Getest > Husqvarna TR650 Strada/Terra

Binnen elke nieuwe straat-Husqvarna klopt een BMW-hart. Na de tweecilinder Nuda herhaalt het ‘Zweedse’ merk dit kunstje met de TR650-serie met het eencilinder G650-blok in het vooronder. Het levert een nieuwe straat en terrein Husky op met hopelijk net zo’n eigen karakteristiek gezicht als de Nuda.

 

Onderling verschillen de mono’s zo stevig dat je al binnen de Terra-familie van een eigen gezicht mag spreken. Beide motoren zijn voor wat betreft wielafmetingen, zithoogte en zelfs balhoofdhoek volledig op hun eigen terrein zijn toegespitst. Zo komt de straatgerichte Strada op gietwielen en Metzeler Tourance EXP’s. De offroad Terra staat op Metzeler Enduro 3’s en heeft spaakwielen. Qua balhoofdhoek verschillen de twee één graad: de Terra 27°, de Strada 26°. Qua zithoogte kan de lange Nederlander op beide motoren goed uit de voeten met zithoogtes van 860 millimeter op de Strada en 875 millimeter op de Terra.

 

VERRASSEND BLOK

Naast alle verschillen hebben de Husky’s vanzelfsprekend overeenkomsten. Beide motoren doen het met dezelfde veer- en rempartij, ze zijn leverbaar met ABS en maken gebruik van hetzelfde blok. De eencilinder is serieus onder handen genomen. Een nieuwe cilinderkop, een lichtere zuiger, andere timing van de nokkenassen, grotere in- en uitlaatkleppen die langer open staan en een sterk verhoogde compressie zijn de beste voorbeelden. Het resultaat mag er zijn: 58 pk en 60 Nm bij respectievelijk 7250 en 5750 toeren per minuut. Dat is, ten opzichte van de GS toch een dikke twintig procent winst.

 

Het blok met dubbele ontsteking is niet alleen qua vermogen flink opgekrikt, het loopt echt veel soepeler en meer trillingsvrij dan het exemplaar in de BMW. Net zoals het F800-blok in de Nuda verbaast, zo verrassend is dit G650-blok omgebouwd. Flink aan het gas hangen is geen straf op de Husky’s. De bak met vijf versnellingen schakelt goed, het zou nog iets lichter kunnen, maar voordat je het weet zit je om en nabij de 160 kilometer per uur. De toerentellernaald echt hoog doortrekken heeft weinig zin, maar schakellui rijden is ook  geen optie wanneer je lekker binnendoor aan het sturen bent. Logisch, want we hebben met een eencilinder te maken. Tussen uitmelken en schakellui rijden zit gelukkig een ruim gebied waarin dit duo prima acteert.

 

HARD HOEKEN

Het asfalt is tijdens de testrit bij vlagen slecht en juist daar komen de lange veerwegen van de twee goed van pas. Echt comfortabel, van klappen of beuken in je rug is geen sprake. Zelfs niet wanneer je met een noodgang over een drempel vliegt. De straatuitvoering heeft dezelfde 190 millimeter aan veerweg en dat maakt direct duidelijk dat de Strada niet met nakeds als de KTM 690 Duke te vergelijken is. Nee, het voelt aan als een allroad op straatbanden. En dat is niet verkeerd hoor. Erg comfortabel, maar tegelijkertijd ook wat minder stabiel en strak. Het geheel stuurt vriendelijk en licht, maar verwacht geen superscherp scheermes. Daarvoor is de Strada nog te veel…. tja, Terra. Aan de achterkant laat de schokdemper zich trouwens zowel qua veervoorspanning als uitgaande demping stellen; netjes. De Terra staat op medium noppenbanden en dat is samen met hard hoeken niet zo’n geweldige combinatie.

 

Er zijn verder een paar opvallend goede zaken. Dat is ten eerste het zadel. Ik heb het nooit zo op die allroadzitjes, maar Husqvarna heeft een soort compromis gesloten. Aan de voorkant loopt het smal uit, maar tussen de berijder en de duopassagier is een plateau ‘aangelegd’. Het geeft goed steun, maar laat toch ruimte over om naar voren en achteren te schuiven wanneer je offroad rijdt. Gewoon goed dus, en ook nog redelijk comfortabel. Ook de spiegels zijn goed.

 

UITLEVEN

De Terra en de Strada voelen goed, makkelijk en beheersbaar, maar kennen ook logische beperkingen. Hou in gedachte dat het lichte eencilinders zijn met enorme veerwegen en minimalistisch kuipwerk. Heerlijk voor in de stad en bij licht stuurwerk, maar voer je de snelheid op dan wordt het geheel minder stabiel. De Strada is geknipt voor de motorrijder die veel in de stad rijdt en af en toe de buitenwegen opzoekt. Dan heb je aan deze Husqvarna een goede. De Terra is een ander verhaal. De grote wielen maken het stuurwerk er niet plezieriger op. Het is een motorfiets gemaakt voor licht endurowerk. Ideaal dus voor motorrijders met een plekje buitenaf, die de onverharde wegen nog voor het uitpikken hebben. Daar kun je jezelf lekker uitleven.

 

VERSCHIL

Als geen ander beheerst Husqvarna de kunst om op basis van een BMW een totaal eigen en afwijkende motorfiets te maken.

 

METAMORFOSE

Husqvarna vervangt het brave GS-uiterlijk door wildere vormen en stopt het motorblok wat extra peper in zijn achterste.

 

BESTE KEUS

Geen commentaar. Beide modellen verschillen zo van elkaar dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken welk model het beste bij hem past.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?