maandag 27 mei 2024

Test 2023 Suzuki V-Strom 1050DE: de eerste indrukken vanuit Griekenland

Test 2023 Suzuki V-Strom 1050DE. Suzuki stuurt de vierde generatie van de grote V-Strom de weg op en het terrein op. Technisch haalt het de concurrentie in, visueel blijft het trouw aan zichzelf. Eerste indrukken uit Griekenland.

Tekst: Ralf Bielefeldt
Fotografie: Chippy Wood, Jason Critchell

Griekenland kan in de winter nog behoorlijk fris zijn. De thermometer geeft vijf graden Celsius aan als we de eerste rit in de ochtend maken met de nieuwe 2023 Suzuki V-Strom 1050DE – en de 1050. We zijn in Loutraki aan de Golf van Korinthe. In de vroege avond doet een aardbeving van 3,1 op de schaal van Richter het hotel een keer kort stuiteren. Daarvoor vecht de zon dapper door het wolkendek. Het baadt de omringende besneeuwde bergketens in verleidelijk licht. De bitterkoude zee gloeit diep turquoise blauw. Het wordt een hartverwarmende dag. Ook dankzij de nieuwe V-Strom.

Dubbeltest Yamaha Ténéré 700 Rally Edition vs. Yamaha Ténéré 700 World Raid

Met officieel de vierde generatie van de Adventure-klassieker serveert Suzuki zoals verwacht een ijzersterke motorfiets. Gemakkelijk te bedienen, gemakkelijk te berijden en uiterst vertrouwenwekkend in de omgang. Een on- en offroad allrounder in de beste zin van het woord: opstappen, gas geven en ontsnappen aan het alledaagse leven – de V-Strom past als een op maat gemaakte wandelschoen. Het is een nu al legendarische nazaat van de volwassen touring-Suzuki, die al meer dan twee decennia op de markt is. En de Suzuki heeft de concurrentiestrijd altijd weten te trotseren met een robuuste constructie, een onafhankelijk ontwerp en eerlijke prijzen.

21-inch voorwiel

In het voorjaar van 2023 worden twee nieuwe versies gelanceerd: de V-Strom 1050, in eerste instantie bedoeld voor weggebruik, met een 19-inch voorwiel in een 10-spaaks design (vanaf € 16.299,-) en de nieuwe hoogpotige offroad-versie V-Strom 1050DE met spaakwielen en 21-inch wiel aan de voorzijde (vanaf € 16.999,-). Beide hebben 17-inch velgen aan de achterkant. Op de DE – wat staat voor Dual Explorer – lijkt de velg wat klein in vergelijking met het vier inch grotere Enduro voorwiel. Dit verandert natuurlijk niets aan het uitstekende rijgedrag van de 1050XT opvolger (19/17 inch).

Breder stuur, meer veerweg, meer bodemvrijheid, langere wielbasis, robuuste aluminium keienvanger, verschillende kleuren – het nieuwe topmodel 1050DE onderscheidt zich duidelijk van de ‘basis’ 1050. Ook qua zithoogte en gewicht: 880 mm tot 855 mm, 252 kg tot 242 kg. Gezien het relatief hoge zwaartepunt van de motor, als gevolg van het massieve frame en de grote tank (20 liter), moet je wel twee keer nadenken over manoeuvreren in krappe ruimtes als het je aan beenlengte en/of balans ontbreekt. De extra kilo’s hebben ook effect op de topsnelheid: de 1050DE heeft op papier een topsnelheid van 195 km/u, de 1050 205 km/u. De maximale belading bedraagt voor beide motoren zo’n 198 kilo. Dan kun je nu zelf uitrekenen hoeveel kilo bagage je kunt vervoeren.

Effectieve bescherming

Met of zonder bagage: rijders onder de 1,80 meter zullen zich waarschijnlijk veiliger voelen op de straatversie. Met de V-Strom 1050 krijg je gemakkelijk beide voeten aan de grond (en niet alleen de toppen van je tenen). Bovendien kan het zadel – in tegenstelling tot de 2023 Suzuki V-Strom 1050DE – nog steeds 20 mm worden verlaagd. Hiervoor is echter wel het boordgereedschap nodig. Comfortabel voor iedereen: dankzij de enorme bagagedrager is de motorfiets gemakkelijk op te pakken. Sjor er een roltas op vast en de duo heeft een ruggensteuntje. Zo’n tas laat zich aan het einde van een toerdag ook weer makkelijk ‘ontsjorren’. De standaard valbeugels en de vrij brede voetsteunen voor de passagiers bieden een goede bescherming tegen schade. Dit betekent dat offroad-rijden of de motorfiets gedachteloos parkeren – aflopend wegdek, put – meestal geen gevolgen heeft.

In het terrein is de 2023 Suzuki V-Strom 1050DE aangenaam lichtvoetig: je grijpt de tank met de knieën goed vast, de motorfiets controleer je gemakkelijk door het gewicht te verplaatsen en de volledig instelbare Kayaba-vering levert onberispelijk werk. Staand rijden gaat goed dankzij de brede voetsteunen. Het rubber kun je verwijderen met het boordgereedschap. Zonder rubber sta je op gekarteld staal (aluminium voor de 1050). Het stuur zou iets hoger kunnen. Indien nodig kun je met een stuurverhoger de ergonomie optimaliseren.

2023 Suzuki V-Strom 1050DE

Gravel-modus

Een fijne offroad-goodie is de standaard Gravel-modus die Suzuki de 1050DE heeft gegeven. Het laat iets meer slip toe bij het achterwiel. Wie graag het grind laat vliegen, zal de G-signalering in het nieuwe 5-inch kleurenscherm geweldig vinden. Op de V-Strom 1050DE kun je ABS op het achterwiel met een paar klikken uitschakelen. Rijders van de basis 1050 moeten het zonder deze functie stellen. In plaats daarvan kunnen zij hun voorruit over een lengte van vijf centimeter met de hand verzetten. DE-rijders hebben daar gereedschap voor nodig. Het aanpassen van de hoogte van de ruit kan alleen bij stailstand.

De V-Strom volgt gewillig de gekozen lijn en hangt mooi aan het gas. Dankzij een nieuwe overbrengingsverhouding komt het V2-blok met meer kracht van onderuit op toeren. De eerste en zesde versnelling zijn langer. Je voelt dat de 1037cc-tweecilinder zich het meest thuis voelt in het middentoerengebied. Van doordaveren tot in hoge toerentallen moet de V-Strom het niet hebben. Dat voegt aan de rijervaring nauwelijks iets toe en je kunt je afvragen of het wel zo lekker rijdt. Een fijn afgestelde blipper is standaard. Op- en terugschakelen werkt perfect, zelfs zonder de koppeling. Het geluid is sonoor en aangenaam. Niet te luid, maar ook niet te zacht. Gewoon onopvallend aanwezig.

2023 Suzuki V-Strom 1050DE: elektronicapakket

Suzuki heeft voor de grote update drie vermogensmodi toegevoegd aan hun avontuurlijke klassieker. Die regelen de respons van de ride-by-wire gasklepregeling. Je activeert ze via het duidelijke boordmenu. De fabrieksinstelling is de zacht reagerende stand B (Basic). A – voor Actief – staat voor een zeer directe, scherpe reactie op gaspedaalcommando’s, C – Comfort – zorgt voor een iets vertraagde, eerder ontspannen reactie. Het vermogen in de drie vermogensstanden bedraagt 107 pk bij 8.500 tpm en 100 Nm bij 6.000 tpm. Daarmee doet de Suzuki niet onder voor de Honda Africa Twin (102 pk, 105 Nm, vanaf € 17.649,-).

De standaard 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) van Bosch maakt onder meer hellingshoekafhankelijke bochten-ABS mogelijk. In combinatie met de drietraps tractiecontrole (uitschakelbaar) zorgt het elektronicapakket voor hoge veiligheidsmarges op de weg en in het terrein. De instelbare interventies zijn fijn gedoseerd en op het juiste moment.

Test 2023 KTM 890 Adventure: Raggen in de mist

Suzuki heeft voor elk model drie kleurenmixen gemengd. De 1050 is verkrijgbaar in metallic blauw/matzwart, mat grijs/matzwart en zwart/zwart (glanzend/mat), de 1050DE in geel/zilver, blauw/wit en zwart/zwart. De lijst met accessoires is lang en doelgericht: topkoffer met 35/56 l (kunststof) of 38 l (aluminium), zijkoffersets (26-37 l), hoog toerwindscherm, tanktas met ringbevestiging, mistlampen, achteruitkijkspiegelverlenging – wat er maar nodig is voor de grote reis. Want één ding is duidelijk: beide V-Stroms willen de wijde wereld in.

Conclusie test 2023 Suzuki V-Strom 1050DE

Wat ons betreft was de eerste rit met de V-Strom 1050DE een voltreffer. Alle wijzigingen die Suzuki heeft doorgevoerd functioneren in de praktijk goed doordacht en efficiënt. De vrij kloeke en hoge motor presteert uitstekend op elke ondergrond. Offroad-kwaliteiten staan op een hoog niveau, maar op zanderige passages voel je het gewicht. Gebruik op het asfalt heeft niet geleden onder de toegenomen offroadvaardigheid. Het welkome en makkelijk in te stellen elektronicapakket is een absolute meerwaarde voor de Suzuki, die anno 2023 weigert mee te doen aan de pk-strijd. Suzuki maakt ook een uitstekende keuze door een duidelijk onderscheid aan te brengen tussen de V-Strom 1050 en 1050DE. De vanafprijs van de Suzuki V-Strom 1050DE bedraagt € 16.999,-.

Pluspunten 2023 Suzuki V-Strom 1050DE

  • krachtige motor
  • overtuigende rijeigenschappen
  • moderne elektronica
  • waardevolle afwerking

Minpunten 2023 Suzuki V-Strom 1050DE

  • Voorruit niet verstelbaar tijdens het rijden
  • Voetsteunrubber 1050DE alleen met gereedschap te verwijderen
  • Relatief hoog gewicht
2023 Suzuki V-Strom 1050DE
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen