Getest: Yamaha Tricity

Wederom zet Yamaha in op drie, zij het ditmaal niet refererend aan het aantal cilinders, maar juist wielen. De Leaning Multi Wheel, zoals de Japanners hun Tricity noemen, zou een nieuw publiek moeten aanspreken, dankzij het extra voorwiel. In onze hoofdstad Amsterdam konden wij dit nieuwe concept van de Japanse motorfabrikant uitproberen. Allereerst werpen we een blik op het uiterlijk van de Tricity, waarbij het gelijk duidelijk is dat Yamaha bewust gekozen heeft voor een motorscooter die handelbaar over moet komen. Deze driewieler is een stuk smaller dan bijvoorbeeld een Piaggio MP3 of Peugeot Metropolis en oogt zodoende ook zeer licht. In werkelijkheid blijkt dat ook zo te zijn. Een eerste proefzit doet vermoeden dat het gewicht onder de 150 kilo is gebleven en dat blijkt haast te kloppen, want de Tricity doet rijklaar 152 kilo op de weegschaal zetten. Niet slecht voor een driewieler.   
Wat ook opvalt na een rondje om de Tricity gelopen te hebben, is het feit dat de afwerking van zeer hoog niveau is. Nergens zie je een draadje lopen, al het plastic sluit mooi op elkaar aan en oogt alles ook nog eens zeer compleet. Ondanks de behoorlijk lage prijs ontvang je een motorscooter die op meerdere uiterlijke vlakken hoge cijfers ontvangt. Het blijft overigens niet enkel bij een goede afwerking. Ook scoort deze scooter goed op het mooie design, een zeer informatief dashboard (tijd, benzinemeter, buitentemperatuur, tripmeters, totaalstand), de flinke ruimte onder het zadel (twintig liter), de praktische middenbok en de wel zo handige bagagehaak. 

Als de sleutel omgedraaid is en de startknop ingedrukt is, merk je voor de eerste maal dat je te maken hebt met een lichte motorscooter. In alle rust draait de 125 cc eencilinder zijn toeren, wachtend op je eerste commando’s aan het gashendel. Als je die geeft, zorg tijdens de eerste meters dan dat je went aan het nieuwe gevoel dat een driewieler aan je geeft. Dat gewenningsproces verloopt overigens zeer snel en voorspoedig en kun je gelijk merken dat deze Tricity gemaakt is om in de stad te gebruiken. Licht sturend draai je kort af en ben je de koning te rijk in druk verkeer. Ook met snelheden boven de 50 km/u blijft de Yamaha erg licht handelen en acteert de dubbele voorvork (dus vier vorkpoten!) naar behoren. Enkel als het asfalt er niet meer als een strak biljartlaken bij ligt, merk je dat de voorzijde van de Tricity ietwat beweging toont. Hobbels in de weg zorgen voor wat onbalans en op zulke momenten merk je dat de driewielige constructie toch enige moeite heeft om op correcte wijze het juiste gevoel te behouden. Wel een groot voordeel is dan weer het feit dat je nooit het gevoel hebt dat de Tricity onder je vandaan zal gaan, omdat je juist een extra ‘poot’ hebt om op te staan.
Als je de binnenstad verlaat en die inruilt voor bijvoorbeeld het buitengebied van Amsterdam merk je dat de Tricity aardig zijn best moet doen om hoge snelheden te halen. De eencilinder met een maximale 10,9 pk bij 9.000 tpm (rechtstreeks afkomstig van de Aziatische markt) blijkt dan toch aardig tekort te komen. Een tachtig-weg is nog te doen, maar mag de snelheid nog wat hoger (auto- of snelweg) komen te liggen, dan moet je serieus aan de slag. De topsnelheid ligt namelijk rond de 100 km/u, maar om die te bereiken heb je behoorlijk de ruimte nodig om die drie cijfers uiteindelijk op het dashboard te kunnen tonen. Het is dan ook niet voor niets dat Yamaha deze driewieler neerzet als een mobiliteitsfactor in een drukke stad, aangezien buiten de stadsgrenzen de speelruimte aardig beperkt wordt door de minimale cilinderinhoud. 

Dat Yamaha voor € 3.999,- een zeer complete driewieler neerzet, is een knap wapenfeit. Zeker als je nagaat dat deze scooter nergens een grote steek laat vallen. Kijk alleen al maar naar het feit dat deze motorscooter beschikt over Yamaha’s Unified Brake System (UBS). Dit gecombineerde remsysteem zorgt voor een behoorlijke remkracht via de twee hendels. Een ander groot voordeel van de Tricity is dat ie zeer zuinig omspringt met zijn benzine. Verwacht namelijk een gemiddelde van 1 op 40 en zelfs met een tankinhoud van 6,6 liter kom je dan zeker tweehonderd kilometer ver. Al met al hebben de Japanners een mooi, kwalitatief hoogstaand product op de markt gezet. Echter, de vraag is of we de Tricity veel in Nederland zullen gaan bewonderen, aangezien we hier niet zo van de lichte motorfietsen zijn, laat staan scooters. In het buitenland gaat er zeker animo voor zijn, aangezien men daar deze 125 cc ook met autorijbewijs mag rijden. In Nederland geldt die regeling echter niet, dus dat zal de verkoop van de Tricity enkel bemoeilijken. Jammer, want op zich is deze gemakkelijk sturende driewieler een ideale commuter voor de automobilist die geen vertraging meer wil oplopen tijdens zijn rit van huis naar werk en vice versa.

[justified_image_grid ids=20740,20741,20742,20743,20744,20745,20746,20747,20748,20749,20750,20751,20752,20753,20754,20755]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?