woensdag 15 mei 2024

Grondige update voor Honda’s middenklasse-racer: 2024 Honda CBR500R

Ook A2-rijders dromen van meer, sneller en blitser. Voor die rijders heeft Honda zonet z’n vernieuwde MY24 CBR500R op de wereld losgelaten: nieuwe, op de Fireblade geïnspireerde looks, het gekende 471cc tweecilinderblok en een rits technologische hoogstandjes. Klaar? Af!

Het agressieve kuipwerk van de nieuwe CBR500R is geïnspireerd op het race-DNA van zijn grotere broer, de Fireblade: snaarstrak lijnenwerk van kop tot snuit, met functionele winglets, een set onder de bovenste kroonplaat gemonteerde clip-ons, lichtgewicht alu voetsteunen en nagelnieuwe ledverlichting rondom. Net zoals z’n platformgenootjes krijgt ook deze atletische halveliter het nieuwe 5-inch TFT-kleurenscherm met connectiviteit en vernieuwde knoppenwinkel aangemeten. 

Deelblok

Geen flitsende viercilinder in het vooronder, wel het vertrouwde blok dat ook in onderdak vindt in de nieuwe CB500 Hornet. Een A2-geschikte 471cc paralleltwin met slipperassistkoppeling presteert ook in deze sportieve telg exact 47 pk (8.600 tpm) en 43 Nm (6.500 tpm). Uitschakelbare HSTC-tractiecontrole behoort tot de standaarduitrusting, evenals een aangepaste ECU en injectie, voor snellere acceleratie en een voller aanvoelend blok doorheen het hele toerenbereik. 

EICMA 2023: 2024 Honda CBR1000RR-R Fireblade & SP

Aspirant-racers

De 41mm Showa SFF-BP USD-vork en de Showa monoshock (veervoorspanning 5-voudig instelbaar) deelt hij met de nieuwe CBR650R, terwijl radiaal gemonteerde vierzuigers van Nissin in de dubbele 296mm remschijven vooraan bijten. Dankzij de lage zithoogte (785mm), het lage gewicht (191 kg rijklaar) is de CBR500R klaar voor aspirant-racers van elk formaat. Met een opgegeven verbruik van 3,5 l/100 km en een 17,1-litertank aan boord kan je in theorie tot 485 km aan één stuk over het lokale circuit razen. 

Kleuren

Dankzij z’n nieuwe graphics en kuipwerk sluit de 24YM CBR500R nog dichter aan bij de CBR1000RR-R Fireblade en de nieuwe CBR600RR, en zal hij verkrijgbaar zijn in de volgende kleurstellingen:

  • Grand Prix Red (Tricolour)
  • Matt Gunpower Black Metallic
Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen