maandag 3 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Geüpdatet QJMotor 600RR gespot

QJMotor heeft in de voorbije jaren voor heel wat opschudding gezorgd in China met een reeks machines op basis van Benelli-modellen. In 2022 zal het bedrijf wereldwijd bekendheid krijgen door deel te nemen aan het Moto3-wereldkampioenschap. Nu lijkt QJMotor klaar om dat sportieve imago kracht bij te zetten door een vernieuwde versie van een viercilinder sportmodel te lanceren dat eerder in 2020 werd geïntroduceerd.

Net als Benelli is QJMotor een merk dat eigendom is van de Chinese motorfietsgigant Qianjiang. Het is dan ook geen verrassing dat de twee bedrijven voor een groot deel van hun gamma frames, motoren en loopwerk delen. De QJMotor 600RR is gebaseerd op het chassis en de 600cc-viercilinder Benelli TNT 600i.

De vernieuwde versie van de 600RR, die in China is gespot, heeft een nieuwe voorkant en volgt de laatste trend in motorsport-styling door grote winglets aan de zijkanten toe te voegen. Deze nieuwe look past perfect bij de nieuwe Moto3-deelname van het bedrijf, waarbij het Avintia Esponsorama-team zijn KTM RC250GP-racemotoren omdoopt tot QJMotor-machines.

Naast het nieuwe bodywork lijkt de vernieuwde viercilinder sportmotor ook een nieuw uitlaatsysteem te hebben, wat duidt op diepere technische veranderingen onder de huid. Benelli kondigde al in 2020 aan dat de 600cc-motor zou worden opgewaardeerd naar 650 cc. Sommige modellen met de grotere motor hebben al een typegoedkeuring gekregen in China, ook al moeten ze nog officieel worden gelanceerd. Dat betekent dat de vernieuwde 600RR waarschijnlijk een 650RR zal zijn.

MV Agusta Lucky Explorer: Twee nieuwe Adventure-motoren

De extra cilinderinhoud zou wel eens deel kunnen uitmaken van een poging om de door Benelli ontworpen viercilinder terug te brengen op de Europese markt. Deze motor verdween uit het Benelli-gamma toen Euro4 werd ingevoerd. Sindsdien zijn de regels nog verder aangescherpt tot Euro5. We hebben al gezien dat verschillende fabrikanten ervoor kiezen om de cilinderinhoud te vergroten om de Euro5-limieten te bestrijden, waardoor ze de prestaties kunnen behouden of vergroten terwijl de uitstoot wordt verminderd. Dus de update zou wel eens de sleutel kunnen zijn om de viercilinder aan de nieuwste regels te laten voldoen.

Afgezien van de winglets heeft de bijgewerkte QJMotor nieuwe koplampen en een vernieuwde neussectie. De zijpanelen zijn ook opnieuw ontworpen en bedekken meer van de motor en het chassis dan de originele stijl. De tank is een overgenomen onderdeel. De achterkant is aangepast om een lange nummerplaatsteun te kunnen monteren.

Qua techniek is het bestaande model al verrassend goed uitgerust, met een 5-inch TFT-kleurendashboard, starten zonder sleutel en degelijke onderdelen waaronder Brembo-remklauwen en Marzocchi-vering. Qianjiang heeft onlangs aangekondigd dat het namens het Italiaanse merk Marzocchi voorvorken en schokdempers gaat produceren in een nieuwe productiefaciliteit in Zhejiang. Daar zullen Marzocchi-onderdelen worden vervaardigd voor zowel de Chinese als de exportmarkten. Het R&D-werk blijft plaatsvinden op het hoofdkantoor van Marzocchi in Bologna, Italië.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen