MotoGP Groot-Brittannië: Quartararo de beste op Silverstone

Als er nog enig twijfel bestond over wie dit jaar de beste MotoGP-rijder is, dan nam Fabio Quaratararo die in Silverstone weg. Met een overtuigende zege vergrootte de Fransman zijn leidende positie in het WK, terwijl zijn concurrenten faalden. Achter de sterk rijdende Alex Rins scoorde Aleix Espargaró het eerste Aprilia-podium in het huidige MotoGP-tijdperk. Nadat de gebroeders Pol en Aleix Espargaró in de beginfase van Silverstone mochten strijden om de eerste plaats, nam Fabio Quartararo het initiatief in de vijfde ronde over. Het tempo van de Yamaha-rijder kon niemand aan, waardoor de Fransman naar zijn vijfde overwinning van het ...
Als er nog enig twijfel bestond over wie dit jaar de beste MotoGP-rijder is, dan nam Fabio Quaratararo die in Silverstone weg. Met een overtuigende zege vergrootte de Fransman zijn leidende positie in het WK, terwijl zijn concurrenten faalden. Achter de sterk rijdende Alex Rins scoorde Aleix Espargaró het eerste Aprilia-podium in het huidige MotoGP-tijdperk. Nadat de gebroeders Pol en Aleix Espargaró in de beginfase van Silverstone mochten strijden om de eerste plaats, nam Fabio Quartararo het initiatief in de vijfde ronde over. Het tempo van de Yamaha-rijder kon niemand aan, waardoor de Fransman naar zijn vijfde overwinning van het seizoen stuurde. Op de Red Bull Ring liet Quartararo al zien dat hij op een baan die de Yamaha niet het beste ligt erg sterk is. Het Silverstone-circuit past de Yamaha YZR-M1 als een handschoen. Iets wat Jorge Lorenzo en Valentino Rossi in het verleden ook al lieten zien. De glimlach van Quartararo werd alleen nog maar groter toen hij de uitslag van de race zag, want zijn naaste concurrenten waren niet in de top-acht te vinden. Francesco Bagnaia was totaal niet te spreken over de Michelin-banden. Hij zou niet de enige zijn. Nadat de Italiaan vanaf de eerste startrij mocht vertrekken, viel hij gedurende de race als een baksteen naar de veertiende plaats terug. Bagnaia staat nu vierde in het WK achter zijn Ducati-merkgenoot Johann Zarco, die met een elfde plaats ook weinig punten scoorde. Joan Mir, de huidige nummer twee in het WK, werd na een veelbelovend begin slechts negende. De regerend MotoGP-kampioen kreeg in de tweede helft van de race problemen met zijn zachte voorband. Opvallend was dat Quartararo op de Yamaha met dezelfde voorband reed en totaal geen problemen ondervond. Mirs teamgenoot Alex Rins deed het aanmerkelijk beter. Op het circuit waar de Suzuki-coureur in 2019 Marc Márquez op de eindstreep versloeg, werd hij deze keer tweede. Deze podiumplaats was het eerste echte succes van Rins in 2021, nadat hij de verwachtingen van titelkandidaat totaal niet kon waarmaken. Glimlach bij Aprilia Aprilia maakte in 2015 haar officiële debuut in de MotoGP-klasse. De rijders waren toen Alvaro Bautista en Marco Melandri. De kleine fabriek uit Noale begon aan een serieuze uitdaging als kleine renstal in een zeer competitieve periode. Aleix Espargaró voegde zich in 2017 bij Aprilia. De prestaties gingen op en neer. Er waren zelfs geruchten dat de Italiaanse fabrikant zich zou terugtrekken uit de koningsklasse. Het is maar goed dat Aprilia dit niet gedaan heeft, want dan hadden ze het feest op Silverstone niet kunnen vieren. Aleix Espargaró wist na een sterke race Jack Miller voor te blijven en finishte op slechts vier seconden van winnaar Quartararo als derde. Het betekende het eerste podium voor Aprilia in de huidige MotoGP-klasse en de tweede voor Aleix Espargaró. De tweede Aprilia-coureur, Lorenzo Savadori, ging niet van start, aangezien in de trainingen bleek dat hij niet voldoende was hersteld van zijn in Oostenrijk opgelopen blessures. Het bleken ook – voor nu – zijn laatste meters als vaste MotoGP-rijder te zijn geweest. Maverick Viñales neemt na een geslaagde tweedaagse test in Misano – zoals dat modern genoemd wordt –  zijn plek over vanaf de volgende race in Aragón. Savadori keert terug in zijn oude rol als testrijder. Een tussentijdse transfer hebben we al wel eens vaker gezien, zoals bij Johann Zarco in 2019 die toen zowel met KTM als met Honda in actie kwam. Aangezien Viñales eerder dit jaar al eens een race met Yamaha wist te winnen, kan de 26-jarige coureur wel voor een unieke prestatie zorgen door met twee merken binnen één jaar voor een podiumplaats – of wellicht zelfs overwinning – te zorgen. De Aprilia RS-GP is er klaar voor, zoals zijn vriend Aleix Espargaró heeft laten zien. Pol op pole Maar er was meer reden voor juichen binnen de Espargaró-familie. Zaterdagmiddag pakte ‘broertje Pol’ zijn eerste pole position in dienst van Honda en de derde in zijn MotoGP-carrière. Het kan snel veranderen in het huidige MotoGP-tijdperk, want Pol Espargaró finishte op de Red Bull Ring nog twee keer buiten de punten. In de race was de Repsol Honda-coureur ook goed onderweg en scoorde zijn beste seizoenresultaat met een vijfde plaats. Voor zijn teamgenoot Marc Márquez begon en eindigde het weekend slecht. De Spanjaard kwam in FP1 met een snelheid van 274 km/u ten val. In de race crashte Marc Márquez in de openingsronde opnieuw en elimineerde daarbij ook Jorge Martin. Márquez lijkt op dit moment teveel te willen. Een andere veelvoudige wereldkampioen had meer verwacht van het eindresultaat op Silverstone. Dat was Valentino Rossi. Tijdens zijn laatste Britse GP kwalificeerde de Italiaan zich als achtste en in de openingsfase van de race reed hij zelfs in zesde positie. Maar ook Rossi kende problemen met zijn (achter)band en zakte terug naar een meer dan teleurstellende achttiende plaats. Waar er verliezers zijn, zijn er ook winnaars. Brad Binder reed naar een zesde plaats. Dit zorgde ervoor dat de top-zes uit zes verschillende merken bestond, wat aangeeft hoe competitief de MotoGP anno 2021 is. Iker Lecuona reed naar een knappe zevende plaats. Ook waren er top-tien-klasseringen voor Alex Márquez (8e) en Danilo Petrucci (10e). MotoGP Nederland: Quartararo wel oppermachtig in Assen Comeback Dovizioso Het was logisch dat er na het vertrek van Viñales nog verschuivingen zouden plaatsvinden bij Yamaha. Dat Cal Crutchlow en Jake Dixon de Yamaha YZR-M1’s mogen bemannen is een tijdelijke oplossing. De puzzelstukjes lijken ondertussen in elkaar te gaan vallen, waarmee de Japanse fabrikant, naast de rijderstitel, ook het constructeurs- en het teamkampioenschap nog wil binnenhalen. In Silverstone werd bevestigd dat Franco Morbidelli – wanneer hij weer fit is – de overstap gaat maken naar het fabrieksteam en zo weer herenigd wordt met zijn voormalige teamgenoot Quartararo. Daarnaast wordt een deel van de ‘gewonnen miljoenen’ door het vertrek van Viñales ingezet om Andrea Dovizioso naar Petronas Yamaha SRT te halen. De voormalige testrijder van Aprilia zal in Misano zijn rentree gaan maken. Maar er is meer. Het huidige Petronas Yamaha SRT-team stopt in zijn huidige vorm aan het einde van het seizoen 2021, aangezien zowel Petronas als het Sepang International Circuit zich terugtrekken. De Yamaha-renstal, die in 2019 zeer succesvol begon als opleidingsteam in de MotoGP, sluit het seizoen af met het oudste en meest ervaren rijdersduo van het veld: Rossi (42) en Dovizioso (35). Teambazen Razlan Razali en Johan Stigefelt hebben al wel aangekondigd om in 2022 verder te gaan onder een nieuwe identiteit, enkel in de MotoGP. De activiteiten in de Moto3 en Moto2 stoppen volledig, waardoor veel van de huidige 56 medewerkers op zoek moeten naar een andere werkgever. Hoe de rollen van de Nederlanders Wilco Zeelenberg, Torleif Hartelman en Robin Spijkers volgend jaar zijn, is op het moment van schrijven nog niet duidelijk. Wel is zeker dat de plannen van het nieuwe team tijdens de Grand Prix van Misano bekendgemaakt gaan worden. Onofficieel is bekend dat Dovizioso en zeer waarschijnlijk Darryn Binder vanuit de Moto3 de coureurs gaan worden van het Yamaha-satellietteam. De resultaten MotoGP Groot-Brittannië 1. Fabio Quartararo (F), Yamaha, 40.20,579;2. Alex Rins (E), Suzuki, +2,663;3. Aleix Esparagaro, Aprilia, +4.105;4. Jack Miller (AUS), Ducati, +4,254;5. Pol Espargaró (E), Honda, +8,462;6. Brad Binder (ZAF), KTM, +12,189;7. Iker Lecuona (E), KTM, +13,560;8. Alex Marquez (E), Honda, +14.044;9. Joan Mir (E), Suzuki, +16,226;10. Danilo Petrucci (I), KTM, +16,287;11. Johann Zarco (F), Ducati, +16,339;12. Enea Bastianini (I), Ducati, +17,696;13. Takaaki Nakagami (J), Honda, +18,285;14. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +20,913;15. Luca Marini (I), Ducati, +21,018. 20 RONDEN =  118 KMRacegemiddelde winnaar: 175,4 km/uSnelste ronde (6e): Quartararo, 2.00,098 = 176,8 km/u WK-stand (na 12 van 18 races) 1. Quartararo, 206 punten;2. Mir, 141;3. Zarco, 137;4. Bagnaia, 136;5. Miller, 118;6. Binder, 108;7. Viñales, 95;8. Oliveira, 85;9. A. Espargaró, 83;10. Martin, 64. GP IN CIJFERS 65 punten bedraagt de voorsprong van Fabio Quartararo in het MotoGP-kampioenschap. 2000 was het jaartal dat Aprilia voor het laatst op het podium in de koningsklasse – toen 500cc – stond. Dit gebeurde met Jeremy McWilliams op Donington Park. 4 DNF’s en vijf racecrashes voor Marc Márquez sinds zijn rentree na zijn armblessure in 2020. 18 races reed Andrea Dovizioso al voor Yamaha in de MotoGP. In 2012 leverde dat zes podiumplaatsen op. Quotes ‘Dit was onze kans.‘Aleix Espargaró vertelde na de kwalificatie al dat er een topklassering mogelijk was.‘De strijd om de titel lijkt na deze race beslist.’Joan Mir maakt na twee derde van het seizoen de balans op.‘Compleet mijn fout, ik was te optimistisch.’Na afloop van de race verontschuldigde Marc Márquez zich bij Jorge Martin.‘Ik vierde het alsof ik de race had gewonnen.’Pol Espargaró was uitzinnig, nadat hij zijn Repsol Honda voor de eerste keer op pole position had gezet.‘Ik denk dat hij Yamaha iets kan geven om de motor sterker te maken.’Valentino Rossi is blij met de komst van Andrea Dovizioso. Voorspelling sportredacteur Marien Cahuzak Vorig jaar stond voorspellen van een MotoGP-race gelijk aan jezelf vakkundig voor l*l zetten, maar dankzij Fabio Quartararo wordt het eind 2021 een stuk gemakkelijker. Het moet namelijk wel heel raar lopen wil hij niet winnen op Aragón en Misano. De flow waarin hij zit, zie ik namelijk niet meer doorbroken worden. Voor Silverstone had ik daar nog twijfels over, maar als je hard crasht en vervolgens gewoon doorgaat met veel te snelle ronden rijden, ben je sterker dan welke tegenslag dan ook.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?