboden. En dat is ook logisch, want -hoewel het nog niet is gebeurd- met deze uitsteeksel is het wachten op serieus letsel bij een valpartij. En daarnaast ziet het er niet uit, maar dat is onze mening. Pech voor Ducati, want na veel problemen te hebben gehad met de handelbaarheid aan de voorkant van de motor was dit een goede oplossing. 

Ook Ducati zelf gaf dit als reden voor het experiment met het dichte achterwiel. Maar nu blijkt dat dit misschien niet de echte reden is. Bronnen in het MotoGP-paddock hebben onze vakgenoten bij MCN namelijk iets heel anders ingefluisterd. De afdichting van het achterwiel zou er zijn om te verhullen wat er zich achter verschuilt. Hoe zou gaan om een mechanisch systeem om de energie die met remmen vrijkomt om te zetten in extra motorvermogen. Niet dat Ducati dit nodig heeft, maar toch zou een regeneratief remsysteem (zoals dit heet) een substantiële bijdrage kunnen leveren tijdens inhaalacties of racestarts.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.