maandag 15 april 2024

Test 2022 Yamaha XSR900

Test 2022 Yamaha XSR900. Yamaha’s naakte topper in het Sports Heritage-segment krijgt voor dit jaar een stevige upgrade. Met een nieuw design geïnspireerd op de racers van de jaren tachtig en tal van onderhuidse wijzigingen is het sinds 2016 lopende model weer helemaal klaar voor de toekomst. In motorparadijs Toscane mochten we de nieuwe XSR900 testen.

Fotografie: Yamaha

De 2022 Yamaha XSR900 is de snelste en meest sportieve in Yamaha’s Sports Heritage-programma, dat verder onder meer bestaat uit de populaire XSR700 en XSR125. In tegenstelling tot deze twee soortgenoten is de XSR900 geen eenvoudige naked. Het is een machine die de prestaties van een sportmotor combineert met de looks van weleer. De nieuwe XSR ziet er een stuk strakker uit dan het vorige model. Yamaha liet zich voor het Legend Blue-kleurdesign inspireren door de machines waarmee de Fransman Christian Sarron in de jaren tachtig GP’s wist te winnen in de 500cc. Die Gauloises-kleuren zijn overigens niet de enige link met die periode. Ook Yamaha’s  Deltabox-frametechnologie werd toen geïntroduceerd en is dus nu, goed veertig jaar later, nog steeds van de partij.

Test 2022 Yamaha Ténéré 700 World Raid: wereldfiets

Je kan je afvragen wat een moderne neo-retro naked te maken heeft met die fantastische racers uit het verleden. Het antwoord is puurheid. Racers en naked bikes hebben gemeenschappelijk dat alles wat niet strikt noodzakelijk is overboord wordt gekieperd. Motorfietsen die zo puur mogelijk zijn om te presteren of om te schitteren. Die pure uitstraling is bij de nieuwe XSR zeker geslaagd. Onder meer het ontbreken van een (zichtbare) einddemper, het bijna volledig onder het zadel weggewerkte achterlicht en de heel mooi wegklapbare voetsteunen voor de duopassagier tonen de aandacht voor detail en design.

Grondig herzien

Niet alleen het uiterlijk werd grondig herzien, ook technisch ging Yamaha er even stevig voor zitten. Vooral het rijwielgedeelte kreeg een substantiële update. Zo zien we behalve een nieuw frame ook de 55 mm langere achtervork van de Tracer 9. Die langere achtervork zorgt ervoor dat de wielbasis met 50 mm toenam wat de stabiliteit moet verhogen. Ook het subframe is volledig nieuw. De wielen komen uit de MT-09 en zijn door het gebruik van Yamaha’s ‘spinforging-technologie’ liefst 700 gram lichter dan bij het vorige model. De vering is ook helemaal nieuw en wordt geleverd door Kayaba. De voorvork is volledig instelbaar en de nieuwe achterdemper werd zo geplaatst dan hij bijna volledig aan het oog onttrokken wordt. Puurheid, weet je nog?

De zitpositie zelf veranderde ook, waardoor je nu een ietsje meer rechtop zit dan bij het vorige model. Het opvallende zadel, waarvan het design duidelijk geïnspireerd is op de ‘kontjes’ van oude racemotoren, is vooraan relatief dun gepolsterd en mist daardoor een beetje comfort. Maar dat kan de pret aan boord van deze 2022 Yamaha XSR900 echt niet drukken. Daarvoor zijn de prestaties en het rijplezier gewoon te groot. Vooral de van de nieuwste generatie MT-09 overgenomen driecilinder presteert indrukwekkend. Helemaal onderin is het misschien een beetje mager voor een bijna 900 cc grote driecilinder, maar als er eenmaal toeren gedraaid worden is dit een ronduit fenomenaal goede krachtbron.

Test 2022 Kawasaki Z900 SE & 2022 Kawasaki Z900RS SE

De 119 pk sterke driepitter maakt van de XSR een wolf in schaapskleren. Want anders dan het bescheiden uiterlijk laat vermoeden, is dit een bijzonder snelle en speelse motorfiets. De XSR laat zich met veel plezier en bereidwilligheid door het eindeloze lint aan Toscaanse bochten sturen. Of de bochten nu kort en traag zijn of lang en snel zijn, het maakt de XSR allemaal niet veel uit. Een collega omschreef het rijgedrag van de XSR als dat van een Supersport, en daarin heeft hij deels gelijk. Het rijwielgedeelte presteert super, enkel door de iets langere wielbasis en iets meer gewicht op het voorwiel stuurt de XSR een fractie minder snel dan de nieuwste MT-09. Daar staat tegenover dat de stabiliteit bij hoge snelheden beter is dan bij het vorige model en dat is minstens zo belangrijk.

Het is echter vooral de CP3-motor die indruk maakt. In deze nieuwste versie heeft de driepitter een 3 mm langere slag en levert een niet onaardig vermogen van 119 pk bij 10.000 toeren en een maximum koppel van 93 Nm bij 7.000 toeren. Daarmee beschikt de XSR over 4 pk extra en wordt het zes procent hogere maximum koppel 1.500 toeren eerder vrijgegeven. Vanaf zo’n 5.000 toeren begint het feest echt. De driecilinder schreeuwt het dan uit en katapulteert je van de ene bocht naar de andere. Het sensationele gevoel wordt versterkt door het inlaatgeluid dat door de nieuwe luchtinlaten net voor de tank duidelijk hoorbaar is. Puur genieten!
Maar de XSR doet er nog een schepje bovenop. Hij beschikt namelijk over mogelijk de beste speedshifter die we ooit testten. Totaal zonder schroom knal je de nieuwe en loepzuivere versnellingsbak van de ene versnelling in de andere. De doffe knal die daarbij geproduceerd wordt zorgt echt voor kippenvel en werkt verslavend. Yamaha heeft deze technologie duidelijk onder de knie, want ook bij rustig rijden werkt het systeem voortreffelijk. En dat is eerder uitzondering dan regel. Wil je toch ‘old school’ doen, dan heb je een licht werkende en bekrachtigde slipperclutch ter beschikking.

2022 Yamaha XSR900
Redacteur German Ooms met de 2022 Yamaha XSR900.

2022 Yamaha XSR900: technologisch vernuft

Door de snelheid en speelsheid van de 2022 Yamaha XSR900, en verwend door het prachtige asfaltlint door de Toscaanse heuvels, wordt het tempo van de testrit steeds verder opgevoerd. Geen probleem voor de Yamaha, want hij beschikt over een enorm breed scala aan elektronische rijhulpmiddelen. Deze brok technologisch vernuft is gebaseerd op het systeem van de R1, maar werd verder ontwikkeld. De basis is een 6-assige IMU, die met twee sensoren zowel de verplaatsing als de versnelling meet volgens de X-, de Y- en de Z-as. Deze gegevens gebruikt het systeem voor de hoekafhankelijke traction control, de slide control, het anti-wheeliesysteem en het hellingshoekafhankelijke ABS. Verder beschik je over vier verschillende rijmodi en cruise control. Zo ongeveer alle hulpsystemen zijn op hun beurt instelbaar en te personaliseren. Dat verloopt vlot via twee kantelknoppen op de linker stuurhelft en een scrollwieltje op de rechter stuurhelft. Het nieuwe 3,5-inch tft-dashboard is de interface. Bij fel zonlicht doe je er goed aan de kleur van het dashboard aan te passen, want dat komt de afleesbaarheid ten goede.

Samenvattend kunnen we stellen dat Yamaha met de 2022 Yamaha XSR900 een heel bijzondere fiets heeft gebouwd. Zowel de techniek, het design als de afwerking staat op een bijzonder hoog niveau. Met een prijs van € 12.499,- (BE: € 10.599,-) is de XSR900 bovendien scherp geprijsd. Leverbaar vanaf juni via Yamaha!

Pluspunten 2022 Yamaha XSR900

  • prijs
  • elektronicapakket

Minpunten 2022 Yamaha XSR900

  • hard zadel
2022 Yamaha XSR900

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen