Eerste test Orcal SK03

De naam Orcal past ogenschijnlijk perfect in het rijtje Bultaco, Sanglas, Derbi, Montesa en Ossa. Toch hebben we niet te maken met een herrezen Spaans merk, maar met een Frans. Made in China, dat dan weer wel. Is de Orcal SK03 toch met een Frans sausje overgoten? Voor ons Hollanders is Orcal de grote onbekende. Je moet van verdomd goede huize komen om überhaupt iets over het merk te kunnen zeggen. Daar gaan we: het bestaat sinds 2013, noemt zichzelf Frans, is volledig in China geproduceerd (iets wat we bijvoorbeeld ook kennen van Mash), wordt sinds 2015 door BW Import in België ...
De naam Orcal past ogenschijnlijk perfect in het rijtje Bultaco, Sanglas, Derbi, Montesa en Ossa. Toch hebben we niet te maken met een herrezen Spaans merk, maar met een Frans. Made in China, dat dan weer wel. Is de Orcal SK03 toch met een Frans sausje overgoten? Voor ons Hollanders is Orcal de grote onbekende. Je moet van verdomd goede huize komen om überhaupt iets over het merk te kunnen zeggen. Daar gaan we: het bestaat sinds 2013, noemt zichzelf Frans, is volledig in China geproduceerd (iets wat we bijvoorbeeld ook kennen van Mash), wordt sinds 2015 door BW Import in België gevoerd en die importeur richt zijn pijlen sinds dit jaar ook op Nederland. De meeste modellen meten slechts 125 cc, maar deze gloednieuwe 300 is voor ons het meest interessant. Waarom rijden we hem? Er valt genoeg te kiezen voor mensen die een A2-motorfiets willen of moeten rijden. Toch ziet Orcal nog kansen in deze drukbezette klasse. Zijn een agressief design en een laag prijskaartje goed genoeg om een deel van de markt te veroveren? TestlocatieMechelen en omstrekenOmstandighedenSchraal oostenwindjeTemperatuur9 gradenTestkilometers73BijzonderhedenVoor de eerste keer ooit staat er een Orcal in MOTO73 Sterke concurrenten Als geen ander hebben Chinese fabrikanten ervaring met het produceren van lichte motoren, maar met deze Orcal SK03 maakt het zichzelf niet gemakkelijk. Iedere zichzelf respecterende motorfietsfabrikant is aanwezig op de A2-markt. De nieuwkomer heeft dus op voorhand de handen vol aan de verzamelde concurrentie. Laten we die samenvatten in wat droge cijfers. Waar heeft de € 5.349,- kostende, 28 pk sterke en 163 rijklare kilo’s zware SK03 mee af te rekenen? Europa heeft de BMW G310R (€ 6.100,-, 34 pk, 158,5 kg rijklaar) en de KTM 390 Duke (€ 6.600,-, 44 pk, 149 kg droog). Japan heeft een Honda-eencilinder, de CB300R (€ 5,958,-, 30,9 pk, 143 kg droog), en twee twins. Dat zijn de Kawasaki Z400 (€ 6.099,-, 45 pk, 167 kg rijklaar) en de Yamaha MT-03 (€ 6.599,-, 42 pk, 168 kg droog). Het is duidelijk dat het grootste voordeel van deze Orcal zijn bescheiden prijskaartje is. Verder weet hij te overtuigen met een strak en agressief lijnenspel, maar daarmee onderscheidt hij zich niet van de concurrentie. Alle andere fabrikanten richten zich eveneens op de jeugd en de scherp gelijnde modellen sluiten daar mooi bij aan. De SK03 onderscheidt zich wel van zijn tegenstrevers met een audio-installatie. Je leest het goed inderdaad: stereo. Op de tank zit een bedieningspaneel dat de radio en Bluetooth-speaker bedient. Als je wilt kun je dus rijden met je favoriete rapper op de achtergrond. Of op de voorgrond… Het kleine speakertje produceert namelijk flink wat decibellen. Orcal SK03 met stereo In de landelijke omgeving van Mechelen voelt het van de zotte om de muziek op tien te zetten. Dat past gewoon niet in deze rurale omgeving. De SK03 past hier juist prima. De route voert eerst door de stad Mechelen. Daar prik je de SK03 in elk gaatje en sta je steevast vooraan bij het verkeerslicht. Eenmaal buiten de stadsgrenzen volgen de smalle boeren- en klinkerwegen elkaar snel op. In deze landelijke omgeving voelt een schallende stereo vanaf een A2-motor ongepast. De dubbele uitlaatdempers laten al meer dan voldoende van zich horen. Zeker als ze lekker terugpetsen bij het afsluiten van het gas. Het motorblok levert bruikbaar vermogen. Nogal wiedes met 28 pk, maar de pk’tjes zitten vooral onderin. Je hoeft dus niet continu het gas volledig open te draaien om vooruit te komen. Rood begint bij 10.000 toeren, maar voorbij de 8.000 toeren heb je niet zo veel te zoeken. Waar het bij een KTM 390 bijvoorbeeld allemaal bovenin gebeurt, zit het vermogen van de Orcal onderin. Je kunt dus rustig een versnelling te hoog rijden. Net als veel andere mono’s levert het afsluiten van het gas wel een duidelijk voelbaar on/off-moment op. Eén koddigheid wil ik je niet onthouden: de SK03 heeft twee rijmodi. Al dat vermogen ook… De dubbele uitlaatdempers voegen bij rechterbochten nog wat extra decibellen toe. Het beschermschildje schraapt bij enthousiast bochtenwerk al snel over de grond. Spijtig, want een klein en licht (al is hij in vergelijking met de concurrentie wat spekkig) motorfietsje moet het hebben van het bochtenwerk. Dubbeltest Honda CB500X vs. Voge 500DS Lomp Natuurlijk stuurt de Orcal SK03 nog altijd vederlicht in. Door de boerenaard van de wegen, weggetjes is een beter woord, is de stabiliteit op hoge snelheid niet op de proef gesteld. Het is zelfs dan duidelijk dat de vering goed is voor comfort, maar dat ingaande demping niet de hoogste prioriteit heeft. De voorvork is heerlijk soepel op de kasseistroken, maar tordeert bij het remmen en duikt eveneens flink. De Orcal staat hierin niet alleen. Bij de meeste A2-motoren mag de vering geen drol kosten en dat resulteert per saldo in (te) soepel geveerde fietsen. De remmen doen het trouwens prima. Ze bijten lekker enthousiast in de enkele remschijven en zetten de motorfiets probleemloos stil. Het ABS is weliswaar van het gerenommeerde Bosch, maar voelt toch wat lomp aan. Lomp hoeft een bestuurder zich niet te voelen. De Orcal SK03 biedt meer dan genoeg ruimte en eigenlijk zit je prima op het ding. De zadelhoogte bedraagt een riante 810 mm en dat resulteert in flink wat leefruimte. Het stuur zit precies goed en hetzelfde geldt voor de voetsteunen. Knieën vinden nog net een plek in de uitsparingen van de benzinetank. De 15,5 liter inhoud moet trouwens goed zijn voor een heerlijke actieradius. De cijfertjes op het lcd-dashboard zijn niet al te groot, maar je krijgt alles nog net in zicht. Dat laatste geldt helaas nog niet voor Nederlandse verkooppunten. Belgen kunnen Orcal al bij verschillende motorzaken kopen, in Nederland is BW Import nog naarstig op zoek naar motorzaken. Je moet dus noodgedwongen de landsgrens over om een exemplaar te bemachtigen. Je kunt ook wachten tot er Nederlandse verkooppunten zijn. De ambitieuze importeur is er volop mee bezig. Conclusie van de Orcal SK03 Laten we direct met de twee grootste voordelen van de Orcal SK03 beginnen. De motor ziet er – zeker vanaf de scherp gelijnde voorkant – goed uit en ik kan me donders goed voorstellen dat een jong knaapje hier als een blok voor valt. Ten tweede is de prijs laag ten opzichte van de concurrentie. Al zie je dat prijsverschil terug in de specificaties; de Orcal levert minder vermogen dan zijn tegenstrevers en is tegelijk aan de zware kant. Een enthousiaste A2’er stapt daar moeiteloos overheen, want de Orcal SK03 is 600 tot 1.250 euro goedkoper dan zijn tegenstrevers. Dat zijn heel wat krantenwijken en na twee jaar stap je toch zo snel mogelijk over op het echte werk. Maar wat als de SK03 voor jou het echte werk is? Dat je niet zwaarder hoeft, of slechts iets wilt voor achter op de camper? In dat geval koop je een comfortabele en gemakkelijke motorfiets die groot genoeg is voor de gemiddelde Hollander. Ja, dat doe je ook met de meeste tegenstrevers (die hun meerprijs ook echt waard zijn), maar die hebben geen stereo en zijn geen garantie voor een gesprek. ‘Orcal dat ken ik niet. Is het iets Spaans of zo?’ Plus Prijs, looks, remmen, bruikbaar vermogen, uniek met stereo Min Beperkte hellingshoek rechts, geen krachtpatser, (nog) geen Nederlandse verkooppunten

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?