vrijdag 29 maart 2024

Husqvarna doet het licht aan

Toen we de Husqvarna 701 Vitpilen voor het eerst aanschouwden op de EICMA in Milaan en later nog eens goed bekeken op onze schermen terug op de redactie, bleef er een soort duister en beneveld gevoel hangen bij de 701 Vitpilen. Maar dat verdient ‘ie helemaal niet, en nu het licht aan is wordt dat alleen nog maar duidelijker.

Deze verse foto’s van de 701 Vitpilen benadrukken dat deze motor echt in een helder licht thuishoort. De waanzinnige details van de Vitpilen komen er nog beter uit dan ze al deden in onderstaande oudere foto’s. Donker en geheimzinnig wekten ze de indruk dat Husqvarna met de 701 Vitpilen niet uit was op aandacht, maar zeg nou zelf; met een dergelijk design moet er wel aandacht geschonken worden.

Zeker nu er concreter plannen liggen voor de productie van deze – prijswinnende – ontwerpstudie, doet een witte achtergrond en een overvloed aan extra licht veel goeds voor de indrukwekkende details en het lijnenspel waar de mond van openvalt.

CONCREET
Het licht is aan, want er is iemand thuis, zoveel is duidelijk. Husqvarna, moederbedrijf KTM en ontwerpfirm KISKA hebben laten ontvallen dat deze neo-retro er echt komt en dan wil je ook wel laten zien dat het menens is. Met al die kleine dingetjes nu duidelijk in zicht, kun je niet anders dan beamen; o ja, het is zeer zeker menens!

Haast alles wat nodig is om ermee op pad te gaan is aanwezig, dus het design hoeft in principe weinig tot niets aangepast te worden om als productiemodel verder door het leven te gaan. Neem het dashboard bijvoorbeeld, futuristisch als het oogt is het wel compleet. Ook de stuurknoppen zijn duidelijk standaard-materiaal uit de schappen van KTM/Husqvarna, in plaats van het gewoonlijke retedure gefreesde aluminium materiaal wat je vaker treft op concepts. Nee, gewoon gedegen kunststof.

De koplamp is wellicht ietwat te futuristisch, maar zou nog kunnen. Daarnaast zijn de remvloeistofreservoirtjes wat klein om praktisch te zijn, is een open luchtfilter misschien wat onhandig voor dagelijks gebruik en zijn de gemonteerde Michelin supermotard-banden niet voor op straat bedoeld. Maar dat zijn relatief kleine dingen. Een alternatieve koplamp, ander type rem- en koppelingspompen en beschermkap over de luchtfilter en gaan. Andere banden omleggen is helemaal zo gepiept.

Zaken die wel echt aangepast dienen te worden zijn – helaas – de uitlaat, die waarschijnlijk veel te luid is en met dank aan de wetgevende machten zal er ook nog een vrij lange kentekenplaathouder aan te pas moeten komen, evenals reflectoren op de voorvork en uiteraard spiegels. Zaken die het lijnenspel niet ten goede komen. Minder opvallend, maar zeker geen slecht idee is een slot voor zowel het contact als de tankdop.

NEO-RETRO
Maar anders dan die aanpassinkjes kan deze Husqvarna Vitpilen het retro-segment binnen no-time flink op gaan schudden. Wie vond dat de Scarmbler Ducati al een goede moderne draai aan een old school-ontwerp gaf, kan nu inpakken.

De 701 Vitpilen is geen retro bike, het is een neo-retro bike. En neo-retro is het nieuwe zwart.

[justified_image_grid ids=23650,23651,23652,23653,23654,23655,23656,23657,23658,23659,23660,23661]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen