vrijdag 19 april 2024

Test 2022 Honda CMX1100 Rebel: Dubbele persoonlijkheid

Test 2022 Honda CMX1100 Rebel. In 2019 reden we met de Honda CB1000 van Barcelona over de Pyreneeën naar Wheels and Waves in de mondaine badplaats Biarritz aan de westkust van Frankrijk. Het werd een fantastische rit en het festival was meer dan de moeite waard. Ik hoefde dan ook geen seconde na te denken over het antwoord op de vraag of ik Wheels and Waves nog een keertje wilde bezoeken. Onze ‘wheels’ stonden dit jaar onder de Honda CMX1100 Rebel.

TestlocatieBiarritz, Frankrijk
Testomstandighedenzonnig en droog
Temperatuur22 graden
Testkilometers168

Test 2022 Honda CMX500 Rebel: Volwassen opstapper

Geen ritje door de Pyreneeën dit keer. In een uurtje of zes reisden we met de TGV tot in het station van Biarritz, op een steenworpafstand van het festival en de woeste Atlantische kust. Biarritz is een gezellige badplaats en trekt in de zomer toeristen vanuit heel Europa. Door de ligging vlak tegen de Spaanse grens en het prachtige groene achterland is Biarritz ook beslist geen verkeerde bestemming voor een motorvakantie. Zeker wanneer je opteert voor de eerste dagen van juli, want dan wordt Biarritz letterlijk overspoeld door motoren. Het cultfestival Wheels and Waves trekt dan duizenden motorliefhebbers, waarvan het overgrote deel zich met plezier aanpast aan de sfeer van het festival. Je ziet weinig niet-omgebouwde motoren en hoe meer ‘cult’ er vanaf straalt, hoe beter jij en je machine blenden in de kleurrijke massa.

Richting Spaanse grens met de 2022 Honda CMX1100 Rebel

De sfeer is geweldig en ook het weer staat aan onze kant. Gelukkig, want Honda stippelde een route van zo’n 160 kilometer uit, waarvan een belangrijk deel ons voert door de bergen van het aangrenzende Baskenland. We starten langs de kust richting Spaanse grens. De Honda CMX1100 Rebel die we testen is een DCT-versie, dus met een automatische zesbak. Het ontbreken van een koppelingshendel vraagt altijd even gewenning en het deactiveren van de handrem is ook niet iets dat je gewend bent. Maar in gebruik is de DCT (Double Clutch Transmission) de Rebel op het lijf geschreven. De dikke 1100cc-tweecilinder uit de Africa Twin is van nature al een heel gemakkelijk en schakellui te rijden krachtbron, maar in combinatie met een DCT is het nog relaxter aan boord van de CMX.

Test 2022 Kawasaki Ninja H2 SX SE: Haantjesgedrag

Dat relaxte gevoel past helemaal bij de ongecompliceerde looks van CMX. Die lijkt overigens als twee druppels water op z’n kleinere broertje, de CMX500 Rebel. Met een laag zadel, een losse duozit op het achterspatbord, een steil oplopende benzinetank en een heel mooi getekende ronde koplamp met vier leds past de CMX het best onder de noemer ‘bobber’. Maar er is geen enkele andere motorfiets in deze klasse die je zou kunnen verwarren met de CMX. Het Amerikaanse designteam zette echt iets heel specifiek op papier en gelet op de verkoopcijfers mag dat gerust een schot in de roos worden genoemd. Onze test-Rebel is voorzien van een laagje Pearl Stallion Brown en die lak staat hem geweldig. De zwarte versie is ook mooi hoor, maar het bruin geeft een extra stijlvolle uitstraling. Verder is de afwerking van de CMX zoals je dat van een Honda verwacht: hoge lakkwaliteit, geen slordigheden en heel veel aandacht voor detail. 

Mooie bochtige wegen

Na zo’n twintig kilometer drukke kustwegen sturen we voor de rivier Adour het binnenland in. De drukte van de toeristische kust maakt stilaan plaats voor mooie bochtige wegen en een heel groene omgeving. De Rebel vindt het allemaal best fijn. Nu er wat sneller gereden wordt, zet ik de DCT in de stand Sport. En dat maakt een wereld van verschil. De keuzestand van de versnellingsbak past meteen ook de settings van de traction control aan, maar het is vooral de gasreactie die opvallend brutaler is. Het Africa Twin-blok is in de CMX teruggetuned: van 102 pk bij 7.500 tpm naar 87 pk bij 7.000 tpm en van 105 Nm bij 6.750 tpm naar 98 Nm bij 4.750 tmp. Het blok laat heel duidelijk voelen dat de speeltijd voorbij is als je daar voor kiest. De twin levert instant vermogen en de Rebel knalt met dikke klappen vooruit. Die klappen lijken door de 270°-krukas heel erg op die van een 90°-V-twin en dat is een mooi, maar voor dit type motorfiets heel uitzonderlijk geluid. En dat typeert de CMX nog het meest. Het is een custom, maar anders dan alle andere.

Dat ondervind je des te meer naarmate er sneller wordt gereden. Dan blijkt dat er met de 2022 Honda CMX1100 Rebel. eigenlijk best wel een stukje gestuurd kan worden. Lange doorlopende bochten verteert de CMX zonder enig probleem en de gekozen lijn wordt door het rijwielgedeelte mooi strak aangehouden. In korte bochten is het vooral de grondspeling die zich op een positieve manier laat opmerken. Die is voor dit type motor eigenlijk nog behoorlijk groot en je kan daardoor de CMX sportiever rijden dan je aanvankelijk zou verwachten. En dat is fijn. Bovendien is de veervoorspanning vooraan en achteraan instelbaar, waardoor het desgewenst allemaal nog iets sportiever kan. Een goed compromis tussen comfort en sportiviteit is hier aan te raden, vooral omdat de veerwegen met 95 mm eerder aan de krappe kant zijn. Verkeersdrempels neem je daardoor best traag, anders slaat de vering dicht en krijg je een behoorlijke klap in je rug.

2022 Honda CMX1100 Rebel

Zacht en aangenaam

Wat die sportiviteit betreft is de Sport-stand van de DCT-versnellingsbak misschien wel iets teveel van het goede. De bak schakelt soms wel erg laat naar een hogere versnelling (vooral bij deellast) en de gasreacties zijn soms net iets te brutaal. Dan is de Standard-modus veel beter. Die laat alles heel zacht en aangenaam verlopen, maar reageert voldoende alert als het nodig is. Wil je het toch sportiever, maar dan zonder de redelijk brutale gasreactie, dan zijn er nog altijd de schakelflippers op de linker stuurhelft waarmee je naar hartenlust kan terug- of opschakelen. Gebruik je de manuele sturing van de bak op een sportieve manier, dan word je door de dikke twin getrakteerd op dikke doffe knallen bij het terugschakelen. Zalig is dat. De Rain-modus gebruik je best enkel… in de regen. Het vermogen wordt in deze modus sterk geknepen en de traction control gedraagt zich dan als een schoonmoeder door zich te pas en te onpas te bemoeien.

Test 2022 Yamaha XSR900

De bediening van al de elektronica verloopt door middel van knoppen op de linker en de rechter stuurhelft en gaat, als de gebruikelijke gewenningsperiode voorbij is, vlot en gemakkelijk. Een minpuntje van heel de knoppenhandel is dat de bediening van de pinkers soms moeilijk te vinden is en bovendien redelijk wat drukkracht vraagt om uitgeschakeld te worden. Een ander klein puntje van kritiek is er voor het ronde dashboard. Vooral bij felle zon is de overigens behoorlijk complete informatie niet altijd even goed afleesbaar. Eerlijkheidshalve moet ik er bij vermelden dat we tijdens deze test met een zonnebril reden en dat de afleesbaarheid zonder zonnebril beter is.

De zitpositie is heel relaxed en het zadel geeft voldoende steun. Echt lange ritten zijn wel een opgave, omdat je benen ver vooruit zitten en je dus geen ondersteuning kan geven aan je onderrug. Onze rit van bijna 170 kilometer was perfect, veel verder hoefde het heus niet te zijn. Doordat de 2022 Honda CMX1100 Rebel z’n maximale koppel al vrijgeeft bij 4.750 toeren, draait de motor in de praktijk relatief weinig toeren en dat heeft een gunstige invloed op het verbruik. Wij noteerden tijdens deze test een verbruik van 5,4 liter per 100 kilometer. Gecombineerd met een benzinetank van 13,6 liter kan je dus zo’n 250 kilometer ver komen. Nog een klein mooi detail is dat er onder het zadel een (kleine) bergruimte is voorzien van een usb-stroompunt.

Conclusie 2022 Honda CMX1100 Rebel

De Honda CMX1100 Rebel lijkt als twee druppels water op z’n kleinere broer, maar biedt veel meer. Vooral de dikke 1100cc-paralleltwin zorgt ervoor dat de machine een stuk volwassener aanvoelt, dan de bescheiden CMX500 Rebel. Er is altijd voldoende vermogen voorhanden en de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven en het daarbij horende uitlaatgeluid maakt het rijden met deze bobber bijzonder aangenaam. Maar het meest aangenaam verrast werden we door de dubbele persoonlijkheid van deze machine. Want ondanks de beperkte veerwegen, de dikke voorband en een matige achterrem, schuilt er in deze CMX veel meer ‘sportiviteit’ dan je aanvankelijk zou verwachten. En dat is in dit segment zeer uitzonderlijk. Enkel een Triumph Bonneville Bobber kan zich op dit vlak meten met onze Rebel, maar die kost met € 17.450,- wel een heel stuk meer dan de € 11.949,- die je neer moet tellen voor een Rebel met conventionele versnellingsbak. Kies je voor de Honda DCT-versnellingsbak – echt wel een aanrader voor deze machine –, dan betaal je € 13.149,-. De Rebel 1100 is daarmee veruit de goedkoopste in z’n klasse en zijn dubbele persoonlijkheid krijg je er gratis bij!

Pluspunten 2022 Honda CMX1100 Rebel

Prijs, goed sturen, opbergruimte onder zadel

Minpunten 2022 Honda CMX1100 Rebel

Remkracht achterrem, DCT in Sport-modus

2022 Honda CMX1100 Rebel

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen