Getest: BMW K1600GTL Exclusive

Cruise control, radio, elektrisch verstelbare ruit, en voor de duo-passagier zelfs rugleuningverwarming. Ja, echt. De BMW K1600GTL Exclusive doet zijn langgerekte titel eer aan en is tot de tanden bewapend met luxe en snufjes.

Op zich is de K1600GTL standaard al niet onaardig uitgerust, maar op de Exclusive zitten nog wat speeltjes die niet op de standaard accessoirelijst staan. Bijvoorbeeld nieuw in het rijtje BMW-K-snufjes is de zogenoemde ‘Hill Start Control’: heuvelstartcontrole in simpel Nederlands. Werkt keurig, zo kunnen we je melden. En zeker niet hinderlijk, doordat je het systeem als berijder actief moet aansturen door het remhendel even héél strak in te trekken. Dan verschijnt er een stop-symbool op het dashboard, waarna de computer de achterrem aanstuurt. Trek je dan weg in de eerste of tweede versnelling dan wordt de achterrem gecontroleerd losgelaten. Beroer je echter in stilstand nog een keer het remhendel, dan wordt het systeem gedeactiveerd. Het klink wellicht wat omslachtig, maar de werking is goed en simpel. Én ook belangrijk: het systeem is niet als optie beschikbaar op andere K-modellen, en dus exclusief aan deze editie voorbehouden.In de dagelijkse vlakke Nederlandse praktijk zul je meer baat hebben bij het nieuwe, en eveneens exclusieve, ‘keyless-ride’. Inderdaad, een systeem waarbij je je sleutel in de broekzak kunt houden. En waar je bij andere motormerken dan alsnog de sleutel tevoorschijn moet halen om je tankdop of koffers te openen of het stuurslot te vergrendelen, is dat bij deze GTL heel anders. Zo open je de tankdop door op de contactknop te drukken, sluit je het stuurslot door die contactknop langer in te houden en het stuur naar links te draaien, en ont- en vergrendel je de koffers met een druk op de afstandsbediening. Het gevaar om thuis weg te rijden en dan halverwege Duitsland bij de eerste tankstop pas te ontdekken dat de sleutel nog thuis ligt is erg klein omdat het bereik van de sleutel slechts twee meter is. Simpel dus: je sleutel niet in de garage, maar op ruime afstand van je K bewaren.

Wederom nieuw en exclusief, al kun je jezelf natuurlijk afvragen hóe lang het duurt totdat al deze ‘exclusieve’ opties op de accessoire-lijst van de ‘gewone’ GTL komen, is de nieuwe radio-antenne. Deze is weggewerkt in de topkoffer en zit dus niet langer al zwieberend vooraan de motorfiets. Ook een klein nieuw detail zijn de nieuwe ‘LED running daytime lights’, nieuwe dagrijverlichting dus, die wordt aangestuurd door een lichtsensor, maar ook vanaf je linkerstuurhelft te bedienen is.Toch is het de duo-passagier die het meest profiteert van de exclusieve optie-voering. Kijk toch eens naar dat vergrote duo-zadel, met nauwkeurig naar de onderarm gevormde armsteunen en de rugleuning die niet alleen verwarming heeft, maar ook comfortabel veert en zo bruuske schakelacties of horkerige acceleraties enigszins filtert. Enkel een toilet ontbreekt, maar ach, daar verzin je maar wat op…

Nog niet genoeg, snufjes? Dan zijn er ook nog de ‘gewone’ K1600GTL opties, die de Exclusive meekrijgt. Let u op? ESA II, de radio, Bluetooth voorbereiding, mistlampen, centrale vergrendeling voor alle koffers, een alarmsysteem, bandenspanningssysteem, multicontroller aan het handvat en een meesturende koplamp. Het ontbreken van een navigatiesysteem noemen we, met bovenstaande snufjes in het achterhoofd inmiddels flink verwend, vrij karig. Alle opties eisen wel hun tol, niet alleen in Euro’s uitgedrukt overigens, maar ook in kilo’s. De GTL Exclusive legt namelijk 360 rijklare kilogrammen in de schaal en moet een pittige € 34.500,- opbrengen. Maar dan heb je ook wat!

Dat gewicht ligt overigens misschien nog wel gevoeliger dan de prijs, want waar de prijs zich in weelde uitbetaald, blijf je de kilo’s voelen. Normaal lost zich dat eenmaal rollend wel op, maar echt licht stuurt de 1600 bij lage snelheden niet. Eenmaal boven de 50 kilometer per uur begint het te kloppen. En op de snelweg, cruise contol op 160, ruit op standje hoog en de radio vol open, is de K1600GTL Exclusive helemaal waar ‘ie hoort. Het gewicht voel je niet meer, want de soepele 160pk zescilinder stuwt ‘m eenvoudig voort en sturen doet ‘ie ook  nog eens gruwelijk strak.

Traction control. Praktisch! Maar waar is de chauf, James?!

Mocht er aan de ‘gang is alles’-utopie dan toch een eind komen dan kun je met de zadelhoogte van 750 millimeter gelukkig met iedere lichaamslengte met beide voeten plat aan de grond. Maar goed ook, want in tegenstelling tot de opperconcurrent, de Honda Goldwing, is de BMW K1600GT niet uitgerust met een achteruitversnelling. Die voeten plat aan de grond heb je dus nodig wanneer je eigenhandig al die kilootjes aan BMW achteruit een parkeervak of garage in moet rijden. Maar natuurlijk is dat niet wat je wilt. Met zo’n luxe-uitgeruste Duitse groottoerist wil je naar verre oorden rijden, lange afstanden maken zonder al te veel te tanken, en dat kan best. Want de K1600 is uitgerust met een ruim bemeten tank á 26,5 liter. 

Het totaalplaatje bekijkend is de BMW K1600GTL Exclusive (letterlijk) een machine van formaat, die met alles wat je maar nodig hebt aanwezig, en voor het gemak nog wat dingen die je niet nodig hebt. De enige echte domper is de prijs van € 34.500,-. Een bedrag waarvoor je ook een leuke BMW met vier wielen koopt. Maar ja, dan rij je in een auto, en wie wil dat nu?

 

[justified_image_grid ids=20583,20584,20585,20586,20587,20588,20589]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.