maandag 30 januari 2023

2023 Royal Enfield Super Meteor 650 getest in India: niet alleen door z’n prijs een topper

Premium Preview artikel

Dit artikel is normaal alleen voor abonnees van Motor.NL Premium. Maar op deze manier kun je kennis maken met onze redactionele artikelen.

Wil je graag onbeperkte toegang? Neem dat een Motor.NL Premium abonnement vanaf €2,50 per maand. Het online bladerbaar lezen van MOTO73 en Promotor is inbegrepen.

Royal Enfield lanceert zijn nieuwe cruiser, de Super Meteor 650, in maart. Het nieuwe model wordt geleverd met de beproefde paralleltwin en met de toevoeging van nieuwe premium onderdelen. De eerste testrit vond plaats op Indiase snelwegen.

Het verkeer in India staat bekend als enigszins bijzonder. Vriendelijk geïnterpreteerd valt het in de categorie ‘turbulent’. Er lijken geen regels te zijn. Auto’s, koeien, bussen, vrachtwagens, tractoren, tuk-tuks en kleine motorfietsen delen de weg in harmonie, dat wel. De claxon lost meestal het probleem van dreigende verkeerscongestie op. En als dat niet zo is, geeft de kleinste ruim baan, want de grootste doet dat zeker niet.

Tekst: Ralf Bieleveldt
Fotografie: Kingdom Creative

Vanuit dit oogpunt is het heel moedig dat Royal Enfield ons uitgerekend in het moederland uitnodigt voor de eerste internationale rijtest van de nieuwe Super Meteor 650. Stephen Cain, PR-manager van Royal Enfield voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika, adviseert ons kort voor vertrek: ‘Laat je niet opjagen. Ga mee met de stroom. Geniet ervan. Maar in godsnaam, rijd niet zoals je in Europa gewend bent. Het asfalt is hier echt waardeloos en er is nul grip.’ Dus is het beter niet al te hard remmen. En dat hebben we in de oren geknoopt.

Test 2023 Mash X-Ride 650 Trail: ode aan weleer?

Legendarische modelnaam

We zijn aangeland in Rajasthan, in de plaats Jaisalmer om precies te zijn, niet al te ver van de Pakistaanse grens. Met de Super Meteor 650 brengt Royal Enfield de grote zus van de succesvolle Meteor 350. En de nieuweling doet tevens een legendarische naam herleven: van 1956 tot 1962 bouwde Royal Enfield de Super Meteor 700. Dat was de eerste Royal Enfield die de snelheidsgrens van 161 km/u wist te doorbreken en had, voor zover dat toen mogelijk was, een design dat speciaal op snelheid was afgestemd. De nieuwe Super Meteor 650, ‘het topmodel van het Royal Enfield’, aldus marketingdirecteur Adrian Sellers, doet wat dat betreft niet onder voor de klassieke Super Meteor.

De motorfiets heeft een fraaie afwerking, aluminium bedieningselementen, een nieuw logo op de druppeltank dat de romantiek van weleer oproept en, voor het eerst bij Royal Enfield, volledige LED-koplampen en gegoten wielen. ‘We hebben al onze kennis, kunde en passie in deze motorfiets gestoken – en alles heel veel fijn afgesteld. Het is een motorfiets geworden door motorrijders voor motorrijders,’ zegt Siddhartha Lal, directeur van Eicher Motors, het moederbedrijf, en hoofd van Royal Enfield. De charismatische krullenbol en toekomstig bedrijfsopvolger begeleidt onze tweede rijdag. En hij geniet zichtbaar van zijn nieuwste loteling.

Sonoor geluid

Opstappen, wegrijden en op gezette tijden stoppen, dat is het motto. Ontspannen rijplezier met een hoge onthaastingsfactor. Op het overzicht van de technische gegevens lezen we 47 pk bij 7.250 tpm voor de paralleltwin. Dit betekent een minimaal verschil met de twee donoren Interceptor en Continental GT (48 pk bij 7.150 tpm), die hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de Super Meteor. Het maximumkoppel bedraagt 52 Nm bij 5.650 toeren. Dit betekent dat het koppel 500 toeren later beschikbaar is dan op de sportievere Classic Twins, zonder dat dit merkbaar ten koste gaat van het temperament.

Het frame en de achterbrug en de in- en uitlaat van de Super Meteor zijn nieuw. Een grotere airbox in combinatie met de twee verchroomde uitlaatpijpen zorgt voor een karakteristiek geluid. Sonoor, bassig, zelfverzekerd. Misschien niet zo diep en aanwezig als sommigen verwachten van een cruiser. Maar goed, we hebben het over een 648 cc en dan klinkt het goed genoeg.

De Super Meteor kan goed uit de voeten met het blok. Voor Indiase begrippen is het hoe dan ook een snelle motorfiets. De Royal Enfield accelereert soepel en gaat moeiteloos naar 100 km/u en gaat daarna heel ontspannen verder. Met de Super Meteor, die een maximumsnelheid heeft van 164 km/u, hebben we er in India geen snelle rit van gemaakt. De adviessnelheid op de doorgaande wegen is 70 km/u. En dat is maar goed ook, gezien de toestand van de wegen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de avontuurlijke verkeersomstandigheden.

Langste wielbasis

Lage zithoogte, de langste wielbasis van het merk, breed stuur, volumineus spatbord, naar voren geschoven voetsteunen met versnellings- en rempedaal – de proporties en de zithouding van de motorfiets zijn overtuigend. De veerweg van de upside-down vork meet 120 mm, aan de achterzijde geven de stereoschokdempers indien nodig 101 mm veerweg. Van de achtervering is de veervoorspanning instelbaar en je doet er goed aan deze te gebruiken als je meer weegt dan 85 kg. In de nogal sportieve fabrieksinstelling worden de onvolkomenheden van het gemartelde Indiase asfalt anders direct doorgegeven naar je rug. Vooral de verkeersdrempels die in elk dorp op de loer liggen, zijn een test voor berijder en machine.

De Super Meteor weegt zo’n 250 kilogram als de tank tot de rand vol is. Een redelijk gewicht voor een cruiser die bijna volledig uit staal is opgetrokken. Daardoor voelt de motorfiets wat looiïg als je plaatsneemt op het zadel. Desondanks is de Super Meteor een handige, goed uitgebalanceerde motorfiets waar iedere motorrijder meteen mee uit de voeten kan, mits hij of zij van die naar voren geplaatste voetsteunen houdt. De vrij royale achterremschijf laat zien dat Royal Enfield met de Super Meteor 650 ook mikt op de Amerikaanse markt. Daar staan, net als in India, cruiserrijders erom bekend dat zij de voorkeur geven aan afremmen met de achterrem. Op het Indiase asfalt heeft deze remstrategie ook iets fatalistisch. Het soms vervelende, gladde wegdek vereist sterke zenuwen, ondanks het tweekanaals ABS.

Test 2023 Royal Enfield Hunter 350

De tankinhoud van 15,7 liter van de Super Meteor 650 geeft hem een theoretische actieradius van 350 kilometer (4,5 l/100 km). Door de lage, gemiddelde snelheid in India was het verbruik lager. Ter vergelijking: de Interceptor 650 verbruikt tijdens en rijtest in Europa zo’n 4,2 l/100 km. De tank van de ‘kleine’ Meteor 350 lust iets minder brandstof (15 l), maar levert motorfiets en berijder toch zo’n 500 km rijplezier op.

Archetype cruiser

Mark Wells, Royal Enfield Chief of Design, is enthousiast dat de Super Meteor veel in zich heeft van het archetype van een cruiser. ‘Ons doel was een motorfiets die de essentie van de Britse cruiser in zich had. Niet alleen in ontwerp, maar ook de wijze waarmee je er op rijdt. De zon tegemoet en nooit het gevoel hebben dat je onderweg tijd verspilt, dat is het gevoel dat de Super Meteor wil overbrengen. Het design is beïnvloed door stijlen uit de jaren vijftig en daarbij hebben we ook gekeken naar onze eigen motorfietsen uit die periode. Natuurlijk wel met een eigentijdse twist.’ Het erfgoed, de historie wordt steeds belangrijker voor motormerken. De verhalen maken ze bijzonder, speciaal soms. En Royal Enfield, opgericht in 1901, kan vertrouwen op een heel lange geschiedenis en voelt zich daaraan schatplichtig.

De Super Meteor verschijnt in twee versies: de Super Meteor 650 met tweedelig zadel is verkrijgbaar in vijf kleuren: Astral Black, Astral Blue, Astral Green, Interstellar Grey en Interstellar Green. De toerversie, de Super Meteor 650 Tourer, wordt geleverd in de two-tone kleurencombinaties Celestial Red en Celestial Blue, beide met witte accenten. Het stuur van de Tourer staat iets hoger en leunt meer naar je toe. Er is ook gedacht een eindeloos lang comfortzadel met sissy bar en een transparant windscherm. Dat had voor het goede wel iets hoger mogen zijn, want nu veroorzaakt het nogal wat turbulentie rond de helm. Geheel in stijl is de bijpassende kofferset (35 l). En als je ook de topkoffer (28 l) aanschaft, heb je in totaal 63 liter ruimte voor bagage. Dat is niet de wereld aan ruimte, maar als je ook je bagagerol achterop het zadel knoopt, is het zeker genoeg voor de meeste soloreizen.

De verkoop in Europa start medio maart. En wat gaat deze cruiser uit India kosten? vanaf 9.499 euro in de drie ‘Astral’-kleuren, de vier uitgebreidere lakafwerkingen kosten zo’n 200 euro extra. Tests in Nederland en omgeving zullen moeten uitwijzen hoe de Super Meteor 650 zich in bochten houdt. Op de doorgaande Indiase wegen was het eigenlijk altijd rechtdoor, met zo nu en dan iets van een flauwe bocht.

Conclusie test 2023 Royal Enfield Super Meteor 650

Deze motorfiets heeft het in zich een topper te worden. En dat komt zeker niet alleen door de prijs. Royal Enfield heeft veel goed gedaan met de Super Meteor 650. De nieuwe cruiser combineert ontspannen, bijna terloops glijden met het fijne gevoel dat je rijdt op een echt mooie en strak afgewerkte motorfiets. Eentje ook die nooit eerder is gezien in het middenklasse segment waarin de concurrentie moordend is. Natuurlijk zijn er snellere en krachtigere motorfietsen in dit prijssegment, maar zeker geen die zo lekker op de motor kan afremmen. Wat het design betreft: Britse koelheid ontmoet Indiase kalmte. Het resultaat is een duidelijke betrokkenheid met tijdloze motoren. Prachtig! En nog één ding dat zeker is: er komt meer nieuws van Royal Enfield. Waarschijnlijk al dit jaar.

Pluspunten 2023 Royal Enfield Super Meteor 650

  • tijdloze looks
  • soevereine twin
  • prijs

Minpunten 2023 Royal Enfield Super Meteor 650

  • geen toerenteller
  • gevoelig schakelpedaal
  • turbulentie door lage ruit
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen