donderdag 9 mei 2024

Nieuwe Spaanse wetten: geen jethelmen en B1-houders op A1-motoren

De Spaanse regering heeft verschillende aanpassingen aan zijn verkeerswetgeving aangekondigd. Motorrijders mogen bijvoorbeeld geen jethelm meer dragen.

De Spaanse minister van Binnenlandse Zaken, Fernando Grande-Marlaska, maakte de nieuwe plannen bekend bij het hoofdkantoor van Dirección General de Tráfico (DGT). De veranderingen zijn onderdeel van het verkeersveiligheidsrapport 2023.

Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?

Met B1-rijbewijs (licht autorijbewijs) kan je in Spanje voortaan niet meer zomaar op een bromfiets of lichte motor stappen. In plaats daarvan moet je een verplichte cursus volgen als je een 125cc wilt besturen. De DGT is verder van plan om de cursussen voor het terugwinnen van punten te herzien. Daarnaast komen er specifieke modules voor motorrijders, die gericht zijn op veilig en efficiënt rijden. Het dragen van handschoenen was al sinds 2021 verplicht, maar voortaan moeten motorrijders over een integraalhelm of systeemhelm beschikken. Een jethelm volstaat niet meer, ook niet voor toeristen.

Er zijn verder zorgen in Spanje over het aantal mensen dat onder invloed rijdt. Als reactie daarop laat Marlaska weten dat het aantal alcohol- en drugstesten met 10 procent gaat stijgen: “We zullen zes miljoen blaastesten per jaar en 120.000 drugstesten uitvoeren.” Ondanks de vooruitgang blijft verkeersveiligheid toch wel een heikel punt in Spanje.  Vorig jaar kwamen er namelijk 1.145 mensen om op Spaanse wegen. Dat is een stijging van 2 procent, ten opzichte van 2022. De meeste fatale ongevallen vonden plaats op kleinere wegen en motorrijders waren het vaakst de klos. Onder deze groep steeg het aantal verkeersdoden namelijk met 20 procent. Dat komt neer op 299 doden.  

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen