Eerste test 2021 Kawasaki Versys 1000 SE

Saai is zelden positief. Toch is er geen grotere uitzondering die de regel bevestigt dan de 2021 Kawasaki Versys 1000 SE. Voor 2021 heeft Kawasaki besloten de SE-versie van de viercilinder-toermotor uit te rusten met Skyhook-technologie. Verder verandert er helemaal niks, behalve lakkleuren en stickers. Dat klinkt saai, maar is het niet. Sterker: wat er onderhuids gebeurt is zelfs verre van saai! Verrassend gemakkelijk Groot is de 2021 Kawasaki Versys 1000 SE zeker. Met een gewicht van 257 rijklare kilo’s is het ook geen lichtgewicht. Daardoor verrast het me des te meer hoe gemakkelijk het rijdt. Je zit niet per se heel hoog, waardoor je ...
Saai is zelden positief. Toch is er geen grotere uitzondering die de regel bevestigt dan de 2021 Kawasaki Versys 1000 SE. Voor 2021 heeft Kawasaki besloten de SE-versie van de viercilinder-toermotor uit te rusten met Skyhook-technologie. Verder verandert er helemaal niks, behalve lakkleuren en stickers. Dat klinkt saai, maar is het niet. Sterker: wat er onderhuids gebeurt is zelfs verre van saai! Verrassend gemakkelijk Groot is de 2021 Kawasaki Versys 1000 SE zeker. Met een gewicht van 257 rijklare kilo’s is het ook geen lichtgewicht. Daardoor verrast het me des te meer hoe gemakkelijk het rijdt. Je zit niet per se heel hoog, waardoor je ook als je niet heel groot bent toch goed met de voeten bij de grond kunt. Tegelijkertijd zit je wel weer hoog genoeg om een fijn overzicht te hebben, wat een groot voordeel van de grote, toergerichte allroads is. Al is de Versys 1000SE wel een vreemde eend in die bijt. Het gemak waarmee de motor rijdt, komt namelijk voor een groot deel door de keuze voor een 17 inch voorwiel. Het 21 inch- of 19 inch-voorwiel van sommige concurrenten verraadt hun eventuele - hard aangereden - offroad-ambities. Die heeft de Versys 1000SE niet. Dit is een mimicry, een toermotorfiets die er uitziet als een allroad. Een notie die dik onderstreept wordt door de toevoeging van Skyhook op het 2021-model. De voorganger waarmee deze 2021 Versys 1000 SE letterlijk ieder onderdeel deelt had ook elektronische vering. Kawasaki ontwikkelde het KECS met Showa. Op de ‘oude’ Versys 1000 SE kon je het dempingskarakter en de veervoorspanning elektronisch aanpassen. Elke van de drie rijmodi had een eigen karakter en de veervoorspanning kon je ook verstellen, afhankelijk van hoe zwaarbeladen je op pad ging. Dat kan met de nieuwe Versys 1000 SE dus nog steeds. Kort door de bocht is Skyhook een software-update van de al aanwezige elektronische KECS Showa-vering. Maar dan wel een update die ervoor zorgt dat de vering zich nu elke milliseconde actief aanpast aan de situatie. En zo begint het verhaal van hoe een van de meest comfortabele reismotoren nog comfortabeler werd. 2021 Kawasaki Versys 1000 SE: overdaad aan comfort De 2021 Kawasaki Versys 1000 SE voelt eigenlijk zoals iedere Versys 1000. Alleen dan wel een Versys die een nagenoeg perfect afgesteld rijwielgedeelte meegekregen heeft. Alsof Jonathan Rea’s eigen racemonteur eraan heeft mogen prutsen. Het enige dat je ervan merkt is hoe vertrouwenwekkend goed de Versys 1000 SE op de weg ligt. De ruime zit maakt het gemakkelijk de motor te mannen en je hebt een overdaad aan comfortverhogende dingetjes. Zo heb je cruise control, een quickshifter voor op- en terugschakelen, handvatverwarming en bochtrijverlichting. De windbescherming is met handkappen en grote, verstelbare ruit ook helemaal voor elkaar. Zoals je ziet reden wij met koffers en als je nog beter kijkt zie je ook een tankpad. Kawasaki stelde ons namelijk het luxere Tourer Plus-model beschikbaar. Dankzij de subtiele ophangpunten van Kawa’s koffersysteem blijven er geen onooglijke montagepunten in het zich. Ook als je bedankt voor de koffers en de tankpad. Aan alles is gedacht. Multitest: CF Moto 650MT, Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650 en Yamaha Tracer 7 Is hij dorstig?Nee, hoor! Schommelend rond de 1 op 20 valt dat mee.Geen fan van groen?De Versys 1000SE is er ook in het zwart met rode accentenZit je goed achterop?De bijrijder krijgt een lekker zadel met ruimte en houvast zat.Wat kost dat Skyhook?De 2021 Versys SE mét Skyhook kost niets meer dan de oude zonder. € 17.999,- om precies te zijn. Verwend Of ja, alles… de quickshifter schakelt niet bij ieder toerental even gemakkelijk terug en ik er zou graag verlichte knoppen op het stuur willen. Verder kun je niets aanmerken. Zelfs die verlichte knoppenclusters zijn geen noodzaak. Maaer je raakt zo verwend door de uitgebreide standaarduitrusting al is. En dan zou het niet misstaan. Door de bank genomen is de 2021 Versys 1000 SE met de toevoeging van Skyhook over de hele linie net weer fijner, comfortabeler en simpelweg beter geworden dan de koppelrijke vierpitter-toerder al was. Het rijden vermoeit simpelweg nooit en het blok hangt veel lekkerder aan het gas dan een viercilinder zou moeten kunnen. Voor woon-werk is het een veilige keuze en voor lange afstandsreizen is het misschien wel de beste keuze. De 2021 Kawasaki Versys 1000 SE is niet saai; die is dik voor mekaar! Pluspunten 2021 Kawasaki Versys 1000 SE Complete standaarduitrusting, rijdgemak en het smeuïge blok. Minpunten 2021 Kawasaki Versys 1000 SE Zal niet snel verrassen. En dat moet je positief uitleggen. Een tft-scherm gekoppeld aan een duidelijke analoge toerenteller. Top.Veel knoppen op links, maar die van de standaard handvatverwarming is favoriet.Showa EERA in heel kleine lettertjes; Skyhook aan boord! https://youtu.be/ES8qbVXE-ZE

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?