SBK-coureurs in trek: Waarom kijkt de MotoGP ineens naar de Superbike?

Jonathan Rea, Garrett Gerloff en Toprak Razgatlioglu werden in de afgelopen periode veelvuldig in verband gebracht met een MotoGP zitje. Het is lang geleden dat Superbike rijders zo in trek zijn. De laatste Superbike kampioen die doorstroomde was Ben Spies na 2009. Waar komt deze interesse nu ineens vandaan? Moto73 ging op onderzoek uit. Praktisch alle nieuwe MotoGP-rijders komen de laatste jaren voort uit de Moto2-klasse. De meest recente succesverhalen zijn Joan Mir, die vorig jaar kampioen werd en Jorge Martin, die als rookie wist te winnen op de Red Bull Ring. MotoGP-rijders zien we wel vertrekken naar het WorldSBK ...
Jonathan Rea, Garrett Gerloff en Toprak Razgatlioglu werden in de afgelopen periode veelvuldig in verband gebracht met een MotoGP zitje. Het is lang geleden dat Superbike rijders zo in trek zijn. De laatste Superbike kampioen die doorstroomde was Ben Spies na 2009. Waar komt deze interesse nu ineens vandaan? Moto73 ging op onderzoek uit. Praktisch alle nieuwe MotoGP-rijders komen de laatste jaren voort uit de Moto2-klasse. De meest recente succesverhalen zijn Joan Mir, die vorig jaar kampioen werd en Jorge Martin, die als rookie wist te winnen op de Red Bull Ring. MotoGP-rijders zien we wel vertrekken naar het WorldSBK zoals Alvaro Bautista, Tito Rabat en indirect Scott Redding. Andersom komt het bijna niet meer voor. Superbike-rijders lijken alleen nog te worden ingezet voor een wildcardoptreden, zoals Michael van der Mark in 2017. Jonathan Rea (1), Garrett Gerloff (31) en (S)Toprak Razgatlioglu (54) werden in de afgelopen periode veelvuldig in verband gebracht met een transfer naar de MotoGP Waarom is dat? Petronas Yamaha SRT-teammanager Wilco Zeelenberg vertelde aan MOTO73 in 2019 al: ‘In de Superbike wordt zeker hard gereden, maar een groot nadeel is dat de coureurs niet alle circuits kennen. Daardoor beginnen ze met een achterstand.’ Daar komt bij dat Moto2-rijders voor MotoGP-teams veel makkelijker te volgen zijn. Die bivakkeren immers in hetzelfde paddock. De MotoGP-managers zien hoe Moto2-rijders zich gedragen onder alle omstandigheden. Denk dan aan het gedrag onder druk, het omgaan met tegenslagen en het rijden in verschillende weertypes. Dit beeld is moeilijker te krijgen van een Superbike-coureur, omdat die als het ware in een andere wereld leeft. Ook zijn Moto2-rijders over het algemeen jonger dan Superbike-rijders, waardoor ze nog meer tijd hebben om te rijpen. Yamaha is eigenlijk het enige merk dat de afgelopen decennia Superbike-rijders een serieuze kans heeft gegeven, denk aan Ben Spies en Cal Crutchlow. Beiden rijders wonnen wel in de MotoGP, maar streden nooit voor de wereldtitel. Toch is het nu opnieuw bij Yamaha waar het gonst van de geruchten. Hun WorldSBK-coureurs gaan mogelijk een overstap maken, aangezien Yamaha onverwachts niet één, maar twee zitjes vrij heeft voor 2022. Stoelendans voor 2022 Er zijn dus diverse redenen waarom een WorldSBK-rijders niet meteen interessant is voor een MotoGP-team. Maar dat lijkt nu toch anders te liggen. Die verandering heeft alles te maken met vraag en aanbod. Het begint er mee dat het MotoGP-veld in 2022 niet uit 22, maar uit 24 rijders bestaat. Daarnaast lijken Danilo Petrucci, Lorenzo Savadori, Iker Lecuona het toneel verlaten. Tel daarbij op dat Valentino Rossi stopt en dat het tussen Maverick Viñales en Yamaha niet meer botert. Viñales heeft wel weer een nieuw zitje bij Aprilia. Deze zet zorgt er voor dat Yamaha onverwachts snel moet schakelen, terwijl veel rijders al vastliggen voor 2022. De grootste Moto2-talenten van dit moment - Remy Gardner, Raul Fernandez en Marco Bezzecchi – gaan in 2022 in de MotoGP verschijnen. In de afgelopen jaren zijn veel Moto2-rijders doorgestroomd, waardoor er op dit moment niet nog een megatalent lijkt klaar te staan. Ook dit zijn redenen die een MotoGP- teammanager dwingt z’n horizon te verbreden. 2021 FIM Superbike World Championship, Ronde 04, Donington Park, UK, Juli 2-4, 2021, Toprak Razgatlioglu, Yamaha Ligt het echt zo simpel? Zijn Superbike-rijders dan altijd tweede keus? Dat is te simpel, want zo ligt het absoluut niet. Iedereen onderkent dat Toprak Razgatlioglu over een uitzonderlijk talent beschikt. De interesse voor hem is dan ook zeer begrijpelijk, maar deTurkse rijder heeft  gekozen voor langer verblijf bij Yamaha.  Samen gaan ze voor ze in het WorldSBK voor de wereldtitel, in plaats van voor een onzeker avontuur in de MotoGP. Toprak zegt hierover: ‘Ik hou van het WorldSBK-paddock en ik ben blij dat ik hier kan racen. Misschien is de MotoGP iets waar ik in de toekomst over ga nadenken, maar voor nu richt ik mij volledig op het klaren van de klus in het WK Superbike.’ En de veelbesproken Garrett Gerloff. De Amerikaan heeft net als Razgatlioglu zijn nationaliteit mee én liet bij de kenners een sterke indruk achter op de Petronas Yamaha SRT-racer tijdens de TT Assen. De 26-jarige Gerloff had nog nooit een meter op zowel een MotoGP-motor als het TT Circuit Assen gereden, voordat hij aan de eerste vrije training begon. ‘Natuurlijk’ reed hij in het achterveld, maar het verschil met de vaste rijders was klein. Daarmee laat Gerloff zien dat hij een snelle leerling is. Zo laat hij ook zien dat het geen automatisme hoeft te zijn om een Superbike-coureur niet te kiezen voor de MotoGP. Gerloff zou maar wat graag in de MotoGP willen presteren, het allerhoogste podium. Troy Bayliss (midden) werd in 2006 WK Superbike kampioen, maar wist als wildcardrijder ook de MotoGP race in Valencia te winnen: een unieke prestatie! Naast hem Loris Capirossi en de op dat moment zojuist gekroonde MotoGP kampioen Nicky Hayden. Maar toen Yamaha onlangs bekendmaakte dat Gerloff een contract heeft getekend bij de WorldSBK voor 2022, leek het er even op de Amerikaan buiten beeld was geraakt voor de MotoGP.Maar niets is minder waar en Gerloff schijnt nog steeds op het lijstje van Yamaha SRT te staan. Het team dat Franco Morbidelli ziet vertrekken naar het officiële fabrieksteam en Petronas kwijtraakt als hoofdsponsor, moet namelijk op zoek naar twee nieuwe rijders. En mocht deze kans zich voor Gerloff alsnog voordoen, heeft hij in zijn contract laten zetten dat als de kans zich voordot, hij naar de MotoGP verhuist. En dat is slim geregeld van zijn Nederlandse manager Laurens Klein Koerkamp. Zeg nooit nooit tegen MotoGP Ook Jonathan Rea kreeg tijdens de WorldSBK in Assen volop vragen over een mogelijk MotoGP-avontuur. ‘Zeg nooit nooit tegen MotoGP,’ was zijn antwoord. Maar voor Rea liggen de kaarten toch wat anders, omdat hij tien jaar ouder is dan Razgatlioglu. Rea kreeg in 2012 al eens de kans bij Repsol Honda, als vervanger van Casey Stoner. Ondanks een verdienstelijke zevende en achtste plaats, was dat niet voldoende om een permanent zitje te veroveren. De laatste zes jaar rijdt Rea iedereen naar huis in de WorldSBK. Waarom dan juist nu weer deze geruchten? Opnieuw is het een kwestie van vraag en aanbod. De 35-jarige Rea is een familieman met een heel dik jaarsalaris, inclusief een lang lopend contract bij Kawasaki. Het lijkt daarom niet logisch dat hij gaat vertrekken. De MotoGP-kalender kent veel meer races, dus dat betekent veel meer en langer van huis. Rea in Most hierover: ‘Mijn toekomst ligt al een paar jaar vast aangezien ik een contract voor meerdere jaren bij Kawasaki heb. Toch ging ineens mijn naam weer rond in de MotoGP. Op zich best wel grappig en dat voelt natuurlijk goed. Maar mijn toekomt en focus ligt volledig bij Kawasaki.’ Gaan we in 2022 een WorldSBK-rijder in de MotoGP zien? Gerloff lijkt de enig overgebleven kandidaat. Maar als we iets geleerd hebben van de afgelopen weken, is dat je ook via het WorldSBK naar de MotoGP kunt. Als je wilt tenminste…

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?