Test Hyosung Bobber GV300S

Ken je nog dat oude reclamefilmpje van de Fiat Panda? In dat Italiaanse koekblikje lachte je zogenaamd iedereen uit. De commercial kwam als vanzelf opzetten op deze Hyosung Bobber GV300S en ik kreeg hem niet meer uit mijn hoofd. Er bestaan ongetwijfeld hele motorrijdende volksstammen, die zich eerder uitgelachen voelen op een Hyosung Bobber GV300S dan dat ze iedereen uitlachen. Het is ook wel een koddig en niet-alledaags motorfietsje. Een lastig te plaatsen motor bovendien. Een matzwarte, goedkope Koreaanse V-twin van 296 cc in een wereld die wordt gedomineerd door glanzende dikke Amerikaanse twins. Een wereld waar volgens ...
Ken je nog dat oude reclamefilmpje van de Fiat Panda? In dat Italiaanse koekblikje lachte je zogenaamd iedereen uit. De commercial kwam als vanzelf opzetten op deze Hyosung Bobber GV300S en ik kreeg hem niet meer uit mijn hoofd. Er bestaan ongetwijfeld hele motorrijdende volksstammen, die zich eerder uitgelachen voelen op een Hyosung Bobber GV300S dan dat ze iedereen uitlachen. Het is ook wel een koddig en niet-alledaags motorfietsje. Een lastig te plaatsen motor bovendien. Een matzwarte, goedkope Koreaanse V-twin van 296 cc in een wereld die wordt gedomineerd door glanzende dikke Amerikaanse twins. Een wereld waar volgens het bekende gezegde bovendien geen ‘substitute for cubic inches’ is. TestlocatieHet Groene HartOmstandighedenLente op z’n bestTemperatuur19 gradenTestkilometers80BijzonderhedenIntroductie nieuwe stijl; geen hordes motorjournalisten, maar een privé-introductie Actieve zithouding Dat van die cubic inches is mogelijk waar, maar er is eveneens geen substituut voor rijgemak. Een motorfiets die droog nog geen 170 kilo weegt, levert dat volop. De Hyosung Bobber GV300S verbaast – in verhouding tot zijn lage prijs – op veel vlakken en het stuurgedrag is er daar een van. De zitpositie is een andere. Je verwacht het niet, maar de Koreaan zit beter dan verwacht. Mijn modale 1.80 meter past er goed op. De voetsteunen staan gelukkig niet extreem ver naar voren en ook het stuur staat op een logische plek. Het is niet de extreem ‘laid back’-houding van een gemiddelde vette bobber, maar een flink stukje actiever. Eerlijk gezegd een houding die ik prefereer boven de gebruikelijke passieve hangplek die bobbers bieden. Zou er dan toch een stukje Fiat Panda in deze Hyosung zitten? Hyosung Aquila GV125S Bobber test Helaas kopiëren de Koreanen wel een luchtfilter dat irritant in je been prikt. Wat ze niet kopiëren is de afwerkingsgraad van grote customs. Niet dat ze het niet kunnen, maar omdat het er bij een prijs van € 5.999,- simpelweg niet in zit. De lage prijs zie je terug aan rommelig weggewerkte slangen, onderdelen en reservoirs die recht in het oog vallen. Om ze wel onzichtbaar op de motor te monteren is een groter ontwikkelingsbudget noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor het kleurenschema. Wie op zoek is naar een glossy, duotone metallic dekje is aan het verkeerde adres. Net als de T-Ford komt de Hyosung Bobber GV300S alleen in het zwart. Helaas kopiëren de Koreanen wel een luchtfilter dat irritant in je been prikt. Wat ze niet kopiëren is de afwerkingsgraad van grote customs. Niet dat ze het niet kunnen, maar omdat het er bij een prijs van € 5.999,- simpelweg niet in zit. De lage prijs zie je terug aan rommelig weggewerkte slangen, onderdelen en reservoirs die recht in het oog vallen. Om ze wel onzichtbaar op de motor te monteren is een groter ontwikkelingsbudget noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor het kleurenschema. Wie op zoek is naar een glossy, duotone metallic dekje is aan het verkeerde adres. Net als de T-Ford komt de Hyosung Bobber GV300S alleen in het zwart. Waarom rijden we hem? Allereerst zijn we benieuwd hoe een Koreaan rijdt. Ten tweede is de spoeling dun voor een A2-motorrijder wiens hart sneller klopt van bobbers en customs. Hoeveel Bobber mag hij/zij verwachten voor zesduizend euro? Ontvangen met open armen De schoonheid van de 60°-V-twin zit niet van buiten, maar van binnen. Het is opmerkelijk geinig rijden met een achtklepstwin van slechts 296 cc. Van laagtoerig rondploffen is absoluut geen sprake, wie vooruit wil moet gas geven. Bobberen nieuwe stijl is met het gas tegen de stuit richting rood. Bij 10.000 toeren is het over met de pret, bij 6.000 toeren in de zesde versnelling staat er 100 km/u op de teller. Dat is heel iets anders dan de gebruikelijke verbrandingsklap bij iedere lantaarnpaal, maar dit heeft ook beslist zijn charme. Voor een jeugdige motorrijder met een voorliefde voor customs kan ik me zelfs voorstellen dat het inspirerender werkt dan een tot 35 kW gecastreerde zware Amerikaan. Deze kleine donder heeft meer bravoure in zich dan je op voorhand verwacht en dat werkt inspirerend. De versnellingsbak, die met korte duidelijke tikken op- of afschakelt, werkt lekker mee bij de actieve rijstijl. Waar 300cc-motoren vaak eencilinders hebben, is de Hyosung een multicilinder. Het levert hem een verrassende souplesse op. De mini-zuigertjes zetten het natuurlijk niet snel op een protesterend gebok. Het lukt zelfs om met de nodige koppelingslip een minirotonde in zesde versnelling te nemen. Vrij van vibraties is het blok niet, maar die zijn net zo klein als de zuigers en niet irritant. Dat is het oppakken vanaf volledig gesloten gas wel. De motor reageert dan aan/uit. Van dikke uitlaatklappen is met 296 cc natuurlijk geen sprake. De GV300S is eerder een piepertje dan een potato-potato-bullebak. Een geruststelling: dijkbewoners zullen je met open armen ontvangen. Zowaar een echte bobber Diezelfde dijkbewoner vervloekt je dan weer als je vonkentrekkend voor zijn neus langs komt vliegen. De grondspeling valt helemaal niet tegen voor een bobber, maar het sturen gaat zo makkelijk met deze lichtgewicht dat je al snel dieper en dieper de bocht induikt. En dat op banden van Timsun… Na het lezen van die merknaam op het rubber hield ik dat vertrouwen vooraf niet voor mogelijk. Het gemak van insturen is geweldig door het lage gewicht en het 16-inch voorwiel. Probeer dan maar eens niet te lachen. Op hoge snelheden sluipt er gemakkelijk iets van onrust in het rijwielgedeelte, maar nooit verontrustend. Het is wat dat betreft geen traditionele bobber, maar doe daar in het bochtenwerk je voordelen mee. Het kost door de actieve zithouding geen kracht om je schrap te zetten tegen de rijwind. Bij de remmen is de GV300S zowaar net een echte bobber. Ze voldoen, maar het houdt niet over en het is raadzaam om altijd voor- en achterrem gelijktijdig te gebruiken. Ook bij de vering lijkt de Koreaan op een dikke bobber. Alles is nogal geënt op comfort. De vering opereert nog soepeler dan het blok. De vering strijkt grote oneffenheden met liefde plat. Kleine opeenvolgende bultjes verteert de voorvork minder, dan voelt het wat stuiterig aan. De vering is dus aan de slappe kant, maar voelt daardoor wel comfortabel op bobber-tempo. Conclusie Je kunt deze paradijsvogel beoordelen op alles wat hij niet is en dat is heel wat. Voor een bobber heeft hij geen moddervet blok, overdadig chroom, is hij niet loeizwaar en kost hij geen vermogen. Opmerkelijk genoeg kun je onmogelijk bezwaar hebben tegen minstens de helft van deze ‘nadelen’. Vooral de handelbaarheid moet beginnende of juist afbouwende motorrijders aanspreken. Deze bobber druk je – in tegenstelling tot het Amerikaans origineel – wel lachend aan de hand een garage uit. Het bochtenwerk verloopt ook stukken gemakkelijker. Als je overstapt van een zware jongen, pakt het rijgemak je zonder twijfel in, maar is het wennen aan de motorkarakteristiek. Zeg de vertrouwde potato-klappen maar gedag en verwelkom hoge toerentallen. Ze passen wel bij deze motorfiets. In het zadel van deze bobber voelt het niet onnatuurlijk om richting het rode gebied te gaan. Hoe klein en afwijkend ook, de Hyosung Bobber GV300S komt wel over als een homogene motorfiets waarbij motorblok en rijwielgedeelte hand in hand gaan. Als de bestuurder ook nog eens perfect in dat plaatje past, krijg je inderdaad een motorfiets waarmee je heel wat mensen uitlacht. Prijs€ 5.999,-Prijs België € 4.999,-ImporteurMotomondoInternethyosung-motors.nl

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?