donderdag 25 april 2024

Test 2023 BMW M 1000 R: Naakt is soms beter

Test 2023 BMW M 1000 R. Opgelet! BMW speelt het spel der verleiding op een sluwe manier. Na de 2022-M 1000 RR-circuitmotor presenteren de Duitsers nu de naakte M 1000 R, modeljaar 2023. De S 1000 R naked bike wordt volledig onder handen genomen om hem nog sneller, exclusiever en vooral meer begeerlijk te maken. Alle zintuigen op scherp, want er wacht ons een hete testrit in het zonnige Spanje.

Fotografie: BMW Motorrad

TestlocatieAlmería, Spanje
Testomstandighedendroog en warm
Temperatuur20 graden
Testkilometers250 km
BijzonderhedenWe mochten ook nog enkele rondjes stoeien op het circuit van Almería. Tegen de 250 km/u!

BMW’s M-afdeling kennen we uit de autosector. Daar maken de specialisten van vrijwel iedere normale BMW een sportieve variant, die meer pk’s heeft, beter op de weg ligt en niet vies is van circuits. De meest gekende modellen zijn de M3 en M5, met recent helaas ook M-SUV’s zoals de X5 M en X4 M. Het ergste van alles is dat die sportieve SUV’s ook daadwerkelijk briljant rijden. Maar dit terzijde.

Op de motorafdeling is BMW sinds vorig jaar ook begonnen met haar M-magie. Dat is logisch, want het is een letter die sportievelingen aanspreekt en die veel goeds belooft. Dat bleek ook zo te zijn na onze eerdere test met de 2022-M 1000 RR. Een exclusieve superbike die je dat speciale gevoel geeft. En daar gaat het toch meestal om. Op de naakte S 1000 R zijn de M-specialisten nu ook losgelaten en dat ze daar niet over één nacht ijs zijn gegaan, wordt al snel duidelijk.

De M 1000 R krijgt het Shiftcam-motorblok van de 2023-S 1000 RR, waarmee de naked bike 210 pk in M-vorm levert in plaats van 165 pk. Verder zijn de wat brave looks van de S helemaal verdwenen met alle M-opsmuk en opvallende kleuren: forse winglets, M-remmen, spiegels op de korte stuuruiteinden, een korte nummerplaathouder, M-animatie op het dashboard en een uitgebreidere elektronicawinkel. Vooral dat laatste maakt een groot verschil met de S 1000 R, want je krijgt het ‘Rijmodi Pro’-pakket standaard op de M. Daarin zitten onder andere verschillende rijmodi, launch control, instelbare traction control, wheelie control, slide control en een op en neer quickshifter. Een hele boterham dus, die vooral op circuit zijn ding kan doen. Het interessantst is, naast de complete en welhaast oneindige instelbaarheid, dat je zelfs het motorkarakter kunt aanpassen. Jij wil veel koppel bij lage toeren en een zacht eindschot? Geen probleem. Liever een zachte gasaanname onderin en een furieuze knal hoog in toeren? Zoals je wenst. Het hele motorkarakter kan dus aangepast worden en dat is echt wel een pluspunt.

Meerwaarde?

BMW zou uiteraard BMW niet zijn als ze de stevig uitgeruste 2023 BMW M 1000 R niet zouden voorzien van nog een hoop extra opties en accessoires. De mogelijkheden zijn schier eindeloos, met M-zadels, carbon M-onderdelen, M-bandenwarmers of het M Competition-pakket. Dat laatste is een verzameling van het beste van M, met vooral veel carbon onderdelen en… carbon wielen. Het ziet er niet alleen helemaal geweldig uit, maar levert ook een gewichtsbesparing op van 1,6 kg. Dat lijkt niet heel veel, maar als je het vertaalt naar roterende massa, maakt het wel degelijk een groot verschil.

Wij rijden vandaag met de standaard gesmede aluminium velgen, die ook al behoorlijk licht zijn. Er wordt ons geadviseerd om het ’s ochtends, bij 8 graden Celsius, nog wat kalm aan te doen, want koude banden op koud asfalt is niet de beste combinatie. Het tempo van de groep blijft dan ook lang gezapig, waardoor je je begint af te vragen of de M wel zo’n grote meerwaarde biedt ten opzichte van de standaard S 1000 R. Bij normale snelheden voel je wel dat de M meer kracht heeft en sportiever stuurt, maar veel vlotter ga je er niet mee zijn. Die 210 pk’s kun je toch vrijwel nergens gebruiken, want je zit onmiddellijk op hoogst illegale snelheden. Op de openbare weg moet je dus al gekke dingen doen om met de M 1000 R sneller te zijn dan met de S 1000 R. Want laat ons eerlijk zijn, die S is ook geen doetje.

Vergelijkingstest: BMW S 1000 R vs. Ducati Streetfighter V2 vs. Suzuki GSX-S1000 vs. Yamaha MT-10

Toch voel je dat de M heel wat meer in zijn macht heeft. De eerste keer dat je aan het remhendel trekt, is het zelfs even schrikken. BMW-remmen zijn gekend om hun directe werking, waarbij je dus met de minste knijpbeweging al flink vertraagt. Bij de M is dat niet anders, het is gewoon nog een tandje extra. Dat is aanpassen in het begin, maar als je er eenmaal aan gewend bent, wil je niets anders meer. De remkracht is werkelijk verbluffend, uiteraard in combinatie met de uitstekende Bridgestone Battlax Racing Street RS11-banden en de Marzocchi-vering, die alles mooi in het gareel houdt.

Remkracht kom je dus nooit tekort. Motorkracht daarentegen… Nee, ben je gek. De keren dat we volgas hebben gegeven, kun je op één hand tellen. Op nota bene bijna lege Spaanse wegen. Als het dan een keertje wel lukte, was het in lage toeren. Ook daar presteert de Shiftcam-viercilinder beresterk. Het is dan wel een hoogtoerig blok, maar onderin trekt hij er ook stevig vandoor. Zo soepel, zo gemakkelijk. Zelfs in de zesde versnelling met 30 km/u begint de M 1000 R niet te hikken. Altijd maar weer die eindeloze slinger aan kracht. Gaat het tempo de hoogte in op bijvoorbeeld een bergweg met wat haarspeldbochten, dan is het voor zowel jezelf als rijder, als de motorfiets, beter om hem hoog in toeren te houden. Zo heb je steeds voldoende kracht en speelruimte om naar de volgende bocht te torpederen.

Frustraties

Waar we de testrit begonnen met het voorzichtig behandelen van het rechter (rem)hendel, kreeg onze linkerhand een dagje rust vandaag. Enkel om te vertrekken vanuit stilstand gebruik je de koppeling nog, daarna gaat alles al quickshiftend. Ook van één naar twee en omgekeerd. Het gebeurt zo naadloos en vloeiend allemaal dat het niet indrukwekkend aanvoelt. Maar dat maakt het des te indrukwekkender. Wat nog mooier is, zijn de verschillende geluiden die daarmee gepaard gaan en ontsnappen uit de titanium Akrapovic-uitlaat: diepe basgeluiden, hoge schreeuwgeluiden, knallen, protjes,… Een allegaartje van hemelse klanken waar je alleen maar blij van kunt worden. Maar toch…

Omdat de machine zo goed presteert, raak je op den duur lichtjes gefrustreerd. Je kunt nergens het beest eens helemaal uitlaten. Hij moet steeds getemd worden. Je voelt dat er zoveel meer in zit en dat de 2023 BMW M 1000 R veel hogere snelheden probleemloos zou slikken, maar die haal je nergens. Op een afgesloten stuk weg voor de fotoshoot raasden we door bochten met 140 à 150 km/u en dan pas voel je wat de BMW echt in zijn mars heeft. Bij dat soort snelheden komt hij helemaal tot leven en toont hij merkbaar zijn meerwaarde ten opzichte van de S 1000 R. Zijn enorme stabiliteit, het bijtgrage, het scherp insturen, de subtiel werkende elektronica; het is één groot feest. Een keiharde Duitse rave party, inclusief drugs.

Maar na die fotoshoot, waarbij we de gesloten weg vier keer op- en afrijden, vervolgen we de route in een groep. En dan krijg je een soort van afkickverschijnselen, want je wilt weer op zoek naar die kick, maar het kan niet meer. Het potentieel zit onder je, maar het mag niet gebruikt worden. Heel frustrerend. Toch rijden we een stevig tempo door de Zuid-Spaanse bergen, maar het is een fluitje van een cent voor de M 1000 R. Hij verteert bochten alsof het kruidnoten zijn bij Sinterklaas, een gat ten opzichte van de voorligger alsof het fonduevlees is bij Kerst. Er is op de openbare weg geen uitdaging voor de M 1000 R. Dat level heeft hij makkelijk uitgespeeld. Zelfs op niveau Hard.

2023 BMW M 1000 R

Nieuwe inzichten

Wat dan? Op naar het volgende level, uiteraard! Het circuit van Almería ligt in de buurt van waar we aan het rijden zijn, en – raad eens – we mogen er ons enkele ronden op uitleven. Maar goed ook, want we komen tot een heel nieuw inzicht over wat de M 1000 R eigenlijk is en voor wie hij bedoeld is. Eenmaal op het heilige circuitasfalt, komt de BMW helemaal tot leven. Reden we op de openbare weg meestal in de Dynamic-stand, proberen we nu Race Pro. Nóg scherper, nóg harder, nóg beter. De machine plakt op de weg en laat zich gewillig van bocht tot bocht slingeren. Te snel op het gas? De traction control lost het bijna onmerkbaar op. Te laat in de remmen? Race-ABS is je beste vriend. Te hoog in toeren zonder opschakelen? Het flikkerende dashboard maakt je erop attent om dringend op te schakelen. Het prestatiepotentieel is ridicuul, voor een naked bike. Zelfs bij alles dichtgooien met 250 km/u verliezen de banden hun spoor niet. Het plattere stuur en de meer voorovergebogen zitpositie ten opzichte van de S helpen bij het aanvallen van de bochtencombinaties. Enkel op het lange rechte stuk moet je je nekspieren behoorlijk aanspannen, zodat je hoofd niet van je lichaam wordt gerukt.

Dan beseffen we het plotseling. Dit is gewoon dé perfecte naakte circuitmotor. Dat is waarvoor hij is gemaakt en op een circuit voelt hij zich het beste thuis. Maar wie wil in hemelsnaam een naakte, en dus geen gekuipte, circuitmotor? Nou, ik bijvoorbeeld. Met mijn 1.90 meter ben ik zeker geen reus, maar ik zit altijd veel te gespannen op een circuitmotor. Dat komt puur door mijn lichaamsbouw. Op een naakte motor zoals deze BMW zit ik comfortabeler, heb ik meer ruimte en kan ik vooral beter bewegen. Ik stuur er gemakkelijker mee en krijg daardoor ook meer vertrouwen. Het resultaat is dus meer ontspanning, meer plezier en snellere rondetijden. En je krijgt een nek als Max Verstappen.

Test 2023 KTM 890 Adventure: Raggen in de mist

Ben je kleiner van gestalte, dan zul je je vast beter voelen op iets als een S 1000 RR-superbike. Dat zal ook zeker wel zo zijn. Maar grote mensen die ook op het circuit willen rijden, moeten zeker eens de vergelijking tussen de twee – in dit geval – BMW’s maken. Hou er bovendien rekening mee dat je op een klein circuit wellicht even snel, of zelfs sneller bent, dan op een superbike. Deze naakte M 1000 R stuurt namelijk wat kwieker en minder stijf, waardoor je ‘kleine’ bochten en combinaties gemakkelijker verteert.

Voor dat alles moet je wel een aantal spaarvarkens stuk slaan. En nu wordt het niet meer zo plezierig. De 2023 BMW M 1000 R staat namelijk te koop voor 25.500 euro. Dat is niet alleen zeer veel geld, maar ook nog eens dik 7.000 euro duurder dan de S 1000 R. Dat is, met andere woorden, een G 310 R, met opties, extra. Is de M dat waard? Moeilijke vraag, gemakkelijk antwoord. Ga je ermee op circuit rijden? Dan wel. Ben je dat niet van plan, dan is het die meerprijs niet waard. Ter vergelijking: de nieuwe 2023-S 1000 RR heeft een prijskaartje van 24.200 euro. Je merkt het, ze maken het je niet gemakkelijk bij BMW.

Conclusie 2023 BMW M 1000 R

Ervan uitgaande dat je een heteroseksuele man bent die dit nu aan het lezen is; wat vind je het aantrekkelijkst? Een knappe vrouw in mooie lingerie, of diezelfde vrouw helemaal naakt? Velen zullen het eerste kiezen en dat is normaal. Dingen die verhuld zijn, trekken meestal meer aan dan dat ze – letterlijk – helemaal bloot gegeven worden. Net zoals dat de meeste mensen een superbike knapper vinden dan de naakte variant. In het geval van de BMW M 1000 R trekken we diezelfde lijn door, zonder hem te vergelijken met de S 1000 RR. De M is een bijzonder indrukwekkende machine die veel te goed en snel is voor de openbare weg. Maar ga er het circuit mee op en je hebt zijn roeping gevonden. Een ideale circuitmotor dus? Nee dat niet, maar wel voor grote mensen die op een superbike te opeengevouwd zitten. Naakt is soms beter.

Pluspunten 2023 BMW M 1000 R

  • Ziet er niet meer braaf uit
  • moeiteloos snel
  • elektronica

Minpunten 2023 BMW M 1000 R

  • Prijsverschil S 1000 R
  • eindeloze optielijst
  • nut op openbare weg
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen