Opgesomd: MotoGP voor 2015

Met het bijtekenen van Bradley Smith bij Tech3 Yamaha eerder deze week, lijkt de 2015 MotoGP-puzzle nu echt in elkaar te vallen en een plaatje zichtbaar te worden.

De bliksemwissel van Cal Crutchlow naar LCR Honda schudde de boel flink op en bracht van alles aan het schuiven. Iannone verschoof door naar het fabrieks Ducati team vanaf Pramac, en kort daarna kondigde Bradl zijn vertrek aan bij LCR, aangezien Crutchlow daar zijn RC213V overneemt. De Duitser rijdt volgend jaar op een Forward Racing Yamaha. Wie zijn teamgenoot wordt is nog onduidelijk, maar kans bestaat dat invaller Alex d’Angelis bij goed presteren wellicht aan kan blijven, al test Moto2-rijder Dominique Aegerter aankomende maandag de Forward Yamaha op het circuit van Brno, wat wellicht de komst van de Zwitser zou kunnen aankondigen voor 2015. Overigens wordt ook de naam van Honda-corifee Jonathan Rea genoemd bij het team. Enfin, de geruchtenmolen draait door. 

Met het verkassen van Bradl naar Forward Racing kun je stellen dat een verhuizing van Aleix Espargaro naar het terugkerende Suzuki fabrieksteam niet langer met potlood, maar met pen geschreven staat. De Spanjaard toont gigantisch veel potentieel op de Forward Yamaha en is daardoor een veelgezocht stuk handelswaar geworden. Geen wonder dat Suzuki de jonge doch ervaren Espargaro graag ziet komen. De andere fabrieks Suzuki lijkt nog steeds naar Maverick Viñales te gaan.

Een ander terugkerend merk in de MotoGP is Aprilia. Volgens het Duitse Speedweek, dat recentelijk ook de transfer van Crutchlow naar LCR goed voorspelde, ziet nu in de glazen bol dat het merk uit Noale van plan is Marco Melandri terug naar de MotoGP te halen. De Italiaan rijdt momenteel al voor het merk in het World Superbike-kampioenschap, dus een overstap lijkt niet onwaarschijnlijk. Als tweede rijder zou Aprilia nog een oude bekende op het oog hebben. Alvaro Bautista wordt namelijk genoemd. De Spanjaard werd in 2006 wereldkampioen met Aprilia in de 125cc-klasse, en deed daarna ook goede zaken voor het merk in de 250cc-klasse, waarna het voor Bautista allemaal een beetje stukliep in de MotoGP.

Bij Pramac Ducati is vervolgens nog een zitje vrij naast de aanblijvende Yonny Hernandez, en een waardevol zitje ook. Pramac krijgt naar alle waarschijnlijkheid namelijk voor 2015 beschikking over de radicale GP15. De motor die Ducati weer op de MotoGP-kaart moet zetten. Veel namen worden genoemd, maar eentje die recentelijk veel valt is Eugene Laverty, die in eerste instantie op koers leek voor een MotoGP-startplek bij huidig Superbike-werkgever Suzuki. Laverty lijkt een logische keuze door de goede band die de Noord-Ier heeft met Gigi Dall’Igna, met wie hij in het verleden samenwerkte bij Aprilia in het WSBK. De Italiaan kwam kortgeleden over naar Ducati en deelt sindsdien de lakens uit als het om de Desmosedici GP15 gaat.

En dan is er nog de kwestie Jack Miller. Gaat de Australiër dan toch echt de gedurfde stap wagen voor het eerst sinds landgenoot Garry McCoy de overstap te maken van de lichtste naar de zwaarste GP-klasse? Voor McCoy leek het in eerste instantie goed uit te pakken, maar crashes en navenante blessures maakten spoeding een einde aan die hoop op glorie. Het team van Lucio Cecchinello is de meest genoemde optie voor Miller, en wellicht geen verkeerde ook. LCR heeft vanaf 2015 namelijk een nieuwe hoofdsponsor in investeringsmaatschappij CWM, en dus wellicht eindelijk geld een tweede motor in te zetten. Dat zal dan de RCV1000R productieracer worden, die voor 2015 belooft flink geupdate te worden. Meer nog lijkt het erop dat de huidige RC213V, minus pneumatische klepbediening en naadloze versnellingsbak maar mét Dorna elektronica, voor volgend jaar als de productieracer door het leven zal gaan. Fiks rapper dan het huidig materiaal dus. En dat zal wel moeten, want een glorieuze carrière zoals die van Miller beloofd te zijn, kan als een nachtkaars uitgaan als de resultaten uitblijven. Zeker met de straffe concurrentie en een jongeman als Marquez die de dienst uitmaakt.

Niet alleen LCR heeft wellicht een 2015 productieracer beschikbaar volgend jaar, maar ook Gresini en Team Aspar hebben er volgend jaar allebei eentje. Bij Gresini omdat Redding namelijk een fabrieksfiets beloofd is en Bautista naar Aprilia lijkt te vertrekken, en bij Aspar idem omdat men weinig ziet in een contractverlenging voor Hiroshi Aoyama. Vreemd genoeg lijkt er voor de beide startplaatsen weinig animo, maar dat kan snel veranderen nu met de tweede Tech3 Yamaha de laatste fabrieksfiets, op de Pramac Ducati na, ook vergeven is.

Verder zijn eigenlijk alle motoren van belang inmiddels verdeeld. Repsol Honda heeft het Spaanse duo Marquez en Pedrosa, en ook bij Yamaha verandert er qua line-up niets; Rossi en Lorenzo blijven aan. Pol Espargaro had al voor komend jaar getekend bij Tech3, en blijft dus ook zitten, net als Redding bij Gresini. Daarnaast worden de fabrieks Ducati’s door de twee Andrea’s, Dovisiozo en Iannone, bemand. En als laatsten blijven Hector Barbera en Nicky Hayden bij hun huidige teams volgend jaar, respectievelijk Avintia Racing en Drive M7 Aspar.

Volgens de geruchtenstroom zou Suzuki haar rijders in september bekendmaken. Aprilia zal daar logischerwijs in Misano mee komen en Miller schijnt dit weekend zijn plannen al uit de doeken te gaan doen. Meer nieuws als wij het horen! 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.