Test 2021 BMW S 1000 R

Test 2021 BMW S 1000 R. Elk merk wil maar al te graag een serieuze speler zijn in de hypernaked-klasse, want dan weet je dat er leuke verkoopcijfers te verwachten zijn. Het is daarom ook dat de competitie hier stevig is. BMW doet er in 2021 een schepje bovenop door een vernieuwde S 1000 R neer te zetten. Testlocatieomgeving Eindhoven en ArnhemOmstandighedennatte periode, met af en toe wat droog asfaltTemperatuur11 gradenTestkilometers340Bijzonderhedenwachten op een droog moment voor fotografie Waarom rijden we de 2021 BMW S 1000 R? Sinds zijn entree in 2014 is dit eigenlijk de eerste serieuze vernieuwing voor de BMW S1000R. Reden genoeg om ’...
Test 2021 BMW S 1000 R. Elk merk wil maar al te graag een serieuze speler zijn in de hypernaked-klasse, want dan weet je dat er leuke verkoopcijfers te verwachten zijn. Het is daarom ook dat de competitie hier stevig is. BMW doet er in 2021 een schepje bovenop door een vernieuwde S 1000 R neer te zetten. Testlocatieomgeving Eindhoven en ArnhemOmstandighedennatte periode, met af en toe wat droog asfaltTemperatuur11 gradenTestkilometers340Bijzonderhedenwachten op een droog moment voor fotografie Waarom rijden we de 2021 BMW S 1000 R? Sinds zijn entree in 2014 is dit eigenlijk de eerste serieuze vernieuwing voor de BMW S1000R. Reden genoeg om ’m te testen. Je hoeft geen motorkenner te zijn om te zien dat deze 2021 BMW S 1000 R een serieuze update van de Duitse ingenieurs en ontwerpers kreeg. Eén van de meest duidelijke wijzigingen zit ’m in de snoet van het 2021-model. Er is geen plaats meer voor de dubbele ogen in de koplampunit. Hoewel het een kwestie van smaak is, oogt dit geheel toch wel een stuk frisser. De look aan de voorkant ken je trouwens al, met dank aan de F900R. Ook en profil is deze BMW gemakkelijk te onderscheiden van zijn voorganger. Nieuw kuipwerk, subframe, achterbrug en uiteraard het blok maken het verschil. Om het geheel compleet te maken, pakte BMW ook de achterzijde aan. Dat is wederom niet moeilijk te zien, want je ziet ineens luchtkanalen door de kont gaan. Plus: een centraal achterlicht ontbreekt. Dat laatste is leuk verzonnen, maar in de praktijk blijkt dat toch niet echt te werken. Het remlicht zit nu verwerkt in de led-knipperlichten. Als je nu een bocht nadert, je knipperlicht aanzet en tegelijkertijd remt, dan is het allemaal lastig zichtbaar voor achteropkomend verkeer. Onderhuids vonden ook verschillende wijzigingen plaats. Zo zet BMW een aangepaste versie van het krachtige S1000RR-blok (2019-model) in deze naked. Tel daar een stevig elektronicapakket bij op, scherp het rijwielgedeelte aan en je kunt waarschijnlijk wel raden dat deze S1000R gehakt maakt van zijn voorganger. Dat is uiteraard de eerste missie van een nieuw model, maar de belangrijkste vraag moet daarna nog gesteld worden. Schrikt BMW de concurrentie af met deze flink aangepaste S1000R? Serieus gezelschap Voordat we daadwerkelijk een been over het zadel van de 2021 BMW S 1000 R gooien, is het goed om allereerst eens rond te kijken naar potentiële concurrenten in de zwaar bevochten hypernaked-markt. Het is namelijk vechten om een toppositie in deze klasse. Krachtpatsers in het veld zijn de KTM 1290 Super Duke R, het Italiaanse V4-duo in de vorm van de Ducati Streetfighter V4 en Aprilia’s Tuono, terwijl de MT-10 van Yamaha zich vanuit de Japanse hoek aan de frontlinie meldt. Een serieus gezelschap dus en de vraag rijst of BMW een kans maakt. Een boost kunnen ze überhaupt wel gebruiken, want in 2020 was de verkoop van de S1000R er nou niet eentje waar de directie in München heel vrolijk van werd. Exacte gegevens zijn niet vrijgegeven, maar navraag in Duitsland levert een half antwoord op; meer dan 2.600 motoren. Als je nagaat dat BMW in 2020 maar liefst 169.272 motoren verkocht, is er dus een heel marginaal deel weggelegd voor de hypernaked van de Duitsers. Dat kan en mag wel een stukje beter, zou je denken. Tijd om te rijden. Met de sleutel nog in de rugzak (want keyless) opent het tft-display zich als de startknop wordt ingedrukt. Helder en overzichtelijk is alle informatie te zien. Het menu blijkt enorm veel opties te bieden, waardoor je zomaar een half uurtje kwijt kunt zijn om alles te ontdekken wat er op dit display kan verschijnen. Die tijd besteden we liever aan rijden en dus volgt een snelle schakeling richting de Sport-stand van het scherm. Er ontstaat een erg gaaf infobord voor je neus, waarbij je zelfs de maximale hellingshoek, remdruk en de mate van traction control terugziet. Dat wordt natuurlijk een spelletje an sich, om zo hoog mogelijke getallen op het dashboard terug te vinden. We beginnen echter rustig aan, want ook dat laat de BMW direct zien. Bij een koude motor begint het schakellicht namelijk al vroeg te flikkeren. Nog zo’n leuke gadget van het display ontdek je als je een keer stilstaat, met draaiende motor. Geef dan maar eens een dotje gas en je ziet de cijfers van de toerenbalk ‘trillen’. Op het ritme van de viercilinder zie je beweging in bijvoorbeeld de 2 en 4 ontstaan. Gaaf gedaan, BMW. Racegenen van de RR Op een redelijk rauwe manier wordt de 999cc-vier-in-lijn wakker geschud. De Akrapovic uit het M-pakket versterkt tegelijkertijd het gevoel dat je hier met een extreem krachtig blok te maken hebt. Hoewel het nieuwe model geen extra vermogen ontving voor 2021, is 165 pk bij 11.000 tpm nog altijd meer dan voldoende om al heel snel je rijbewijs kwijt te raken. Eén serieuze twist aan de rechterzijde van het stuur volstaat. Als de versnellingsbak in z’n eerste versnelling is getikt, valt op dat de koppeling vrij abrupt lost bij een koude motor, niet direct het fingerspitzengefühl waar je op hoopt. Gelukkig verdwijnt dat gevoel als de vierpitter goed en wel is warmgedraaid. Het blok, gebaseerd dus op BMW’s 2019-superbike, is in de onderste toerenregionen goed te temmen, want daar zit niet het beestachtige karakter van de Duitser verscholen. Nee, daarvoor moet je nog wat extra olie op het vuur gooien. Overigens gaat dat razendsnel op de 2021 BMW S 1000 R, mits je ’m in de juiste rijmodus hebt staan. Wil je optimaal gebruikmaken van het aanwezige koppel, dan moet je het optionele Dynamic Pro inschakelen. Hoewel de gasreactie in standje Road en Dynamic even fel is, wordt in deze twee rijmodi het koppel ietsje afgeroomd in de eerste en tweede versnelling om je iets meer controle te geven. Dat kan zeker geen kwaad als je voorbij de 6.000 tpm komt. Dan schiet de wereld ineens heel snel aan je voorbij. Vanaf de ‘6’ op de digitale toerenbalk knalt de krachtige viercilinder in één ruk door naar het toerenplafond van 12.000 tpm. Met het gas tegen de stuit, tik je dan gemakkelijk tegen de versnellingspook aan en laat je de prima werkende quickshifter (op en neer) het werk doen. De brute acceleratie zet zich onverminderd door. Na één zo’n overweldigende raketlancering weet je gelijk dat de RR-racegenen nog altijd in de naked aanwezig zijn. Het ‘verlies’ aan pk’s ten opzichte van zijn gekuipte broer (- 42 pk) ga je op straat geen enkele minuut missen, want die komen echt alleen tot hun recht op het circuit. Deze hypernaked is de ideale opvolger voor mannen en vrouwen die hun sportmotor in willen ruilen voor een rechtere zitpositie, meer comfort en toch nog altijd hun sportieve aspiraties willen waarmaken. Dubbele winst De vier-in-lijn is tevens grootaandeelhouder in het gewichtsverlies dat de S1000R voor elkaar wist te krijgen. Het blok is een goede vijf kilo lichter dan zijn voorganger, waardoor de weegschaal nu onder de 200 kilogram blijft. Dat kan zelfs nog wat lager uitkomen als je opteert om de carbon wielen (of de gesmede versies) uit de enorme waslijst aan opties te kiezen. Het geteste model blijkt over haast de gehele collectie opties te beschikken en dus zijn wij inderdaad op pad met slechts 194 kilo aan S1000R. Het zal je niet verrassen dat vooral deze lichte, doch sterke wielen helpen om de hypernaked nog wat sneller van richting te laten veranderen. Op stuurgebied heeft de BMW op die manier een dubbele winst te pakken, want ook de geometrie werd licht aangepast. De S1000R lijkt nu wat meer op de neus gericht te zijn, wat ook te zien is aan de verhoogde zitpositie (+20 mm), een kortere naloop (-2,5 mm) en steilere balhoofdhoek (+0,4 graden). In de praktijk is duidelijk te merken dat de Duitser met liefde de randen van de 200 mm brede Dunlop Sportsmart 3-banden (190 op de S1000R zonder M-wielen) opzoekt, zonder veel energie van de rijder op te eisen. De BMW voelt licht aan als het op sturen aankomt, maar het is daarbij moeilijk in te schatten hoeveel voordeel je uit de carbon wielen haalt. Op hoge snelheid wordt de S1000R overigens wel een klein beetje zenuwachtig als er oneffenheden in het asfalt zitten, maar niets om extreem nerveus van te worden. Mocht het allemaal net even wat te snel gaat, dan is het goed om te weten dat er stevige ankers op de BMW aanwezig zijn. Het wisselt nogal snel op dat gebied bij de Duitsers, de radiaal gemonteerde remklauwen op de S1000R zijn afkomstig van het Amerikaanse Hayes. De remdruk bouwt snel op, waardoor je direct een serieuze bite ontvangt van de vierzuiger-exemplaren. Mocht je te veel vragen van je remmen, weet dan dat er een stevig elektronicapakket op de BMW zit, waaronder hellingshoekafhankelijk ABS. Eerste test 2021 Suzuki GSX-S1000 2021 BMW S 1000 R: meer comfort Elektronica speelt eveneens de hoofdrol bij de vering van deze specifieke 2021 BMW S 1000 R. Optioneel is de Duitse naked namelijk met Dynamic Damping Control uit te voeren. De semi-actieve vering wordt daarbij gekoppeld aan de rijmodus, waardoor je een zachter ingestelde Marzoccchi aan de voorzijde ontvangt als je de Rain-modus hebt ingeschakeld. Logischerwijze ontvang je een sportievere setting als je met Dynamic onderweg bent. Achter is trouwens de veervoorspanning met een knop op het stuur aan te passen, solo of duo. Hoewel je wat controle inlevert door het DDC (je kunt niets handmatig instellen), is het zeer de vraag hoeveel motorrijders daadwerkelijk aan hun vering sleutelen. Feit blijft, mocht je een nog sportievere vering willen, dan is dat nu niet mogelijk. Ben je een zelfbenoemd veringexpert, kies dan voor de standaardvoorvork, die volledig instelbaar is. De 2021 BMW S 1000 R is tevens voorzien van een nieuwe IMU, gekoppeld aan flink veel elektronische vangnetten. Bedenk een systeem en je vindt het aan boord van deze BMW, helemaal als je over Dynamic Pro beschikt. De remmende werking van het blok is dan zelfs te controleren. Mits je nog wat extra euro’s wilt uitgeven, is ook het comfortniveau op elektronische wijze op te krikken. Je maakt de Duitser helemaal compleet met handvatverwarming en cruisecontrole. Conclusie 2021 BMW S 1000 R Zonder enige twijfel staat de 2021 BMW S 1000 R op een hoger niveau dan zijn voorganger. Vooral op het stuurvlak is er serieuze vooruitgang geboekt. De vraag is of de Duitser hiermee een hoofdrol kan pakken in het ultieme hypernaked-gevecht… De BMW lijkt een perfecte allrounder in het naakte topsegment te zijn, zeker als hij in optima forma voor je staat. De S 1000 R begint met een vanaf-prijs van € 17.150,-, maar in die vorm ontvang je een minder uitgebreid pakket dan de concurrentie. Wil je de BMW enigszins op gelijk niveau krijgen, dan loopt de prijs al snel op. Ons geteste model had bijvoorbeeld een goede tienduizend euro aan extra’s. Met € 27.620,- heb je een zeer complete hypernaked te pakken, maar dan zit je wel ruim boven de verkoopprijzen van de concurrenten. Is dat prijskaartje te rechtvaardigen tegenover de andere hypernakeds? Lastig te zeggen. Er is eigenlijk maar één manier om daarachter te komen. Een rechtstreeks gevecht met zijn concurrenten. Pluspunten 2021 BMW S 1000 R Krachtig blok, fijn stuurkarakter, allrounder Minpunten 2021 BMW S 1000 R Achterlicht in knipperlichten, trillingen, (dure) opties nodig https://youtu.be/SoI-9qakEvE

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?