13 C
Nederland
donderdag 11 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Daar is -ie dan: de R25

Weet je nog, toen Yamaha in Tokio de R25 presenteerde? Yamaha heeft erg lang geheimzinnig gedaan en alle spy-films, zorgvuldig gelekte foto’s en andere marketing-trucjes wakkerden de verwachtingen flink aan.

Daar is nu een einde aan gekomen. De R25 is gepresenteerd in Indonesië, en gezien we een Indonesisch persbericht via Google Translate hebben vertaald om de specificaties en andere bijzonderheden te achterhalen, lijkt de R25 nauwelijks Europese plannen te hebben.

Yamaha heeft de R25 de bijnaam ‘Baby-M1’ gegeven. Ze stellen dan ook dat het design is gebaseerd op de M1 van Lorenzo en Rossi. De krachtbron is een 250cc paralleltwin, met dubbel bovenliggende nokkenassen en acht kleppen per cilinder. 36 pk, een telescoopvork en een enkele remschijf vooraan zijn eveneens weinig verrassend. Ter vergelijk: een Kawasaki Ninja 300 heeft 39 pk, en ook een telescoopvork en een enkele remschijf. Het surplus van 3 pk is makkelijk te verklaren door de grotere cilinderinhoud van 296cc t.o.v. de 250cc van de R25.

Wat we hier aan hebben? Niet zoveel, of het nieuws dat de R25 naar Europa komt moet nog komen. Dán hoor je het natuurlijk direct van ons. Mocht dat niet zo zijn, dan is het R25-boek op MOTOR.nl gesloten.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen