vrijdag 29 maart 2024

MotoGP Duitsland: Fabio Quartararo wint weer + voorbeschouwing TT Assen

De circuits van Mugello, Barcelona en de Sachsenring zouden in het nadeel van Fabio Quartararo en zijn Yamaha zijn. Echter, de Frans/Japanse combinatie scoorde er tegen de verwachtingen in twee overwinningen plus een tweede plaats en heeft halverwege het seizoen nu een voorsprong van 34 punten in de titelstrijd. Een voorsprong, die in Assen door de TT-winnaar van verleden jaar wel eens verder kan worden uitgebouwd.

Fotografie: MotoGP.com, 2Snap en teams

Tijden veranderen. Dat geldt zelfs voor Honda op de Sachsenring. Wist ’s werelds grootste motorfietsproducent de laatste elf Grands Prix op dit circuit te winnen, drie door Dani Pedrosa en acht door Marc Márquez, bij deze Grote Prijs van Duitsland scoorde Honda geen enkel punt. Sterker nog: van de vier Honda-coureurs, wist alleen Stefan Bradl als vervanger van de geblesseerde Marc ‘King of the Ring’ Marquez de finish te halen. Pol Espargaró stopte in de race vanwege een pijnlijke ribblessure opgelopen bij twee schuivers tijdens de training, Alex Márquez viel uit door een probleem met het rear device systeem van zijn machine en Taakaki Nakagami viel. Voor eigen publiek, dat weer in groten getale naar de Sachsenring was gekomen, wist de Bradl echter slechts als zestiende en laatste te finishen. En dan ook nog eens op ruim 52(!) seconden van de winnaar. Je zou denken dat het voor het derde achtereenvolgende seizoen bepaald niet succesvolle Honda niet verder kan afglijden.

TT Assen 2017: Valentino Rossi’s laatste MotoGP-zege

Sinds de aankondiging dat Suzuki aan het einde van dit seizoen stopt met de MotoGP, dat gebeurde op de maandag na de Spaanse Grand Prix, gaat het ook bij dit Japanse merk helemaal fout. Want na Frankrijk en Italië scoorden Alex Rins en Joan Mir in Duitsland andermaal geen punten. Eerstgenoemde moest op de Sachsenring vroegtijdig de handdoek in de ring werpen, omdat hij nog te veel pijn had aan zijn in Barcelona gebroken linkerpols. Met wat extra rust hoopt de Spanjaard in Assen wel in de race van start te kunnen gaan. Door al vroeg in de wedstrijd onderuit te gaan, zorgde Mir ervoor dat het Suzuki-team in Duitsland eerder kon gaan inpakken dan was gepland.

Ook niet naar wens

Niet alleen bij Honda en Suzuki liep tijdens de race, voorafgaande van de Asser TT, niet alles naar wens. Dat gold ook voor de Italiaanse merken Ducati en Aprilia. Tot de GP van Duitsland was het vijf van de negen keer, dat een Ducati-coureur (drie keer Enea Bastianini en twee keer Pecco Bagnaia) als eerste werd afgevlagd. Het Italiaanse merk voert dan ook met ruime voorsprong de strijd om de constructeurstitel aan. Ducati mag dan acht coureurs in een veld van 24 deelnemers hebben, het probleem voor de Italianen is dat geen van die acht rijders constant genoeg scoort om een serieuze gooi naar het kampioenschap bij de coureurs te kunnen doen. En dat is juist de titel die Ducati en helemaal racebaas Gigi Dall’Igna zo graag wil winnen.

Zeker na drie nul scores was het voor Bagnaia in Duitsland van essentieel belang dat hij de volle buit van 25 punten zou pakken. In eerste instantie verliep alles voor de Moto2-wereldkampioen van 2018 naar wens. Na eerst een nieuw absoluut ronderecord op de Sachsenring te hebben gereden, pakte Bagnaia vervolgens de pole. Maar in de race ging het al snel verkeerd met de Ducati-kopman. In de sprint naar de eerste bocht werd hij afgetroefd door Fabio Quartararo (Yamaha). Er ontspon zich een duel tussen de twee titelkandidaten. Dat kreeg een onverwachte wending toen Bagnaia, die voor de harde achterband had gekozen, in een poging om aan het wiel van Quartararo, die achter een medium had gemonteerd, onderuit schoof. Weg zege en wat nog veel zuurder was en is, is een heel grote puntenachterstand (91) in de titelstrijd halverwege het seizoen. Want Quartararo werd in Duitsland de opvolger van Marc Márquez. In navolging van Pecco Bagnaia haalde ook Enea Bastianini weer niet de kolen voor Ducati uit het vuur. De Gresini-coureur, die het zonder zijn vaste cheftechnicus Alberto Giribuola (covid) moest doen, werd slechts tiende. Zo heeft Bastianini in de eerste tien races van 2022 buiten zijn drie knappe zeges in de andere zeven wedstrijden slecht 25 punten vergaard. En dat zijn er te weinig om op dit moment een rol van betekenis in de titelstrijd te kunnen gaan spelen. Al met al is nu Prima Pramac-coureur Johann Zarco als derde de best geklasseerde Ducati-rijder in het kampioenschap. De Fransman werd in Duitsland knap tweede. Jack Miller zorgde er, ondanks het moeten rijden van een long lap, vervolgens voor dat er toch weer twee rijders van het merk uit Bologna op het podium stonden.

Fabio Quartararo wordt gefeliciteerd door vijftienvoudig wereldkampioen Giacomo Agostini, die onlangs zijn tachtigste verjaardag vierde.

Dat laatste had ook Aleix Espargaró weer graag willen doen. Maar de kopman van Aprilia had de pech dat hij de hele race last had van een trillende voorband. Daarom moest de oudste Espargaró in de slotfase van een verder vrij saaie wedstrijd de laatste podiumplaats aan Miller laten. En dat terwijl hij en zijn team toch wel op een eventuele zege hadden gehoopt. Een lichtpunt voor Aprilia was in eerste instantie dat tweede man Maverick Viñales zich voor het eerst sinds lange tijd in een race kon meten met zijn teamgenoot. Daar kwam een einde aan, toen bij Viñales zijn Aprilia het rear device systeem de geest gaf en de machine onbestuurbaar werd. Achter de Ducati’s van de sterk rijdende Luca Marini en Jorge Martin belandde de eerste KTM, die van Brad Binder, op plaats zeven. Zijn teamgenoot Miguel Oliveira, verleden jaar op de Sachsenring nog tweede achter de ongenaakbare Marc Márquez werd nu slechts negende. Als twaalfde scoorde Raul Fernandez zijn tot nu toe beste MotoGP-resultaat. De tweede rijder van het Tech3 KTM-team, Moto2-wereldkampioen Remy Gardner, finishte in Duitsland als vijftiende en pakte zo het laatste WK-punt.

MotoGP Catalonië: Fabio Quartararo in topvorm

Steeds beter

Al met al kan worden gesteld, dat het in de eerste helft van dit seizoen na een enigszins zwakke start (slechts 44 punten uit de eerste vier races) steeds beter is gaan lopen met de combinatie Fabio Quartararo/Yamaha. De regerend wereldkampioen komt met een voorsprong van 34 punten op Aleix Espargaró naar Assen. Wel is het opvallend dat Quartararo dit seizoen de enige Yamaha-coureur is, die naar behoren presteert. Teamgenoot Franco Morbidelli is na zijn blessures nog steeds niet (en nog lang niet) terug op zijn oude niveau. De Italiaan moest op de Sachsenring maar liefst een kleine dertig seconden, oftewel een seconde per ronde, toegeven op zijn kopman. Die komt dan ook als grote favoriet naar de 91e aflevering van de TT. Ook al omdat hij er zich verleden jaar het sterkste toonde. Maar pas op met voorspellingen doen. Want zoals een oud-TT-gezegde luidt: ‘Assen blijft verrassen!’

Een goede tweede plaats voor Johann Zarco.

De resultaten

MotoGP Duitsland

1. Fabio Quartararo (F), Yamaha, 41.12,816;
2. Johann Zarco, Ducati, +4,939;
3. Jack Miller (AUS), Ducati, +8,372;
4. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +9,113;
5. Luca Marini (I), Ducati, +11,679;
6. Jorge Martin (E), Ducati, +13,164;
7. Brad Binder (ZAF), KTM, +15,405;
8. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +15,851;
9. Miguel Oliveira (POR), KTM, 19,740;
10. Enea Bastianini (I), Ducati, +21,611;
11. Marco Bezzecchi (I), Ducati, 23,175;
12. Raul Fernandez (E), KTM, +26,548;
13. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +29,014;
14. Andrea Dovizioso (I), Yamaha, +30,680;
15. Remy Gardner (AUS), KTM, +30,812.

  • 30 RONDEN = 110,13 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 160,3 km/u.
  • Snelste ronde (3e): Quartararo, 1.21,584 = 161,9 km/u.

WK-stand (na 10 van 20 races)

1. Quartararo, 172 punten;
2. A. Espargaró, 138;
3. Zarco, 111;
4. Bastianini, 100;
5. B. Binder, 82;
6. Bagnaia, 81;
7. Miller, 81;
8. Rins, 69;
9. Mir, 69;
10. Oliveira, 64.

MotoGP Duitsland in cijfers

1.19,765

minuut. De absoluut snelste ronde ooit op de Sachsenring. Hij werd gereden door Pecco Bagnaia (Ducati) tijdens de derde training.

13,291

seconden deed Fabio Quartararo langer over de dertig ronden op de Sachsenring dan Marc Márquez in 2017. Daarmee is en blijft de afwezige Honda-coureur de snelste winnaar over deze 110,130 kilometer lange race.

0

WK-punten voor Suzuki en Honda in Duitsland. Dat mag uniek worden genoemd.

2

MotoGP-wereldkampioenen komen er dit jaar slechts aan de start bij de TT van Assen. Dat zijn Joan Mir (kampioen in 2020) en Fabio Quartararo (2021).

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen