maandag 5 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

‘Ducati test met energie-opwekkende remmen’

In de derde vrije training op het circuit van Misano gooiden Ducati en wildcardrijder Michele Pirro hoge ogen in het paddock. Zij haalden een Ducati tevoorschijn met een dicht achterwiel, zoals bij een baanwielrenfiets. Daar wordt het gebruikt om de aerodynamica te verbeteren, maar voor Ducati zou het andere voordelen opleveren. 

MotoGP-commentatoren speculeerden ook dat Ducati zoekende was naar nieuwe voordelen op het gebied van aerodynamica. Dat zou ook logisch zijn, want vanaf volgend jaar zijn de ‘vleugels’ aan de kuip van de motor door MotoGP-organisator Dorna verboden. En dat is ook logisch, want -hoewel het nog niet is gebeurd- met deze uitsteeksel is het wachten op serieus letsel bij een valpartij. En daarnaast ziet het er niet uit, maar dat is onze mening. Pech voor Ducati, want na veel problemen te hebben gehad met de handelbaarheid aan de voorkant van de motor was dit een goede oplossing. 

Ook Ducati zelf gaf dit als reden voor het experiment met het dichte achterwiel. Maar nu blijkt dat dit misschien niet de echte reden is. Bronnen in het MotoGP-paddock hebben onze vakgenoten bij MCN namelijk iets heel anders ingefluisterd. De afdichting van het achterwiel zou er zijn om te verhullen wat er zich achter verschuilt. Hoe zou gaan om een mechanisch systeem om de energie die met remmen vrijkomt om te zetten in extra motorvermogen. Niet dat Ducati dit nodig heeft, maar toch zou een regeneratief remsysteem (zoals dit heet) een substantiële bijdrage kunnen leveren tijdens inhaalacties of racestarts.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen