Jansen in topvorm in Talent Cup 600

Vorige week scheurden de koningen der wegracesport nog over het TT Circuit van Assen tijdens de Dutch TT. Maar vandaag diende het heilige asfalt als podium voor de Talent Cup 600. Onder tropische omstandigheden liet Mick Jansen zien dat hij weer helemaal terug is. En hoe! Hij pakte de eerste podiumplek.

Hoewel Mick Jansen niet vanaf pole mocht beginnen en een zeer slechte start had, wist hij toch al snel weer bij de voorhoede aan te sluiten achter Tommy Sentges en de leider van dat moment Manuël Wienen. Na alle tegenspoed waarmee Wienen dit seizoen kampte, leek het erop dat hij de pechduivel eindelijk had afgeschud. Achter hem kon Sentges door een sprintstart vanaf de zesde startpositie doorschuiven naar de tweede plek. Sentges: “Ik had echt een wereldstart! Het duurde wel enkele ronden voordat ik Wienen kon inhalen. Maar toen ik zijn plaats had veroverd, sloeg ik meteen een gat.”

Terwijl Sentges langzaam maar zeker de eerste podiumplek opeiste, werd erachter hem hard gestreden voor de tweede en derde plaats. Wienen voelde de hete adem van Ricardo van Duijn en Mick Jansen in zijn nek. En het was Jansen die uit dit gevecht het sterkste naar voren kwam. De Yamaha-coureur stoof zijn twee concurrenten voorbij, waarna hij zich vastklampte aan Sentges. Jansen: “Ik zette aan en voelde dat ik in de slipstream van Sentges kwam. Ik merkte dat hij veel weggleed met zijn achterband en zag mijn kans schoon. Halverwege de race kon ik de leiderspositie afpakken!” Hij reed na de overname meteen weg bij de rest van de koppgroep en kon de eerste plek tot het einde van de wedstrijd vasthouden. “Geweldig! Nog steeds ben ik niet helemaal fit, maar ik voel dat er weer kansen liggen om het kampioenschap naar me toe te trekken.”

Sentges had niet genoeg grip om weer aan te zetten, maar hij wist zijn tweede plek goed te verdedigen. Hij sloeg een gat naar de groep die om de laatste begeerde podiumplek vocht en wist als tweede over de finish te komen. Sentges: “Ik had het moeilijk. De achterkant gleed steeds weg, waardoor ik niet overal volgas kon gaan. Bovendien maakte ik bij de Geert Timmer-bocht een remfout. Daar werd ik bijna van mijn zadel geslingerd! Gelukkig kon ik de motor rechtop houden en verder rijden. We hebben de juiste veerafstelling van de Suzuki nog niet gevonden. Ondanks die strubbelingen heb ik toch een mooie tweede plek bemachtigd! Ik ben daar enorm tevreden mee.”

Achter Sentges gunden Van Duijn, Wienen en Jerrey Duits elkaar geen centimeter baan. Van Duijn en Wienen waren continu aan het stuivertje wisselen. Dit bleek funest voor Wienen: “In de laatste ronde in de GT brak mijn achterband weg en was een crash onvermijdelijk!” De schade aan de motor viel te overzien en gelukkig is de coureur niet gewond geraakt. Jammer genoeg betekende dit wel dat de pech bij de gebroeders Wienen nog steeds niet helemaal verdwenen is. Maar de één zijn brood is de ander zijn dood. Dat geldt helemaal in de wegracesport. Ricardo van Duijn kon mede door de valpartij van Wienen de derde en laatste podiumplek bemachtigen. Van Duijn: “Ik ben echt superblij dat ik überhaupt de race heb kunnen uitrijden. Mijn onderarmen pompten zich steeds op, waardoor het gevoel in mijn handen minimaal was. Ik voel dan niet hoe hard ik rem en dat is zeer lastig rijden als je in de kopgroep wilt meestrijden. Gelukkig kon ik me steeds vermannen. Ik dacht bij mezelf: ‘alles of niets’. Dus ik heb alles gegeven en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik ben heel tevreden met deze prestatie!”

Naast Wienen kampte ook Terrel Bivens aan het einde van de wedstrijd met pech. De hoeveelheid benzine in de tank bleek te weinig te zijn, waardoor Bivens zijn vijfde plaats in de race moest opgeven. “Hoe dit voorval precies is gekomen, weet ik niet. Het is enorm balen. Maar in Oschersleben gaan we er weer voor!”, aldus een enigszins teleurgestelde Bivens na afloop van de race. En de pech houdt niet op bij Bivens, want ook Jerrey Duits kreeg een klap in zijn gezicht na de wedstrijd. “Ik kwam als vierde over de finish, dus was enorm blij! Maar die blijdschap was van korte duur. Ik ben namelijk gediskwalificeerd wegens de ringen in mijn vering. Ik ben me van geen kwaad bewust. Bovendien ga je niet beter rijden van een ringetje meer of minder. Maar ik pak mijn verlies en zorg dat ik volgende week weer vooraan rijd!”

Begeleider van de Talent Cup 600, Nigel Walraven, was overigens zeer te spreken over de prestaties van de rijders: “Vandaag hebben ze stuk voor stuk grote stappen gemaakt. De tijden liegen er niet om. De coureurs rijden collectief in de 1.46 en 1.47. Daar ben ik enorm trots op. Een groot compliment hebben ze absoluut verdiend!”

Uitslag: 1. Mick Jansen, 2. Tommy Sentges, 3. Ricardo van Duijn, 4. Jaco Boonen, 5.Martijn Polinder, 6. Mervyn Verploegen, 7. Joël Wienen. DNF: Manuël Wienen en Terrel Bivens. EX: Jerrey Duits.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.