Formule 1 op TT Circuit Assen?

Zowel het TT Circuit Assen als het Circuit van Zandvoort zien het zitten om de Formule 1 te gaan faciliteren. Het is een onderwerp dat zo nu en dan terugkeert, een Nederlandse ronde Grand Prix autoracen.  Veel doorgang vindt het doorgaans niet, maar beide circuits hebben een licentie aangevraagd bij de nationale autosportbond KNAF, zo schrijft RTV Drenthe vandaag. Assen heeft een kleine voorsprong doordat “in het verleden al bewezen is dat het dit soort races aankan”, zo vindt voorzitter van het TT Circuit Arjan Bos. Dit terwijl Zandvoort het circuit was waar de Formule 1 jarenlang werd verreden. De komst van de Formule 1 naar Assen zou veel betekenen voor het TT Circuit. En dus ook voor de TT. Al is het nog maar de vraag hoe realistisch het is.

Volgens de voorzitter is het nog lang niet zo ver. “We moeten eerst zorgen dat we als Nederland een licentie krijgen. Of het nou Assen wordt of Zandvoort. Daarnaast moet het circuit geschikt gemaakt worden (…).” Daar wordt het interessant voor ons motorliefhebbers. Want naast voor de racefanaten die de komst van de Formule 1 naar Nederland toch wel zien zitten, betekent het geschikt maken van het circuit ook veel voor de TT. Want wanneer een sport als de Formule 1 naar Assen komt, stelt een kleine vernieuwing als de nieuwe Haarbochttribune ineens niet meer zo veel voor. 

In eerste instantie heeft het gevolgen voor het karakter van de baan zelf. “Er zullen wel wat aanpassingen aan het circuit gedaan moeten worden, zoals het breder maken om inhalen makkelijker te maken voor auto’s”, stelde Bos in een eerder interview. Toch hoeven wij als TT-liefhebbers volgens Bos niet te bang te zijn dat een eventuele komst van de Formule 1 op een bepaalde manier ten koste gaat van de Dutch TT. “Je hebt heel veel circuits die èn Formule 1 en de MotoGP hebben. Dus de combinatie is mogelijk. Natuurlijk moet je het unieke karakter van de TT van Assen zoveel mogelijk in stand houden”, aldus Bos.

Hoewel beiden circuits een Nederlande Formule 1-ronde dus wel zien zitten, gaat het om toekomstmuziek. Ook is het nog maar zeer de vraag hoe realistisch deze wens is. Hierin speelt geld uiteraard een grote rol. Zowel het bedrijfsleven als de overheid zouden hier iets in kunnen betekenen. Maar de belangen zijn er. Max Verstappen heeft de Formule 1 in Nederland populairder gemaakt en Formule 1-rechtenhouder Liberty Global is als moederbedrijf achter Ziggo ook groot in Nederland. Kortom: verre van nabije toekomst, maar wel erg interessant.

Foto: ANP

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.